Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Norulf: Jeg "glemmer" ikke fakta. Jeg velger å dele MIN erfaring, ikke andres. For øvrig har Fortum gått bort fra betaling pr minutt, og tar nå kun betaling pr kWh. Det gjør sammenligningen enklere, og mine tall er faktiske tall.
Du må heller ikke "glemme" at de som har mulighet for å lade hjemme, lader til under halvparten av prisen langs vegen. Da kan du sammenligne med en bensinbil som bruker 0,2 liter pr mil.
For min del har jeg ladet langs vegen 4 - 5 ganger på 1,5 år. Rekkevidden på min bil er nesten 50 mil på en god sommerdag, og ned mot 35 mil på en kald vinterdag med motorvegkjøring i 110. Kan også legge til, Norulf, at jeg har kjørt diesel i 25 år før jeg valgte elektrisk. De forbrukstallene du informerer om på "diezelbrennere" har jeg kun klart på langtur. Aldri i gjennomsnitt over et år, når du får med småkjøring og nødvendig tomgangskjøring for å få varme på frontruta. Det er viktig å sammenligne epler og epler. Din frykt for voldsomme utgifter i fbm batteri-havarier er vel også basert på egne hypoteser, Norulf ? De fleste har nå 8 års garanti på batteriene, med forventet levetid vesentlig lenger. Hvor mange havarier kan du dokumentere ? Det ser også ut til at flere bilverksteder velger å skaffe spesialkompetanse på elektrisk - slik at et batteribytte med deler fra f.eks en krasjet bil vil få overkommelige priser. Akkurat slik som du sikkert har gjort med motor eller girkasse i en Diezelbrenner eller to en gang i ungdommen ?
Dine spådommer om øket strømpris i årene som kommer kan lett vise seg å være riktig, men oljeprisen og strømrpisen har en pussig tendens til å følge hverandre... Nei, elbil er ikke for alle, det har du sikkert rett i. Men når Taxi-næringa i de store byene, som f.eks her i Trondheim som ofte kjører 50 mil i døgnet i helgene, klarer seg med el-bil kan nok majoriteten av privatbilistene klare oss ? Hvis vi bar VIL se mulighetene. Mvh Martin Helmar Andersen

Antall visninger