Revisjonshistorikk [tilbake]

Først og fremst, jeg ville nok IKKE tenkt på Mazda en til gang, det er IKKE alltid sånn at alle gode ting er tre! En to-gang med Mandags-Mazda er nok! Det har seg jo også sånn at det er visse "nøkker" med nyere Mazda, og som du er inne på, KIA er ikke en bilprodusent som peker seg ut når det gjelder problemfritt bilhold. For all del, greie og enkle biler, men det ikke biler som gir deg et problemfritt bilhold over tid. Det samme gjelder i stor grad fetterne fra Hyundai.

Med et begrenset budsjett og et ønske om en nogenlunde pålitelig bil, er det en ting som gjelder: mest mulig ny bil. Tallet i kilometertelleren er på sett og vis interessant, men langt viktigere er bilens faktiske stand. Når du finner en bil som kan passe deg, vil jeg på det aller sterkeste anbefale at du krever en NAF-test - den "minste" på 60 punkter er grei nok for bruktbilkjøp i denne prisklassen - FØR - FØR - FØR du så mye som tenker tanken på å undertegne en kjøpekontrakt. Denne moroa koster 1500 spenn om du er NAF-medlem (medlemskap uten veihjelp er greit å ha uansett, veihjelp har du ofte i bilnforsikringen likevel), om selger dekker dette, jolly fine, hvis ikke kan dere jo spleise. Poenget er at det er MYE enklere å komme til enighet om utbedring av feil og mangler FØR du har signert kjøpekontrakt, enn ETTERPÅ!!!! Skal ikke rare problemet til før du har dekket inn disse kronene....og skulle det være en bil som har kritisk rust...er det bare å gå videre!

Dette med RUST er i seg selv grunn nok til å insistere på NAF-test...fra årtusenskiftet er det en ting som er sikkert: nye biler ruster fortsatt som kjeks på norske veier, vinteren er IKKE avskaffet! Og sånne ting som "tilstandsrapporter" er ofte ikke verdt mer enn fagre ord fra selgeren....det er i mange tilfeller litt som merra som passer havresekken: de sier alt og ingenting! Å avdekke skjulte feil på egenhånd? I praksis umulig, men for all del: du gjør deg selvfølgelig opp en mening selv, og en grundig prøvekjøring er obligatorisk. Men den endelige sjekken når du har funnet en bil du har lyst til å kjøpe: den bør du altså la NAF ta. NAF er objektive, NAF har etablerte prosedyrer.

Jeg merker meg ellers to ord som hver for seg har mye å si for hvor mye bil du får for pengene: SUV hhv stasjonsvogn. Moteordet "SUV" har en lei tendens til å gi et betydelig påslag på prisen. Det innebærer også ofte høyere driftutgifter. Verdt å ha i bakhodet: om du ikke har en helt spesiellt dårlig vei som du kjører på jevnlig, eller f.ex kjører ofte på ubrøyta veier i et snørikt område, trenger du egentlig ikke denne ekstra bakkeklaringen. Men greit nok: tenker du utenfor boksen, kan du faktisk få mye god bil for et begrenset budsjett: Mitsubishi Outlander er en grei bil som av en eller annen grunn faller mer i verdi enn konkurrentene. Verdt å vurdere, men be aware, bensinversjonen er ikke spesielt økonomisk i drift! 2.2 liter diesel er det beste motoralternativet. En annen "SUV" som gir mye god bil for pengene, er Skoda Yeti! Fantastisk praktisk bil, selv om den ser ut som en kjeks-boks med fire hjul! Det gir korte overheng foran og bak, god bakkeklaring har den også, det er mao en bil som kommer frem overalt og litt til! Også her er diesel det beste motoralternativet.

Nå tenker jeg litt høyt: når du sier "SUV" regner jeg med at du egentlig også ønsker deg firehjulstrekk. De to ovenfornevnte har det, men det var dette med "SUV": en vanlig stasjonsvogn med firehjulstrekk har som regel mer enn nok bakkeklaring for de fleste! Da får du "mer bil" for pengene, i den forstand at du får bedre bil, gjerne nyere bil. Tenk tanken på SKoda Octavia: en praktisk, svært så pålitelig bil. Spesielt med 1.6 TDI er prisen i bruktmarkedet svært guntig! 1.9 TDI er også grei nok, men faller noe dyrere. Med VAG er det forøvrig EN TING du skal huske: UNNGÅ DE SMÅ BENZINERNE MED KAMKJEDE - dvs motorer fra FØR andre halvår 2013!!!

Uansett, SKoda ligger gunstigere i pris enn f.ex VW, også med firehjusltrekk. Automatkassa hos VAG heter DSG, fungerer forsåvidt greit, men med diesel er det hipp som happ om du kjører manuell eller automat tenker nå jeg....det er så mye anvendbar kraft fra lave og midlere turtall at du slipper å gire stort. Unntaket er 1.6 TDI....det er en motor som smaker best med DSG-kasse!

En annen bil som er litt "udde" er Skoda Roomster. En utroilig praktisk bil, men med et design som gjør at bruktprisen faller som en murstein! Det er der du kommer inn i bildet - mye bil for pengene!

ANDRE BILER SOM GIR DEG MYE FOR PENGENE er faktisk FORD! Ford Kuga er en grei SUV, ellers har du Ford Focus....en ganske så praktisk stasjonsvogn....og Ford Mondeo. Jeg er noe usikker på dette med firehjulstrekk på Focus, men Mondeo får du også med firehjulstrekk. Også her er dieselmotorene gjennomgående god sort. Ja, jeg er glad i diesel etter rundt 25 år med VAG diesel, men for all del, benzinere har jo blitt LITT bedre med åra da! Dog tenker jeg at man bør unngå små benzinere...jeg tenker at man som et minimum bør legge seg på 1.8 eller større slagvolum her. PEUGEOT er også verdt å se på, bla har man et par gedigne stasjonsvogner som markedsføres under merkelappen "SUV". Siden fransk er fransk...lite poplært i Norge...kan du også her få ovseleg mye bil for pengene! Tilsvarende med Citroen, men her er naturlig nok utvalget i bruktmarkedet mindre.

Til slutt et lite ord om DETTE MED UTSTYR: Jeg ser du har tenkt litt på det. Mitt tips her: sett opp en prioriert liste, med må-ha på toppen, og mindre-må-ha nedover. Ha gjerne lista foran deg når du ser på biler, men prioriter en met mulig ny bil som er i best mulig stand...det har med din og familiens sikkerhet å gjøre...dernest dette med driftsikkerhet. Du vil jo sikkert unngå å repetere Mazda-opplevelsen! Dernest ville jeg hatt fokus på dette med komfort, ikke minst plassen i baksetet ser ut til å være viktig for deg. Dette med henger? Hengerfeste er kjekt å ha, du kan jo drasse med deg hengeren din om du ikke har for mye last på den! Stikkord: faktisk totalvekt! Men "resten" er på mange vis ting som du kan finne andre løsninger på....f.ex parkeringsensorer er "kjekt-å-ha", men dersom du har lært deg å rygge på speilene....har du egentlig ikke veldig mye bruk for dem. Tenk litt sånn når du setter opp utstyrslista, det er sjelden man finner bruktbiler som har hele gullrekka med ting man ønsker seg. Men et kompromiss - det finner man som regel!

Antall visninger