Revisjonshistorikk [tilbake]

Alle kan gjøre feil, ikke minst Volvos merkeverksteder. Noe kynisk sett, det er lov å håpe at det var en forglemmelse og et engangstilfelle. Når det er sagt, dette er i aller høyeste grad en forglemmelse av den sikkerhetskritiske sorten, det er nok av dem som bare ville kjørt videre uten å reagere på den vemmelige lyden av metall mot metall! Så ja, det er absolutt på sin plass å ta et alvorsordet med verkstedet her, og ærlig talt, hva er beveggrunnen for at mekanikeren kommer med en kommentar som den du antyder? At skivene er så slitt at de "burde byttes på neste klosseskift" er totalt irrelevant her! Når verkstedet gjør en tabbe som dette, burde man som et minimum dekke kostadene i sin helhet ved runde to, klosser og skiver inkludert! Jeg ville nok reagert spontant på en slik kommentar, dette minner om et platt forsøk på ansvarsfraskrivelse: "det gjorde så alikevel ikke noe at vi ødela skivene på bilen din"!

Er det muligens en anelse av den innstillingen som kjennetegner enkelte verksteder her tro...? Så snart det er firmabiler innafor dørene, hopper kassa-apparatet av fryd, fakturaen skrives med 8-tenners gaffel! Har sett det ganske så mange gange ganger opp mellom åra, og i følge mine kjære ex-kolleger her og der som ennå er i arbe', er det fremdeles sånn. Ellers hender det at man "glemmer" litt vel mye, i de verste tilfellene har jeg hørt om biler som står urørt på parkeringsplassen hos herværende merkeverksted for mitt favoritt-merke, det eneste "arbeidet" som ble utført whatsoever var å skrive fakturaen! Uten at jeg sier det er det som har skjedd med din bil, i sånne tilfeller er det ikke underlig at man "glemmer" å sjekke og skifte bremseklosser!

Ellers er det noe med hybrider og bremseskiver, jentungen skifter bremsekiver annethvert år, stikkord: EU-kontrollen, på sin Prius, det innebærer i praksis rundt 30.000 kjørte kilometer. Så nei, det er ikke forunderlig at skivene må skiftes etter 70.000 på din feiende flotte Volvo, men jeg tenker at det er en kombinasjon av slitasje og rust som er problemet, ikke slitasje alene. Ellers vil man i dag konsekvent skifte skiver ved skader som oppstår i tilfeller som det du opplevde, det er så enkelt som at dette er rimeligere enn å dreie dem - gitt at det ikke er for dype spor kunne man dreie skivene i hine dage. Men det var altså litt arbe', man skulle helst ha en god venn med tilgang til rette sorten dreiemaskiner og ellers gjøre demontering/montering selv for at det skulle lønne seg.

Slitasjegrensa kan du få oppgitt ved en telefon til Volvo teknisk, bare presenterer deg og si at du har sett på skivene og undres om det er på tide å skifte dem...ikke nevn verkstedet...det er rart med det, lojaliteten innad i Volvo Norge er som andre steder. Ha vognkortet foran deg for det tilfelle at man trenger mer informasjon enn bare registreringsnummeret. Ellers har du jo et sett nye skiver på bilen din å sammenligne med, det jeg ville gjort i første runde var en slik sammenligning.

The Bottom Line er at det du har opplevd ikke er speseilt tillittvekkende. Nå er det vel sånn at det er spesifikke avtaler om ditt og datt i bunnen her, så du kan nok ikke velge helt fritt blant andre verksteder, men jeg ville definitivt sjekka om det var mulig å benytte et annet verksted som du eventuelt kunne undersøke nærmere - velg i såfall et velrenommert verksted, ikke nødvendigvis et merkeverksted. Om du ikke kan benytte andre, ja da ville jeg ikke vært redd for å stille krav. Jeg ville også forlangt en utskrift av serviceinstruksen og vært så vemmelig at jeg merket bolter osv FØR bilen ble innlevert til neste service - og sjekka at det som skal gjøres, faktisk blir gjort. Det dreier seg om din og familiens sikkerhet, verken mer eller mindre. En ting er at det er kjipt å bli stående langt utenfor allfarvei fordi et eller annet er "glemt", si at man "glemmer" å trekke til dieselfilteret når det er skiftet....vips...så har du diesel over hele mottorrommet....dette gjør igjen noe med alle slangene....sprekker en slange risikerer du å blåse motoren!

I det hele tatt, dette dreier seg om tillitt. En samtale med verksmesteren kan være på sin plass her, og gjentar dette med "forglemmelser" seg, ville jeg ikke forlatt sjappa før daglig leder for firmaet sto i giv akt. Som sagt, stille krav, man skal IKKE måtte sjekke f.ex bremseklossene sjæl etter at bilen har vært på service! Lykke til!

Antall visninger