Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, "heldige" er de som har et kjøremønster der mesteparten av kjøringa er innenfor en radius av si 10-15 mil fra hjemmeladeren, og ellers bor sånn til at ladestasjonene ligger på "rekke og rad" der de kjører"! Nå er imidlertid virkeligheten litt annerledes for ganske mange av oss, gjett hvorfor diieselbiler fortsatt er, og vil være, en "høydare" i bruktbilmarkedet i Norge! Det faktisk sånn at verken den norske vinteren eller den greia med lange avstander er avskaffet ved kongelig dekret :-)

Mhp dette med servicekostnader sies det kun "et år" over, ikke et ord om kjørelengde. Snakker vi kanhende om 60.000 km årlig for den konvensjonelle bilen...og SSB sin "gjennomsnittlige kjørelengde" på 13-14.000 km for elbilen :-) ? Henført til Brooms nylige artikkel om servicekostnader for elbiler, er det noe som skurrer kraftig med 1600 spenn her...kanhende vi snakker om en nesten-ny bil der "servicen" består i kun ettersyn av at ting ikke har ramla av! Men før eller siden må jo ting skiftes ut i hjuloppheng og bremser, ikke minst på en elbil...skal man ha et nøkternt realistisk tall her, må man se over tid...og inkludere posten for deler og rekvisita...som uvegerlig kommer på en bil som er et par hakk tyngre enn en konvensjonell bil. Arbeidet med å skifte ut disse delene er heller ikke gratis, i det hele tatt, det er IKKE noen "free lunch" her, slik tallet "1600" antyder. Ja, man slipper oljeskift her og der, på den annen side sett: hva med levetiden for batteripakka? Holder denne i si 10 år før ordet "utskifting av batteripakke" lyser opp i dashbordet, ja da har man aber pløtzlich en kostnad som langt overstiger oljeskift osv osv over de 130-140.000 km bilen da er kjørt - igjen i henhold til SSB.

Nei, ingen kan si noe sikkert mhp batteripakkas levetid pr i dag, det eneste vi kan være sikre på, er at Li-Ion IKKE har spesielt langt livsløp, og at en såvidt resurskrevende produksjonsprosess ikke vil gjøre batteripakkene billigere med det første. Sånn er det bare, og nei, løsningen for de som har elbiler i dag, vil ikke nødvendigvis være "ny batteriteknologi". Ja, vi kan se for oss at produsentene plutsleig snur trill rundt og designer batteripakker med ny teknologi som er både billigere og bedre og passer inn i dagens elbiler med Li-Ion, men kommer det til å skje? Vil virkelig produsenter som i alt det vesentlgste kan hente inn mer inntekter på å levere batterier til nye biler se noe stort poeng i å levere aftermarket-batterier til en hyggelig pris for å forlenge levetiden for eldre elbiler?

Min krystallkule er dessverre ikke god nok her, er vi snille og lar håpet komme tvilen tilgode, kan det skje, men om ønsket om profitt,, som jo er det dominerende her, får rå, ja da blir det i beste fall omtrent like dyrt å eie en elbil over ti år som å eie en konvensjonell bil. Men mens elbilen får mindre og mindre bruksverdi ettersom batterikapasiteten daler, kan en god, konvensjonell bil med letthet gjøre nytta i både 15 og 20 år uten nevneverdige problemer. For de av oss som av ulike grunner har et litt annet kjøremønster enn de jeg omtaler som "heldige" innledningsvis, passer ikke en elbil helt inn her, i min verden skal en god bil vare lenge. Det er godt for min lommepung, det er godt for miljøet, win-win. Så får det heller være at elbilfansen kan suge ut milliarder hvert år fra felleskapets kasse, men det vil jo heller ikke vare eivg - som sagt - no free lunch her heller!

Ellers ser jeg av mitt budsjett at kostnadene for service og vedlikehold for for min dieselbrenner over de første 60.000 kilometerne ligger på 20.000 spenn, fordelt på en stor og to x "liten" service. Rett nok utført av et verksted som IKKE har ordet "merkeverksted" og timepriser som får en advokat til å rødme av skam, men godt arbe', alle punkter utført iht fabrikkens instruks. 20.000 spenn delt på 4 gir servicekost pr 12500 km eller circa "pr år" henført til SSB på 5000 spenn. Noe optimistisk om vi ser fremover i tid, men henført til de påståtte !6.000 nevnt over...? Jeg har litt å gå på her, poenget er att man må være litt mer objektiv med premissene når man referer til tall!

DETTE MED REKKEVIDDE er også en ting der man bør holde tunga i rett munn og være nøkternt realistisk. Ja, det finnes opptil flere elbiler som har en OPPGITT rekkevidde på 500 km! Til sammenligning hadde en Lada 1500 S omtrent 500 km faktisk rekkevidde. I de tider var døgnåpne stasjoner og kortautomater et ukjent begrep, så en nattlig tur langs sørlandske kunne jaggu være en utfordring! Vil vi egentlig tilbake til den tiden? For meg er det rett og slett uaktuelt, med dieselbrenneren min har jeg 1500 km rekkevidde uten "hypermiling", ja, bare på reservekanna som jeg har med når jeg kjører i spesielt grisgrendte strøk, kommer jeg 500 km til!

Nettopp det magiske ordet "reservekanne" burde få en bjelle til å ringe: med elbil kan man bare glemme begrepet "reservekanne", man får IKKE med seg det være seg 50 km eller 500 km ekstra rekkevidde til bruk i nødens stund i bagasjerommet på en elbil sånn uten videre! Ja, en god venn har faktisk et lite aggregat og en bensinkanne på hengeren på sin el-scooter nede i Danmark, men er det egentlig en god løsning? Dog, kanhende nødvendig om man skal ha en viss trygghet?

Faktum er at en Li-Ion pakke trives best over tid når batteriets kapasitet ligger mellom 20 og 80 %. Det går på batteripakkas levetid, og som det fremgår over, det er noen hundre tusen gode grunner til å gjøre det man kan for at batteripakka skal opprettholde en grei kapasitet lengst mulig. Man bør unngå å kjøre batteripakka under de 20 %, og man bør unngå å lade over de 80 %. Som de fleste vel har fått med seg, det tar da også uforholdsmessig lang tid å lade batteripakka til topps, bortsett fra at man ikke gidder å sitte og spise nudler en times tid ekstra, er det nå engang sånn at man betaler for både strøm og tid. Derved blir det ganske så rådyrt! Selvfølgelig betyr ikke dette spesielt mye for de som er så "heldige" at de har et kjøremønster der livet med bilen i alt det vesentlgiste består i å snurre rundt i en begrenset radius rundt hjemmeladeren, men for de som har et annet kjøremønster og måtte leve i den villfarelse at elbil er "gratis" å kjøre med og ellers ikke har noen som helst begrensninger i forhold til en konvensjonell bil, ja da blir det kanhende en ganske så stor aha-opplevelse: begrenset rekkevidde krever tildels betydelige tilpasninger, det gir rett og slett en ikke ubetydelig logistikk-utfordring, og prisen man betaler for f.ex famileturen i jula, gjerne over fjellet, til Tante Nusse på den andre siden av landet, er alt annet enn "gratis".

Om vi trekker dette med rekkevidde litt mer etter håret: alene dette med at man i praksis ofte beveger seg innenfor 20-80% av teoretisk maksimal batterikapasitet, barberer 40 % av oppgitt rekkevidde, enten man vil eller ikke. Sånn er det bare, da sitter man igjen med 300 km om man har en feiende flott, rådyr elbil med "oppgitt rekkevidde" på hele 500 km! Legg til at en elbil, som jo sleper på noen hundre kilo ekstra dauvekt med batteripakka, også er noe mer følsom for alt som måtte påvirke momentanforbruket av strøm: det være seg vekta på pikk og pakk man sleper med seg, antall personer i bilen, hvor tung man er på gassfoten, kjørestil, føreforholdene (regn, snøslaps) og ikke minst: temperatur. Vinteren er faktisk ikke avskaffet ennå, på en riktig kjip vinterdag kan den bolde elbileier i verste fall stå tilbake med halv batterikapasitet! Mange bekker som ikke er så helt små gir et betydelig problem i faktisk rekkevidde til enhver tid.

Sånn er det bare, og nei, det skal selfølgelig ikke hindre de som bor sånn til og har et kjøremønster som kan tilpasses elbil i å kjøpe elbil og glede seg over det. Men derfra til å å trøkke elbil ned over hue på oss andre, med de begrensninger dette innebærer for vår bilbruk, vår livsglede, vår hverdag, det er å trekke det flere hakk for langt! Elbil er ikke for alle, det er noe både elbilfansen og politikerne burde ta inn over seg, en naturlig konsekvens av dette burde være å fjerne det som i realiteten er massive økonomiske overføringer fra distriktene til Oslo-gryta og de tre-fire andre litt større landsbyene som sett fra et samfunnsøkonomisk ståsted kan være realitiske for en "elektrifisering" av personbilparken de neste 10-20 årene. Bilkjøperne bør ha anledning til å velge drivlinje ut fra eget og familiens faktiske behov, ikke ut fra en mer eller mindre variabel oppfatning av hva som måtte være politisk korrekt det året!

Hva "for miljøets skyld angår", er det en annen diskusjon, men som de fleste burde klare å innse, å elektrifisere det være seg privatbilismen eller olje og gass i nordsjøen her hjemme i Steinrøysa, er en ekstremt kostbar symbolpoolitikk uten spesielt stor miljøeffekt. For den som måtte være seriøst interessert, er det så enkelt som å legge prinsippet om alternativ-vurdering til grunn, og se hen til verden rundt oss: halvparten av all elektrisk kraft fremskaffes fremdeles fra kullkraft. Om vi istedet for å "elektrifisere" Norge hadde eksportert den samme kraften til kontinentent, ville det medført direkte nedgang i antall skuffer køl et sted i EU. Samtidig hadde vi kjøpt færre nye elbiler i Norge, win-win for miljøet., om enn ikke riktlig like flatterende som å se en drøss med Teslaer som frakter fiffen i Asker og Bærum til og fra jobben i Oslo sentrum! Og der er vi litt ved sakens kjerne: hva i alle dager "løser" vi ved å videreføre problemene ved at f.ex altfor mange frakter seg sjæl og matpakka til og fra jobb i privatbil? Hvorfor ikke heller satse på svært billig eller gratis kollektivtransport, slik som flere andre ledende nasjoner har gjort?

The Bottom Line er at å erstatte en "forbrukspiral" med en annen ikke løser noe som helst. Når vi attpå til erstatter en bil med konvensjonell drivlinje på typisk halvannet tonn med elbiler på to tonn og mer - der batteripakka alene generer utslipp som kan gi hakeslepp for de fleste - går det den veien høna sparker spør du meg! Når elbilfansen attpå til innbiller seg at det "bare" er å skrike som måker og KREVE "stortstilt utbygging" av hurtigladere over det ganske land...da har denne menigheten mistet gangsynet totalt! Faktum er at det norske elektristitetsnettet ikke er helt det vi ønsker at det var, og ja, det kan bygges ut, det kan bli meget bedre, til glede for oss alle! Men det koster massivt med penger, og det vil ta tid, både et og to tiår. Dette er en faktisk begrensning som vi må forholde oss til enten vi liker det eller ei, og uavhengig av dette: fremføring av den infrsastrukturen som skal til langs veinettet for å "mate" hurtigladere som bare gulper i seg kolossale strømstyrker, det må i stor grad finansieres av brukerne selv. Legg til at økt strømforbruk som en konsekvens av "elektrifiseringen" vil drive strømprisene like lukt til himmels, så nei, det blir IKKE noen "free lunch" å kjøre elbil i fremtiden!

Hvilket bringer oss hen til det grunnleggende spørsmålet: vil vi egentlig ha dette? Til syvende og sist vil vi i overskuelig fremtid sitte igjen med elbiler som har en praktisk anvendbar rekkevidde som er vesentlig kortere enn en Lada 1500S anno 1974, ergo vil elbilen ikke passe for alle, og prisen vi betaler pr kilometer? Om vi skal bruke elbilen på samme vis som vi bruker Laddisen, dvs kjøre til Tante Nusse på julebesøk, ja da er det overveiende sannsynlig at vi i fremtiden vil betale mer pr kilometer enn vi i dag gjør med konvensjonell biler! Legg til utfordirngene med å "fylle" ganske så ofte til den prisen tilbyderne måtte finne for godt, nei, det er ikke så rosenrødt som fansen vil ha det til! Her lyt ein rett og slett tenka seg godt om før man kjøper elbil, det krever at man er blant dem som har et begrenset behov for bil, subisidært at man kan tilpasse seg gjennom å det være seg holde seg med en bil til med konvensjonell drivlinje...eller reise kollektivt i feriene etc.. Gjerne også sykle til jobben fremfor å bruke bil, legio muligheter!

Men igjen: elbil er ikke for alle!

Antall visninger