Revisjonshistorikk [tilbake]

Prisen er grei nok, det er omtrent dert 2014 Golf VII ligger...give or take noen lapper ettersom hvilken motor som sitter under panseret...og om det er kun FWD eller firehjulstrekk. Gitt at bilen er såvidt "gammel" som 2014 ville jeg likevel vurdert en NAF-kontroll, FØR kjøp, overflaterust her og der mer enn antyder at dette kan være fornuftig. Bare så det er sagt: hjemme hos oss kjøpte vi len to-pack VW litt etter denne modellen, bla en Golf VII stasjonvogn...som alle som kaster et raskt blikk på bilens understell og det Møller kaller "tilstrekkelig" rustbeskyttelse fra fabrikk....er nok til at man sporenstreks kjører en ny VW direkte til understellsbehandling. Dette gjelder forøvrig flere biler, ikke bare VAG...skulle nesten tro at importørene innbilte seg at vinteren var avskaffet!

Du har forøvrig helt rett i at 2.0 TDI er et vesentlig bedre valg på flere måter. Nei, det er ikke helt rett å snakke om 2.0 TDI som en "sprek" motor, men du har en god følelse av å ha krefter i overflod fra hele veien fra lavere og midlere turtall og like opp til si rundt 4200 o/min. Da går det så fort på både 5. og 6. gir at det ender med lang og vond straff om man blir observert av Øvrigheta her hjemme i Steinrøysa. For å si det sånn: oppgitt toppfart er absolutt reell, og det jeg liker best med min Golf, er at firehjulstrekket gjør bilen stabil som et fjell i alle hastigheter like opp til toppfart. Legg til at aksellersjonen er som forrige generasjons TDI opp til 100-120, videre oppover tar bilen virkelig av. Men det blir feil å bruke begrepet "sprek": her kjører man på moment, til forskjell fra benzinere trenger man ikke jage turtall for at det skal fløtte på seg.

Men også for norske fartsgrenser er 2.0 TDI et godt valg: med anvendbar kraft ned til tomgang er det en perfekt "Norgesbil" også! Du kan kjøre dagen lang uten å komme over 2000 o/min i Norge. Med god støyisolasjon, svært lite vindstøy og gode seter er det en svært komfortabel bil. Legg ti lat støttesystemene faktisk fungerer! Sepsielt kombinasjonen ACC og DSG er en god ting!

Ja, 1.6 TDI er forsåvidt grei nok, men det er arme greier, det er en bil som aldri burde vært solgt uten DSG! Du girer dagen lang, ja, det er litt krefter i motoren, men med manuelt gir må du uvegerlig bruke girspaken så mye at du drømmer om det de første 1000 nettene etterpå! Jeg ser forøvrig at det iallefall er EN firehjulstrekker med kombikarosseriet på finn av denne årgangen, men den har 1.6 TDI under panseret....og med firehjulstrekk får du IKKE DSG på "norske" biler. HER ser du forøvrig annonsen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=183555108

Om du leter litt, finner du alltids en firehjulstrekker med 2.0 TDI og kombikarosseriet...jeg hadde bla en selv....den ble kondemnert og bygget opp igjen av "noen" som "glemte" å opplyse de neste eierne om at bilen hadde vært under vann og ALDRI burde vært bygget opp igjen....! Men det finnes flere der ute. Firehjulstrekket er som du nok vet, Haldex 5 med trekk på alle fire hjul hele toden, mener det er 10% til bakhjulene og resten foran. Det gir lynrask respons ved behov , og det gir økt stabilitet hele året, uansett føreforhold og hastighet. En annen fordel som "ingen" snakker om er at du slipper at antispinn-systemet jobber overtid og kvæler motoren om du forsøker å dra på litt fra stillestående og i hastigheter opp til si 50-60. Med firehjulstrekk er aldri hjulspinn et tema, med kun forhjulstrekk slipper en bil med 2.0 TDI under panseret veldig lett. Når antispinnsystemet er konstruert som det er (forsåvidt helt greit, og ESP'en er suveren!), vil du føle at bilen hopper bortover som Roger Rabitt, og med DSG girer den opp og ned i tillegg.

Ellers ville jeg ikke hatt motforestillinger mot stasjonsvogn: jeg opplever Golf stasonsvogn som akkurat passe stor, mye mer praktisk enn kombikarosseriet på den jeg hadde først. Legg ti lat bilen faktisk er ganske så pen å se til når du ser på den et par ganger....kombikarosseriet ser egentlig ut som om bilen er kutta litt for mye bak: rumpa er ikke spesielt fin sett fra siden. Men for all del, smaken er som baken, kanhende du klarer deg med et begrenset bagasjerom? Med FWD har du jo litt mer plass også - trehundreogetellerannet liter tror jeg det er. Det er faktisk like mye som mange hybrider og elbiler der ute!

Ellers må jeg påpeke en ting: 2.0 TDI har kamkjede...om jeg ikke husker feil er det et "sjekkintervall" på 275.000 km. Det er også lurt å glemme alt som heter "longlife" service, skift motorolje OG oljefilter hver 15.000, om du ser på en sprengskisse av en TDI-motor skjønner du hvorfor. Det er også lurt å unngå å trekke turtall over 2000 o/min før olja er gjennomvarm, dvs 70-80 grader og mer. Egentlig en god vane for enhver motor. Husk også at DSG-kassa (gjelder forøvrig også eventuelt Haldex-system) skal - med trykk på SKAL - ha oljeskift hver 60.000 km.

Om du ikke gidder å betale timepriser som ville fått en advokat til å rødme, og typisk 7-800 kroner literen for olje som koster myyyyyyyyyyyyye mindre andre steder, går det helt greit å serve en Golf på et uavhengig, autorisert verksted. Men få verkstmesteren til å legge opp en serviceplan basert på 15.000 km! Alle verksteder har tilgang til serviceplanene for Golf, njet problem! Husk imidlertid å velge et VELRENOMMERT verksted, på samme måte som du velger en leverandør av understellsbehandling som har vært i tralten en stund og gjør godt arbe'! Lykke til!

Antall visninger