Revisjonshistorikk [tilbake]

Bobiler er generelt ikke det man bør velge om kollisjonsikkerhet står øverst på prioriteringslista, rent bortsett fra dette med førerhuset, kall det gjerne passasjer-kupeen og mer eller mindre mangel på grunnleggende sikkerhetsmekanismer som er en selvfølge ellers, er det wide open for at alt det man har bakover i bilen, skal komme som et helt lite skred og trøkke passasjerene flate.

Ja, det skal visstnok være produsenter som tar dette med sikkerhet litt mer alvorlig, men i og med at det ikke er etablert et regime med krav om kollisjonstester etc, er det på ingen måte lett å sammenligne og finne den sikreste! Om jeg hadde vært i markedet for bobil, ville jeg sett etter en ikke altfor stor av sorten, bygget opp rundt et kjent varevognchassi. Det gir en "base" der man kan verifisere sikkerheten, iallefall et stykke på vei. Det gir også seg selv at jo nyere, jo bedre, og jeg ville vært opptatt av forankringen av innredningen, og gjerne eventuell skjerming av passasjerene i forhold til ovenfornevnte skred. Kanhende jeg sogar ville montert en delvis nettingvegg ala en varebil for å sikre med selv og konen!

Men så jeg da også litt paranoid når det gjelder sikkerhet, jeg har bla krøpet ut av en stasjonsvogn for noen tiår siden etter en ekstrem høyhastighetskollisjon. Idioten som eide bilen hadde veldig, veldig mye bak i bilen, det kom selvfølgelig flagrende rundt oss når det smalt! Det sitter i hver gang jeg setter meg i en bil, jeg er svært nøye med plassering av pikk og pakk, og er jeg i tvil, ja da bruker jeg lastekrokene i bagasjerommet og strapper det hele fast. Med en bobil er det ikke riktig like enkelt, der må man tenke litt mer, og innredningen - den får man faktisk ikke gjort stor med i så måte. Der må man vurdere nøye hvilken bobil man velger, og se for seg hva som eventuelt kan komme flaksende om man får en Bjartmar Bråstopp!

The Bottom Line er at ikke altfor stor, basert på en anerkjent varebil, gjerne Mercedes, Iveco eller Volkswagen om jeg skulle gjort valget, gjerne litt mer kompakt innredning, ikke voldsomme greier, men godt forankret, med gode hengsler og dørlåser på skuffer og skap. Dernest ville jeg sett på beskyttelsen mot ovenfornevnte skred, eventuelt muligheten for å montere en ekstra "stopper" i form av f.ex en halv netttingvegg. Det er selvfølgelig ikke for alle, men jeg ville gjort det. Det ligger også i sakens natur at jeg nok ville gått for det noen kaller "bybobil", dette er gjennomgående mindre bobiler, med innredning og valg som ligger nær opp til den ønskelista jeg ville satt opp, basert på at jeg altså priorioterer sikkerhet for meg og mine. Hva som er riktig for deg, det er det deg selv som er eksperten på, det dreier seg jo alltid om å finne et kompromiss som passer deg.

En ting man ikke skal nedprioritere, er det vi kan kalle vei-egenskaper, nettopp der kommer dette med varebil-chassi og fornuftige dimensjoner inn i bildet. Da blir alt så meget enklere: man får en bil med tilnærmet varebil-egenskaper, det er etter mitt hode "priceless" her. Og her som ellers, prøvekjøring er alfa og omega, man må føle at bilen følger veien, man må oppleve at man faktisk kan få stopp på doningen på en nogenlunde forsvarlig måte. Jeg tenker også at tilstrekkelig motorkraft er av vesentlig betydning. Jeg tenker at alle disse tingene peker i samme retning: en kompakt bobil, basert på et varebilchassi, gjerne ikke veldig mye større dimensjoner enn varebilutgaven. Litt av poenget vil for de fleste være å holde det vi kan kalle basisvekta nede, det gir mer vekt å gå på til f.ex større motor og ikke minst: nyttelast.

Det er jo engang sånn at vanlig klasse B ikke gir rom for de store sprella her, jeg tenker at det blir meningsløst med en bobil der man knapt nok kan ta ha seg selv og kona i bilen før nyttelasta er brukt opp. Legg til at bobiler der man stanger opp mot maks-vekta for aktuell førerkortklasse ofte innebærer kompromisser for å spare vekt både her og der. Dette går igjen - ikke overraskende - ut over sikkerheten. Verdt å ha i bakhodet!

I det hele tatt: mange gode grunner til å gjøre et gjennomtenkt valg her! Noe kynisk sett, man bør også tenke nøye gjennom hvorvidt man virkelig vil dette her: man kan jo egentlig bo ganske mange netter på hotell i året for det det en bobil medfører av direkte og indirekte kostnader over tid. Si at man kommer til å bruke bobilen 2 uker i året pluss 10 helger....det er der mange befinner seg...da blir det ganske fantasmagorisk dyr overnatting! Kanhende det er fornuftig å leie forskjellige varianter over temaet bobil noen ganger for å kunne gjøre et klokt og godt valg her. Glem heller ikke at det finnes mange alternativer, f.ex en combicamp-type henger (alltid med brems!), campingvogner av den mer eller mindre kompakte sorten, camping-tilbehør for biler av den sorten vi ellers omtaler som pickup - noen av disse er ganske så fascinerende. Ja, det blir kompromisser her også, men jeg tenker at fullsize bobil er for spesielt interesserte: dels fordi det smaker best for de som har førerkort for tungbl, dels fordi det er ufattelig dyrt....tenk bare på dette med hvor i alle dager man skal parkere doningen når den ikke er i bruk! Mye å tenke på - her har du et par pinner å henge tankene på! Min anbefaling: by-varianten, med varebil i bunnen! Lykke til!

Antall visninger