Revisjonshistorikk [tilbake]

Konsekvensen av å ikke skifte glødepluggene er at du før eller siden - når en glødeplugg eller to til sier takk for seg - vil oppleve at du ikke får start på bilen - ikke om det smalt. P.t er det sannsynligvis bare en glødeplugg som har gått til Jesus, mer skal det ikke til før bilen blir tungstartet. Ja, jeg har faktisk hatt en Passat 1.6 D med tre defekte glødeplugger, den var mildt sagt tungstartet, men den startet...bla takket være et usedvanlig spenstig batteri og det faktum at jeg bor et sted der det er ganske så greie temperaturer året rundt. Men for en nyere dieselmotor er det en litt mer krevende øvelse å starte, derfor bør du få byttet glødeplugger. Et annet forhold som taler for at du bør ta dette snarest råd, er at glødepluggene ikke "løsner" mer av å stå i fred 100.000 km til! Tvert om - da har du aber pløtzlich kanhende FIRE glødeplugger som sitter bjønn!

The Bottom Line er at det normalt sett ikke er noe stort problem, verken å skifte glødeplugger generelt eller håndtere en plugg eller to som sitter bjønn, det er jo ikke noen selvfølge at de bare MÅ knekke...det er et par tricks i ludo for å unngå akkurat det! Men skulle de knekke, så er det faktisk et par tricks til i boka for å få ut resten, og legge inn det vi på lekmannspråk kan kalle "løsgjenger". Verken mitt lokale merkeverksted eller enda mer lokale uavhengige, autoriserte verksted har noensinne hatt problemer med verken å skifte glødeplugger, jeg har til og med gjort det sjæl i dann og vann, men nettopp fordi "noe" kan gå galt, er det lurt å la et verksted som har rett verktøy og litt mer erfaring enn man har selv, ta jobben. Kosta vel 1700 spenn å skifte alle fire på min Golf VII TDI forleden, en plugg var kaputt gewesen, og man skifter ikke EN plugg: man tar alle 4 samtidig. Det skal tillegges at Golf VII har en ekstra dyr glødeplugg med trykksensor, når man glemmer å bestille denne koster det 1700 spenn å skifte alle fire...det står man i! Det skal tillegges at det gikk i likaste laget, helt uten problemer - hvilket det som oftest gjør.

Tidligere har jeg imdlertid sporadisk opplevd at en glødeplugg sitter mer enn de andre, me nsom nevnt, både merkeverkstedet og "han derre andre" har håndtert det på en grei måte, innenfor en halvtimes arbeidstid...med merkeverstedet betyr det en tusenlapp ekstra, mens "han derre andre" har en timepris rundt tredjeparten....det er så man ler hele veien til banken!

THE BOTTOM LINE er at ja, man kan kløne det til sånn at topplokket må av, det er hvis det ramler løse biter ned i sylinderen som man ikke får opp på annet vis. Men bank i bordet, etter akkumulerte erfaringer fra si 1.5 millioner kilometer med VW D / TDI har jeg aldri opplevd at så skjer. Dog er jeg svært nøye med å velge et verksted der a: verkstmesteren kan sine ting b: der kjemien stemmer, god kommunikasjon og et tillitsforhold er alfa og omega i slike sammenhenger. Jeg har skrudd nok sjæl til å vite hvordan ting skal være, jeg vet hva mine respektive samarbeidspartnere er god for, og jeg har ubegrenset tillitt til at de løser problemene på en god måte. Det er hva det går i.

For meg fremstår det som om du nok ikke er helt "der" med Automester. Kanhende du kan ta et ord med dem og forhøre deg litt nærmere om hvordan de ser for seg at det kan gå....det er som sagt ikke vanlig at man må demontere toppen , det er et veldig "worst-case" scenario. De fleste verksteder har jo visserlig skrudd på diesel en stund...stikkord: hva er det vanligste under panseret på en norsk bil....diesel eller bensin :-) ? Mhp merkeverkstedet har de nok mer spesifikk erfaring, men til syvende og sist avhenger mye av verkstmesteren: en verkstmester i moden alder, med lang fartstid, har ofte solid erfaring. Om han ikke nødvendigvigvis gjør jobben selv lenger, så sørger han for at mekanikerne får del i hans erfaring, og han setter rett mann på jobben. Jeg tenker at det avgjørende her er hvilket verksted du føler har det som skal til for å gjøre den beste jobben, stol på den følelsen, og ikke vær redd for å snakke med det være seg kundemottaker, verksmesteren eller mekanikeren som skal gjøre jobben, det er slik man bygger relasjoner og tillitt, det er slik du får del i de kunnskapene som ligger i bunnen her. Husk også: ingen spørsmål er for dumme, vi har alle vært "læregutter" en gang i tiden!

FORSKJELLLEN MELLOM MERKEVERKSTEDET OG "DE ANDRE" kan også ofte være at merkeverkstedet har ressursene man trenger "på stedet". F.ex er det - merkelig nok - ikke alle uavhengige verksteder som har utstyr til å erstatte gjengene (noe man ofte må gjøre når ting knekker). Da blir det plutselig VELDIG dyrt. Jeg tenker også at det er litt snodig med et verksted som maler fanden på veggen og snakker om topplokksdemontering og worst-case her, kan det være dårlig kommunikasjon - at du har hørt DET ENE og ikke fått med deg at dette er det verst tenkelige som kan skje? Uavhengig av dette, vi snakker uansett ikke om noen voldsomt stor jobb, dog vil det gå noen timer mer om toppen må av.....sånn er det bare. Timeprisen ved Automester er vesentlig lavere enn ved merkeverkstedet, men man vil kanhende trenge noe mer tid.

Uavhengig av dette, ta gjerne et ord med merkeverkstedet, vær litt ops på at man i noen tilfeller tilbyr en fastpris...det er noe som kan svinge begge veier...det er som sagt på ingen måte gitt at det er voldsomme greier dette her...igjen...som regel er det EN glødeplugg som knekker...ikke hele gullrekka! Bilen din er jo knapt nok innkjørt med skarve 200.000 km!

ET ALTERNATIV er om du har et diesel-elektrisk verksted i rimelig nærhet. Dette er i korthet verksteder som har spesialisert seg på dieselmotorer, med spisskompetanse på alt som har med slike motorer å gjøre....herunder også glødeplugger. Sjekk gule sider, ta en telefon og forhør deg, verre er det ikke. Stikk eventuelt innom....da får du som regel et enda bedre vurderingsgrunnlag. Timeprisen ved denne typen verksteder er som andre uavhengige verksteder: vesentlig lavere enn merkeverkstedet...og be aware....mitt merkeverksted sender ofte kunder med dyseproblemer osv osv videre til herværende diesel-elektriske verksted...nettopp pga mer spesifikk kompetanse.

I det hele tatt, ha trua, det kan fort gå bra! Lykke til!

Antall visninger