Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, det tildels overdrevne fokuset på dieselbiler, "lokale utslipp" og ikke minst, koksing av DPF ved mye småkjøring, har flyttet fokuset helt bort fra det faktum at en benziner rett nok blir kjappere varm (mindre effektiv motor, mer spillvarme), men den er også mye, mye mer sensibel, om vi kan bruke et slikt begrep her, for småkjøring! Som du har registrert, forbruket øker! Jeg vil jo si at 1.4 liter er helt greit, det kan gå både 2 og 3 liter på mila, kfr f.ex hine dages Volvo 145 varevogner som gikk som montørbiler i daværende Televerket! Senere kom 245 med bedre forgasser, men også der fikk mange en aha-opplevelse! Hadde nært sagt, like kort "rekkevidde" som en elbil :-)))

Ja, hybrid-teknologien hjelper litt for din del, men i kulda går jo benzineren uansett mer enn ellers, både for å opprettholde spenningen på hybridbatteriet og ikke minst, for å holde deg god og varm!

Mhp bensinfilteret: slik du fremstiller det, vil jeg anta at det dreier seg om vann og isdannelse. Dersom du fjerner filteret, som jo er den eneste barrieren som hindrer vann og eventuelt annet "snafs" fra å gå like lukt inn i drivstoff-innsprøytingen på bilen din, ja da driter du skikkelig på draget! Uavhengig av om det dreier seg om et filter av den "gamle" sorten, gjerne et svært finmasket stålnett, eller en filterinnsats ala det vi finner på dieselbiler, det er bare moro å rense dette evenutelt skifte det, ikke tar det mye tid, og ikke koster det stort! Om du får vann på "feil" side av filteret, ja da finner du lynraskt ut hva virkelig dårlig karma er! Vann (og for den sakens skyld, alt annet enn bensin) som kommer inn i innsprøytingsystemet, har en lei tendens til å medføre problemer av den sorten som virkelig får kassa-apparatet ved verkstedet til å spille "pengegaloppen" så snart bilen kommer innafor døra!

Og nei, du kan ikke "justere" deg vekk fra dette problemet, men uten at jeg kjenner oppbygningen av "veien" fra bensintanken til innsprøytingsystemet, men noe avhengig av hvordan rør og slanger ligger, og ikke minst, hvilken type filter vi snakker om og hvordan det er plassert, jeg ville jo tenkt i retning av å sette inn et tilleggsfilter FORAN det eksisterende bensinfilteret. Det var sånn vi løste tilsvarende problemstillinger på hine dages Lada 1500-1600 serie: der lå bensinfilteret som en integrert del av bensinpumpa, og siden dette filteret strengt tatt hadde liten kapasitet, var det en god ting å sette inn et ekstra filter på lavtrykkslangen FØR dette filteret som var enklere å skifte og/eller rengjøre og bokstavelig talt tømme for vann og snafs. Vær imidlertid klar over en ting: drivstoffsystemer er ikke noe man leker med, her skal man vite hva man gjør, og gjøre alt riktig: tro meg, du vil IKKE ha en bensinlekkasje her, spesielt ikke om du f.ex skulle ha en bil med elektrisk bensinpumpe plassert ved tanken BAK...da spruter det uante mengder bensin ut før du får sagt "bensin", og selv om bensin egentlig ikke tenner spesielt lett...det må åpen flamme eller gnist til...så er det ekstrem høyrisiko å slarve her!

Du bør mao ta saken opp med ditt merkeverksted, eventuelt et uavhengig, AUTORISERT verksted der det gjerne er en verkstmester med lang erfaring som kan finne en løsning for deg. Jeg antar som nevnt at problemet er vannperler og ising, og et filter som ikke helt håndterer dette. Og nei, det er IKKE slik at bilen din ikke er "lagd for din type kjøring", det er jo NETTOPP DERFOR folk flest løper og kjøper benzinere og/elelr hybride drivlinjer! De skal angivelig være "bedre" for NETTOPP småkjøring! Her trykker skoen et helt annet sted...sannsynligvis i et filter som ikke klarer jobben under norske vinterforhold. Småkjøring? Joda, det kan gi mer kondens, men so what? Jeg bor et sted med tildels betydelig veksling mellom temperaturer og ofte høy luftfuktig, rett nok kjører jeg normalt sett noen mil i slengen, men de siste åra har helsa medført mer småkjøring. Uansett, gjennom 45 år har jeg aldri noensinne opplevd dette som et problem, verken de frste rundt 20 åra med benzinere (Primært Lada, og ja, jeg hadde et tilleggsfilter!), senere VW D / TDI.

Ja, jeg har i et par anfall av gjerrighet fyllt diesel som ikke var helt ren, sogar også fått diesel på pumpa med snafs i, da vil dieselfilteret bli noe tettere, derved suges også vann inn i selve filtermaterialet med den følge at det tetter mer og mer og mer...det gir markante symtpomer gitt! Men det er ikke verre enn å sørge for å skifte dieselfilter lynkjapt....tro meg...man vil IKKE ha vann inn i et innsprøytingsystem!!!

THE BOTTOM LINE er at dette normalt sett fungerer greit. Om Subaru har et problem med en eller flere modeller, kan så være, men problemer er til for å løses. Det skal jo ikke være sånn at man må kjøpe klippekort til verkstedet samtidig med en feiende flott ny bil som den du har! Lykke til!

Antall visninger