Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg må si meg enig med Norulf. Han utdyper dette veldig godt uten å si "Nei diesel er best" og ikke noe mer. Som Norulf nevner, klart elbil er best for pendling innenfor rekkevidde til hjemmelader. Men som han også nevner så er det ikke til å komme fra at strømprisen for hjemmelading kommer til å øke betrakelig med antall voksende elbiler + pluss at poltikerene vil elektrisere alt annet også. Og her kommer ett enda større problem: Hva skjer når strøm er den eneste energikilden vi kan ta i bruk? Jo, de private aktørene som jo leverer strømmen din kan ta seg betalt akkuratt det de vil på toppen av en enorm etterspørsel. Det er verdt å tenke på. Vi gir bokstavelig talt all makt i henda på private aktører. Veldig skummelt spør du meg. Dette bringer jo også inn mange andre ting som jeg rett og slett vil kalle farlig med elektrifiseringen av landet ,men da kommer vi litt utenfor dette med bil. Det er jo det det handler om her på Broom!

Og elbiler de er fine bruksbiler de! Så absolutt, men som med konevensjonelle bensin og diesel biler ser jeg også mange problemer med elbiler. I tillegg til dette som er nevnt ovenfor har elbiler høyere forsrikringspiser, (de har mindre beveglige deler), men mer kostbare deler, fullverdige familie-elbiler er blytunge, (med de ulempene det innebærer), man får ikke kjørt akkuratt der man vil, og lading langs veien er veldig dyrt som Norulf nevner. Jeg liker å beholde bilen min så lenge den går! Jeg er ikke så sikker på hvor lenge en elbil holder. Motoren er i prinsippet uslitelig, men så er en diesel/bensin brenner, hvis du tar vare på den. Den krever bare litt mer vedlikehold. Det store spørsmålet ved elbiler er og blir batteriet. Det er blytungt, for mye mindre rekkevidde enn hva diesel vill gitt for mye mindre vekt. Si 20 liter diesel veier 16kg og kan få deg like rundt 40 mil, mens en elbil krever ett 3-400kg batteri for å gjøre det samme. Dette batteriet er med på å slite bilen fortere. Dekk må byttes oftere, bærekuler, bærarmer osv må ikke nædvendigvis byttes oftere, men hvertfall bykkes sterkere hvilket innebærer høyere kostnad den dagen det faktisk må byttes. Også har vi batteriet da, hvor lenge varer det? Det er svindyrt å bytte, li-ion teknlogien er gammel og har hatt liten utvikling de siste årene. Hva skjer med verdien på elbil når/hvis det kommer ny teknoligi? Jeg vil gå så langt som å påstå at de eneste som har spart penger på elbiler er folk med første generasjon Nissan Leaf som beholder den til den ikke går mer - gitt at den holder en del år til og de har ladet mest hjemme(hvilket jeg håper på da bilen har 7 mils rekkevidde).

Det er mye uklart innefor dette med elbil enda elbilen har sine fordeler og ulemper akkuratt som konvensjonelle biler. Jeg sjønner meg virkelig ikke på dette hysteriet med at bilparken skal byttes ut til elektrisk asap. Vi blir dyttet over på dels uferdige og dårlige produkter og blir forsøkskaniner. Det gidder ikke jeg å gå med på. Jeg tenker at alle biler skal ha lik moms, betale like mye bompenge,r så får de som vil ha elbil kjøpe elbil og de som vil ha diesel/bensin kjøpe det. Dette vil i stor grad styre seg selv da folk selv vet sittt eget behov best, og hva de har lyst på!

Antall visninger