Revisjonshistorikk [tilbake]

Som alltid, kjøremønster og behov bør være det avgjørende for valg av drivlinje. Det er dere som skal være fornøyd, og for meg fremstår det som om dere har et nøkternt realistisk syn på både det ene og det andre. Det koker jo ned til to-tre ting dette her: dere har et kjøremønster som i stor grad består i langkjøring i ordets rette betydning, og denne kjøringen foregår i like stor grad i områder der "ladestasjoner" vil være utropi i både 10 og 20 år fremover, kanhende lenger. Ja, det er kanhende "politisk korrekt" å kjøre elbil for fiffen med adresse Asker og Blærum, de kjører så alikevel knapt nok 2-3 mil av gangen år de tar frem bilen for å frakte seg sjæl og matpakka til kontoret på Aker Brygge, men det er faktisk LITT annerledes for de av oss som ikke bor i og rundt OSlo-gryta :-) Jeg skal ikke dra den lange plata om de faktiske fremtidsutsiktene for "elektrifiseringen" av Norge, det har jeg skrevet mye om i andre innlegg her, utover å påpeke to ting: Dels at det er høyt opp og langt frem til elbil kan være et realistik alternativ i Tana og omegn, dels at den politiske symbolhandlingen med å forby salg av NYE biler med konvensjonell drivlinje fra 2025 faktsik ikke er vedtatt ennå.

Og so what? Vi som har en dieselbil fra FØR et eventuelt salgsforbud, vil fortsatt kunne bruke bilene våre med et smil rundt munnen i lang tid fremover, sannsynligvis så lenge at vi går over til rullator og tog og hva det måtte være lenge før vi må parkere bilene våre! Det er så enkelt som at uten diesel som energibærer stopper Norge! Varetransport, jordbruk, tog...just name it! Forby bruk av dieseldrevne personbiler? Vel, politisk gjennomført bart i Oslo kanhende, men i andre "storbyer" som egentlig ikke er speseilt store sett i europeiske sammenheng...? Vanskelig! På det være seg Finnmarksvidda eller landsbygda her i sørvest hvor jeg bor? Det skjer ikke i vår tid.

DEN PRAKTISKE GREIE MED ELBIL er at først og fremst kan man ALDRI regne med å kunne utnytte full batterikapasitet....typisk snakker vi om maks 80, normalt sett rundt 60 % av maks kapasitet. Dette henger sammen med at man ikke bør kjøre batteriene lavere enn 20 %, dernest er det sånn at "toppladingen", altså de siste 20 % fra 80% og oppover, tar uforholdsmessig lang tid. Ja, det går greit hjemme, men langs veien betaler man for strøm, dernest for tid. Da blir det plutselig veldig dyrt å si til seg sjæl "full tank", ifølge elbilforeningen blir det dyrere enn å kjøre diesel! Legg til at både kulde og ikke minst, en "liten" scooterhenger medfører at dere kan redusere de 60-80 % med "rekkevidde" dere klarer å fylle på to: vips, så har en elbil med 500 km oppgitt rekkevidde et sted mellom si 150 og 200 km reell, utnyttbar rekkevidde! Uavhengig av om jeg her maler fanden på veggen eller ei, maks rekkevidde ved langkjøring vil ligge i trakten av 300 km. Og nei, man kan IKKE ta med en kanne strøm som får dere frem til neste ladestasjon!

Henført til en sånn liten tur på 2-3000 km til familien sydpå, blir det ganske mange ladestopp av det! Uten at jeg kjenner praktisk utnyttbar rekkevidde på den feiende flotte bilen dere har i dag, det blir vel minst 5-gangeren så mange stopp for å fylle av det! Og da er vi snille! For egen del kjører jeg Golf7 med 2.0 TDI med firehjulstrekk og 2 cm ekstra bakkeklaring, det er omtrent samme bilen som Skoda OCtavia, med eller uten ordet "Scout" på bakluka. Med langkjøring i et for meg fornuftig tempo er en praktisk rekkevidde på 1500 km oppnåelig, om jeg finner ut at jeg vil legge på 130+ på motorveier i det store utland, ja da er fremdeles et sted på oppsiden av 1200 km realisitsk. Siden jeg kjører mellom svenske og finske skogsområder og videre inn i russisk Karealia, er en 20 liters reservekanne med rundt 500 kilometer til obligatorisk. Merk dere det: bare på reservekanna har jeg ekstra rekkevidde som motsvarer "full tank" på selveste Tesla X! Legg til at det er ganske greit å fylle diesel, iallefall langs hovedvei-nettet, men ladestasjoner er det VELDIG få av, i den russiske føderasjon finnes vel knapt nok ordet i språket ennå!

Dette setter problemstillinen i rett perspektiv. Slik jeg ser det, har dere gjort en serie fornuftige vurderinger, og når dere tenker i retning av det være seg Skoda Octavia eller Volvo 60/70 serie, har dere et svært godt utgangspunkt for å gjøre vider vurderinger og et klokt, veloverveid valg som dere vil være fornøyd med å årene fremover. Nå står det jo også mellom diesel og bensin her, gjerne også hybrid kontra en mer konvensjonell drivlinje. Generelt er diesel kongen på haugen, både forbruksmessig og ikke minst i forhold til kjørekomfort, men nyere benzinere, f.ex 2.0 TSI som leveres til Octavia, har jo langt på vei samme teknologi, med vekt på anvendbar kraft fra lavere og midlere turtall. Også Octavia fås som hybrid, fordelen med en hybrid drivlinje er at drivstoff-forbruket i hybridmodus (glem å kjøre "rent elektrisk", i kulda må så alikevel elmotoren starte for å gi dere varme i kupeen, dessten vil vinninga gå opp i spinninga ved langkjøring) gå ned mot det dere kan klare med en dieselbrenner. Jeg ville nok valgt diesel også om jeg skulle byttet bil i dag, men smaken er som baken, oppsøk en forhandler og prøvekjør begge deler!

Og ja - Octavia er en veldig god bil, jeg ville når som helst valgt Octavia fremfor Hyundai, men igjen, det er dere som er eksperter på hva DERE liker! Stikkord: grundig prøvekjøring! Om dere ikke har behov for ekstra bakkeklaring: tenk tanken på en vanlig Octavia stasjonsvogn fremfor Scout-versjonen. Noe lavere bakkeklaring gir dere fordeler på langkjøring og generelt sett. Men har dere sporadisk kolossale snømengder og ubrøyta vei...da er kanhende bakkeklaring en kritisk faktor. Jeg regner ellers med at dere som finnmarkinger flest kjører på Nokian Hakkapellitta, når det gjelder seriøse vinterforhold er disse dekka den ubestridte kongen på haugen. Ellers er Haldex5 et svært godt firehjulstrekk-system, det gir økt stabilitet sommer som vinter, det gir suveren fremkommelighet. Til forskjell fra tidligere versjoner av Haldex har 5'ern en viss del trekkkraft på bakhjula hele tiden, det gir lynrask respons, det gir vesentlig bedre stabilitet. Legg til markedets beste ESP, om dere først prøver en Octavia på vinteren, vil dere trykke bilen til brystet! Mhp henger: dere får Octavia med "henger-assistent" og ESP som også skjønner det når hengeren er der, helt perfekt for bolde finnmarkina' som skal ut på tur med scootere og pikk og pakk uansett vær! Henger vekt rundt 2 tonn for firehjulstrekkerne...men NB NB NB: om jeg ikke tar veldig feil, ligger hengervekta med den hybride drivlinjen 5-600 kilo lavere! Jeg er også noe usikker på hvordan det ligger an med firehjulstrekk...og bare så det er sagt. om jeg hadde bodd i Finnmark ville jeg ikke kjøpt kun forhjulstrekk om det smalt! I min bok er forøvrig den hybride drivlinjen pinglete, man bygger den rundt den forsåvidt greie 1.4 benzin-motoren...greie...i den forstand at det er en motor som passer best i en litt mindre bil...ja...man skremmer uit noen ekstra hestekrefter fra 1.4 literen...men "system-effekt" meg her og der....VAG sin hybride drivlinje har IKKE i samme grad tilgjengelig kraft over hele turtallsområdet som 2.0 TDI...eller for den sakens skyld...2.0 TSI.

VOLVO ER VOLVO, men mens dere bare trenger å strekke budsjettet bittelitt for å få en feiende flott ny Skoda, snakker vi egentlig (godt) brukt Volvo. Ja, XC-versjonene til Volvo er greie biler på alle vis, og så lenge vi snakker konvensjonell drivlinje har man også et konvensjonelt firehjulstrekk. Rett nok finnes til og med en diesel hybrid, hipp hurra! Det som ikke er fullt så hipp hurra, er at selgerne hos Volvo blir noe beklemt når man spør om firehjulstrekket på de hybride drivlinjene: det er etter hva jeg forstår, et oppsett der den seriøse motoren driver forhjulene, mens el-motoren forsøker å få bakhjulene til å henge med. Det kan man mene mye om, min subjektive oppfatning er at det er ekstremt utfordrende å designe et system som får dette til å fungere like godt som et konvensjonelt firehjulstrekk med EN og bare EN kraftkilde. Citroen var vel blant de første som forsøkte å få dette til, med en to-motors 2CV for noen tiår siden. Den korte versjonen er at dette ikke var spesielt vellykket. Forresten, det er vel også andre som har gjort forsøk med dette, da primært i tyngre nyttekjøretøyer, til og med av den militære sorten, men nei, heller ikke dette har vært vellykket. Om jeg hadde bodd i Finnmark, ville jeg prioritert best mulig firehjulstrekk og glemt hele hybrid-greia.

"Miljøet"? En euro6 dieselmotor er minst like miljøvennlig som en hvilken som helst hybrid om vi ser på totale utslipp gjennom livsløpet. Faktisk skal man kjøre rundt 600.000 med en vanlig dieselbrenner før man matcher utslippene kun fra PRODUKSJONEN av en eneste Tesla X! Dette er ikke tull, selv om grønningene hardnakket forsøker å hevde at elbiler og elbilbatterier "bare produseres ved grønn strøm". Høres flott ut i fest-taler, men i virkelighetens verden er det sånn at halvparten av all elektrisk kraft kommer fra kullkraft. Det er også sånn at om vi i stedet for å bruke påstått "grønn" strøm til å produsere elbiler, kunne vi sendt den strømmen til et annet formål, gjerne et formål der det kun brukes kullkraft i dag, og redusert klimautslippene gjennom å heller bruke de bilene vi har litt lenger!

I det hele tatt: det er MANGE gode grunner til å kjøpe bil ut fra eget behov og eget kjøremønster! Sett dere ned og tenk Skoda, Volvo, sett opp en prioritert liste over egenskaper dere setter høyt, gjør dere opp en mening om dere vil ha ny Skoda eller litt mindre ny Volvo, og gå i gang med prøvekjøringsprosessen! Vel anvendt tid, om det mot formondning skulle komme en lovendring som gjør det umulig å kjøpe en bil som passer for Finnmark i 2025, ja da har dere allerede en feiende flott ibl som dere kan ha i flere tiår fremover - gitt et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, herunder understellsbehandling - svært få., om noen, nye biler er godt nok rustbeskyttet for en norsk vinter. Sånn er det bare, men kostnaden med løpende etterbehanlding osv osv er liten i forhold til kostnadene med å sveise rust :-)

En pekefinger til slutt: glem "longlife" service, oljeskiftmed filterbytte hver 15.000 km, maks 20' ved mye langkjøring, bør være regelen. Da sparer man seg selv for mange problemer når man har kjørt bilen noen hundre tusen. Med trykk på "noen hundre tusen", i min verden skal en god bil levere minst 500.000 kilometer uten nevneverdige problemer, spesielt med høy andel langkjøring. Pass på bilen og den passer på deg har jeg skrevet på dashbordet :-) Lykke til!

Antall visninger