Revisjonshistorikk [tilbake]

Smaken er som baken, en ting man skal skrive med store bokstaver på kjøleskapet når man tenker i retning av elbil, er at man justerer forventningsnivået til "nøkternt realistisk". Det gjelder hele gullrekka for hva man kan forvente av en elbil, fra løpende kostnader til - ikke minst - rekkevidde.

Mhp løpende kostnader har faktisk en elbil fortsatt hjuloppheng og bremser, i tillegg er det fortsatt fire hjul på bilen. For å ta det siste først: vær spesielt ops på feiende "flotte" lavprofildekk: dette koster flesk, og det finnes elbiler som har innført spesielle dekk med svært lav rullemotstand i vognkortet. Da blir det fort enda dyrere, nei, det gjelder ikke alle elbiler, men det er en ting å være ops på, mest mulig standard-dimensjoner, mest mulig standard dekk er en god ting her. Hhp hjuloppheng er faktisk IKKE elbiler "bedre" og "billigere" enn andre biler, tilsvarende med bremser, som med hybrider, man kan like gjerne tegne abonnement på bremseskiver og calipere. Legg til at elbiler veier noen kilo mer...jo tyngre en bil her, jo mer koster det å holde den "rullende".

Mhp faktisk rekkevidde bør man justere forventingene kraftig: for det første trives elbilbatterier best om man holder batteriets kapasitet mellom 20 og 80%. Dels bør man unngå å kjøre batteripakka helt ned, dels bør man unngå å lade over disse 80 %, kfr diverse artikler i bla Teknisk Ukeblad. Dessuten er det sånn at det tar fryktelig lang tid å "fylle" de siste 20%. Jolly fine om man har nok tid og en hjemmelader, eventuelt annen lademulighet der man ikke betaler for tiden man lader, men på kommersielle ladetilbud er det faktisk sånn at man betaler blodpris for både mengden strøm man "fyller" og tiden man bruker på å lade. Da blir det fort veldig dyrt å lade langs veien om man skal kunne utnytte den høyst teorietiske maksimale rekkevidden, faktisk dyrere enn å kjøre en ganske grei dieselbil - kfr elbilforeningens klagesang! At det vil bli "billigere" over tid?

Glem det, både strømpris og nettleie kommer til å skyte like lukt til himmels de neste årene for å dekke inn konsekvensene og kostnadene som uvegerlig følger med politikernes rådyre symbolpolitikk med "elektrifisering" over en lav sko, i tillegg må de som ønsker å etablere en ladestasjon med X "høl" for hurtiglading dekke moroa med å føre frem en gampekabel fra nærmeste trafostasjon (som kan levere tilstrekkelig mengde strøm) av egen lomme. Dette er ikke småpenger, og nei, de som setter opp ladestasjoner og selger strøm langs veien er IKKE i slekt med verken julenissen eller frelsesarmeen! Gjett hvem som må dekke gildet! Dette er faktisk en del av regninga som IKKE uten videre kan vippes over på andre skattebetalere og strømkunder!

I det hele tatt: elbil kan fremstå som "billig" her og nå, men ser man litt lenger frem, vil man komme i hu et gammelt ordtak: etter den søte kløe, kommer ofte den sure svie, iallefall for lommepungen. Som jeg alltid sier: det er egentlig ikke noe sånt som en "free lunch" her! Det må man ha klart for seg før man hiver seg på elbil-bølgen!

Atskillig mer brutalt er det å måtte erkjenne at de 500 km med rekkevidde man betaler for, egentlig ikke er helt "der": kfr ovenstående: i praksis vil dette ofte måtte reduseres med inntil 40 %. Legg til at utnyttbar rekkevidde også varierer med en hel rekke andre faktorer, som hvor mye pikk og pakk man dytter inn i bilen, hvor kaldt det er - den norske vinteren er jo faktisk ennå ikke avskaffet - og ikke minst: bakker, berg og hvor hard man er på gasspedalen. Er man blant dem som bare MÅ besøke Tante Nusse i jula og må over en fjellovergang eller to, bør man også ha litt ekstra å gå på! Uffda - der forsvant jaggu de 500 kilometerne oi oppgitt rekkevidde lynkjapt gitt! Og nei, det er faktisk IKKE sånn at det bare er å hive en ekstra kanne med strøm i bagasjerommet, noen har rett nok et lite aggregat og en kanne drivstoff, men det blir for dumt, da kjører man pinadø heller diesel! Hvilket minner meg på....i Stavanger / Sandnes har man jo "elektrifisert" bussene" Men hva gjør man i et av Norges største vannkraft-fylker? Joda, hva er mer naturlig enn å lade disse bussene med en drøsssvære DIESEL-AGGREGATER?!? Helt fantastisk, om dette skyldes kostnads-aspektet med å føre frem tilstrekkelige mengder strøm vites ikke...men "miljløregnskapet" er nok ikke helt i tråd med propagandaen fra grønningenes side her!

Vel. som nevnt over, skal man være nøkternt realistisk, er det kun en worst-case vurdering som bør legges til grunn for dette med praktisk rekkevidde. Man skreller først av de 40 %, da er man nede i 500 km. Dernest deler man på to og får et sånn circus tall som sier noe om praktisk utnyttbar rekkevidde på den kaldeste dagen når man er på vei til Tante Nusse med pikk og pakk, vips, så ligger man på 150 km faktisk, utnyttbar rekkevidde i verste fall! Er man litt optimist, har man kanhende et sted mellom 2 og 300 km utnyttbar rekkevidde. Det er uansett mindre enn 500. Og nei, det er ingen selvfølge at ladestasjonene ligger tettere enn hagl der man helst vil kjøre med det aller første. Det har med utbygging av det norske elektristitetsnettet å gjøre - det er ikke riktig like godt fatt her som vi liker å tro - og det har med utbygging av "siste ledd" - her ladestasjoner - å gjøre. Ting tar tid, selv om vi veldig gjerne skulle ønske at alt var på plass "i går".

Sånn er det bare, og nei, dette bør selvfølgelig ikke skremme fra å kjøpe elbil, men man bør tenke nøye gjennom kjøremønster og behov i forkant for ikke å bli sittende med en Svarteper fordi man bare kan glemme juleturen til Tante Nusse og en god del av det man ellers gjerne vil bruke bilen til. Det ligger i sakens natur at det er deg selv og familien som er ekspertene på egne ønsker, egne behov, eget kjøremønster. Som sagt, nøkternt realistisk, tenk nøye gjennom og velg bil ut fra egne behov, ikke hva som er "politisk korrekt".

Nei, jeg kommer ikke til å kjøpe elbil med det første, ikke fordi jeg er elbil-fiendtlig i utgangspunktet, men fordi jeg heller tar tog om jeg skal være miljøvennlig og så videre. Jeg pleier ellers å si at en elbil blir litt som en gammel firkant-Lada anno 1974: i beste fall har man omtrent samme rekkevidde på en solrik og tørr sommerdag, selv om man sammenligner med selveste Tesla X! Det setter det i rett perspektiv. Om vi plutselig befinner oss på Røros-vidda i minus 40, kan vi fortsatt være trygg på at Laddisen har en rekkevidde rundt de 500 km, også om vi koser oss med 28 grader i kupeen (det garanterte minstenivået for varmeapparatets kapasitet i Lada 1200/1500/1600), med en Tesla X har vi det ikke riktig like greit. Der må vi gjerne ta på oss lue og votter og ellers akseptere at vi må "fylle" både en og to ganger før Laddisen.

For min del velger jeg ikke Laddis i dag, nå kjører jeg diesel og trives med det, stikkordet her er "diesel", med rekkevidde på 1500 km med min vanlige traktor-prega kjørestil og en bil som ellers fyller alle mine behov og krav og litt til. Ja, vi har alle forskjellige preferanser, for meg betyr det mye å ha muligheten til å kjøre der jeg vil, herunder til en unevnelig stor nasjon mot øst der "ladestasjoner" knapt nok finnes i vokabularet, selv om man er blant verdens fremste på elektrifiserting av transportsektoren generelt, i tillegg til utstrakt bruk av såvel vannkraft, gassdrift, fjernvarme - just name it, en hel rekke med gode miljøtiltak der vi i Norge knapt nok har kommet i gang! Men sånn kan det gikk når man ser seg blind på "privatbilen" som den store mijøskurken!

Antall visninger