Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, jeg ville vel sagt at det kan være lurt å sitte litt på gjerdet, iallefall lenge nok til å tenke seg nøye om. Du har jo en god bil som du tydeligvis er veldig fornøyd med, og har du et normalt godt regime for service og vedlikehold, herunder jevnlig understellsbehandling, er det ingen ting som sier at du ikke kan ha glede av denne bilen i både 10 og 20 år til. En HiAce som blir tatt vare på har, om ikke evig liv, så iallefall et veldig, veldig langt og lykkelig liv. Legg til at du sjelden eller aldri vil oppleve problemer eller som du sier, at det er noe "galt" med bilen, ærlig talt, hvorfor skal du bytte i hui og hast fordi vinden tilfeldigvis blåser i retning av batteribiler nå om dagen - angivelig "for miljøets skyld"?

Vel, det er mye å si om dette, her følger et par tanker som kanhende hjelper deg et stykke på vei. på tamlen følger også en konkret anbefaling om en feiende flott elbil med mange seter! Men ha tålmodighet, følg resonnementet som følger og se på helheten fra ditt ståsted! Du sier ikke noe om hvor du bor, hvor gammel du er og så videre, men jeg ville ikke forhastet meg her. Dels fordi utvalget av elbiler av den sorten du nevner, ikke er spesielt stort. Dels fordi du ikke skal se bort fra at relativt nye modeller kan ha mange spennende problemer som følger med helt gratis på kjøpet! Dels fordi dette med "rekkevidde" egentlig er atskillig mer begrensende enn elbilfansen vil ha det til: du får jo egentlig ikke utnyttet maksimal oppgitt rekkevidde i praksis! Optimal ladesyklus for batteriet tilsier at man holder kapasiteten mellom 20 og 80 %, dessuten tar det VELDIG lang tid å lade de siste 20 % opp til 100 %. Om du skal lade hjemme...jolly fine! Men må du lade langs veien, betaler du for STRØM og TID. Det blir mao RÅDYRT for både det du måtte lade opp til de 80 %....og DYRERE ENN Å KJØRE DIESEL for de siste 20 %! Helt fantastisk!

Rekkevidden på VINTERSTID er også en skikkelig høydare! Tenk deg gleden over en effektiv rekkevidde som kryper ned mot kanhende 10 mil! For ikke å snakke om dette med at det kommer til å ta noen år før det finnes lademuligheter i en slik grad at man faktisk kan bruke elbiler der ute i vårt langstrakte land...hadde nær sagt utenfor Oslo-gryta! LADEKØ kommer helt klart til å bli et veldig mye brukt ord i årene fremover, og NEI, det er INGEN "snarveier" her, slik elbilfansen synes å tro der de står og skriker som måker "skal ha, skal ha, skal ha"! Det er så enkelt som at det norske elektrisitsnettet faktisk IKKE er dimensjonert for "elektrifisering" av landet! Det vil kreve en massiv oppgradering, det vil kreve et betydelig to-siffret antall milliarder, enn si tre-siffret, og det vi ta flere tiår. Uten å gå veldig dypt i dette, en del av problemet er høyspent-nettet som skal sende kraft hit og dit i et land som faktisk har ganske så lange avstander! En annen ting er at disitrbusjonsnettet i stor grad er antikvert, elendig rett og slett, det meste av landet er det vi kaller IT-nett. Dette er ikke spesielt robust, dette ble i sin tid valgt for å spare ledningsnett (kobber) og derved penger, mens alle land vi liker å sammenligne oss med og noen vi ikke vil snakke om, benytter TN-nett.

Men, tilbake til dette med batterier: jokeren med dagens batteriteknologi er hvor lang levetid batteripakka egentlig vil ha. Det eneste vi kan si med sikkerhet her, er at batteripakka vil ha en begrenset levetid. Uansett om vi her snakker om 10 eller 12 år, den dagen det er na-na til batteripakka, står man i et dilemma: skal man spandere ny batteripakke til flerfoldige hundre tusen på en bil som har begrenset restverdi, eller skal man bare hive sin opprinnelige investering på si 5-600.000 og ta tapet? De fleste vil velge det siste, da kommer man ut med en kostnad som sammen med løpende kostnader underveis vil ligge nær opp til hva det ville kostet å eie en bil med en konvensjonell drivlinje over samme tidsrom. Forskjellen er at den konvensjonelle bilen kan fortsette å rulle og gjøre nytta i minst 10 år til. Det betyr ganske mange kronasjer, og det innebærer de facto at de konvensjonelle bilen er bedre "for miljølets skyld" gjennom livisløpet.

For, elefanten i rommet er at elbil-batterier med dagens teknologi er en ekstremt energikrevende prosess. Bortsett fra dette med at halvparten av verdens elektrisitet kommer fra kullkraft den dag i dag, med de massive utslipp batteriproduksjonen derved innebærer, vil dette med sikkerhet medføre at prisen for batteripakka - gitt dagens teknologi - vil være skyhøy også i fremtiden. Energi blir ikke billigere, og nei, det er IKKE sånn at det kommer et "gjennombrudd" der vi kan høste "gratis" fornybar energi verken i dag eller i morra!

DET SOM FORHÅPENTLIGVIS KOMMER, er et gjennombrudd på battersiden, i form av ny teknolgo som reduserer "ulempene" nevnt over: altså først og fremst gir lenger levetid, lavere energiforbruk og mindre ressursbruk generelt ved produksjonen, lavere priser og ikke minst, høyere energitetthet i forhold til vekt. Men alt har sin pris: hva skjer med verdien på dagens elbiler i det øyeblikk ny batteriteknologi er et faktum? Gjett en gang! Vi har sett det før: stikkord: THINK! Og nei, det vil ikke være "bare" å hive inn nye batteripakker av den nye sorten i dagens elbiler!

MALURT I BEGERET? Nei, men det er en hel gullrekke med ting man bør tenke nøye gjennom før man "konverterer" til elbil . Det er rett og slett ikke verken problemfritt eller for den sakens skyld. en kjapp og lettvint løsning på verdens store og små miljøproblemer. For privatøkonomien er det altså dette med at nei, elbil er IKKE noen "free lunch", det koster i ytterste konsekvens minst like mye som å eie og bruke en konvensjonell bil. Legg til at den dagen da "elbilfordelene" forsvinner som ved et trylleslag rykker stadig nærmere, dagens massive subisidering av elbiler er ikke bærekraftig verken på kort eller lengre sikt. Sånn er det bare.

THE BOTTOM LINE er at ja, om du har veldig lyst og grei økonomi, kjøp endelig en elbil! HER finner du svaret på ditt spørsmål: https://www.peugeot.no/modell/velg-og-bygg-din-peugeot/peugeot-traveller/nye-peugeot-e-traveller.html

Egentlig en FEIENDE FLOTT ELBIL! Rett nok omtrent halvparten av rekkevidden jeg klarte å trøkke ut av min Lada 1500 S med bensinmotor på tidlig 70-tall, men greit nok, du er selv ekspert på ditt kjøremønster! Jeg tenker at PSA er en av verdens desidert mest seriøse bilfabrikanter, skulle jeg kjøpt elbil fra andre enn min favoritt-pusher (VAG) ville PSA stått høyt oppe på lista! Når vi snakker om bil i denne klassen, vil jeg hevde at det er det klart beste alternativet. Kjøper du en slik i dag, kan du ha glede av den i mange år fremover, og du vil sannsynligvis ha kjøpet i boks før det eventuelt popper opp moms, vektavgift, kanhende en egen "batteriskatt", just name it!

Men vær nøkternt realistisk med forventningene til hva bilen kan levere og hva moroa vil koste. Du må også regne med å måtte tilpasse kjøremønsteret på bilens premisser, bla vil det uvegerlig ha betydning for rekkevidden når du lesser bilen full av pikk og pakk og hele slekta. Om du er forberedt på dette på forhånd, ja da kan du ta utfordringene med godt humør og et smil, tålmodighet er nøkkelen her: stikkord: ladekø, ladetid, "fyllestopp" mye oftere enn du er vant til.

I DITT STED ville jeg HELT KLART beholdt den feiende flotte Toyotaen også! Ha det som reven, to alternativer, bruk Toyotaen på langtur med pikk og pakk, spesielt på vinterstid, og elbilen ellers! Ja, det koster litt, men igjen, tenk på reven, han er en klok mann: to utganger er VELDIG smart! Lykke til!