Revisjonshistorikk [tilbake]

Møllers veier er uransakelige, det ville ikke være første gang man tok en hyperintelligent beslutning om å utelate viktige modeller i det norske markedet :-) Men en rask sjekk av på vårt alles kjøre internett sier at ja, hipp hurra, du kan velge mellom 2.0 TDI med både 150 og 200 hk, og du kan velge mellom en "vanlig" stasjonsvogn (som kanhende også kan leveres med 2 cm ekstra bakkeklaring) og Scout-utgaven! Etter mitt syn er Scout for spesielt interesserte, det er litt for meget plast-deksler og jålegreier, men for noen er det kanskje kult?

HER er prislista og hva som er tilgjengelig, NB KAMPANJE, LØP OG KJØP! https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/d32cbef6-9481-4315-9018-22afcf72c998/OCTAVIA-prisliste.0f95cf61c175cea9ad6db7540e3311ae.pdf

Uansett, jeg merker meg at firehjulstrekkerne leveres med 7-trinns DSG-kasse, manuell kasse har fordufta et sted på veien. Helt greit, jeg tenker at når man kutter i valgmulighetene her, er det bedre at man utelater manuell kasse enn DSG. Du kan også velge hybrid, men med mitt kjøremønster ville jeg når som helst valgt 2.0 TDI (som jeg jo også har i dag, dog i en VW) fremfor en pinglete liten bensinmotor med "drahjelp" fra en elmotor - og kun forhjulsdrift!

Mhp test: du finner jo testrapporter både her og der for såvel Octavia av siste generasjon med Haldex 5 som Golf med samme drivlinje, den enkle oppsummeringen her er at det er svært lite, om noe, å kritisere på disse bilene. Begge er biler som gjør "alt" ganske så bra! Skal vi være ærlige, er det vel sånn at verken Octavia eller Golf er "verdensmestre" på noe som helst, men kanhende det er en av få biler som kan tilby modeller som passer for mange forskjellige kundegrupper? Med en fellesnevner fra de setter seg inn i bilen på sin første tur: de kjører rundt med et evig smil! Det som ikke står i testrapportene, er neetopp dette: vi snakker om en plattform som, spesielt med kombinasjonen 2.0 TDI (til nød 2.0 benziner) og Haldex 5 gir en bil som fungerer like godt på norske krøtterstier (som visstnok er merket som europaveier på kartet) som motorveier i det store utland, ja sogar ute i russisk Karelia, på veier som er kjørt i støkker av ulovlig tømmertransport i regi av (hold deg fast!) våre svenske venner hos IKEA, fungerte min Golf 7 med firehjulstrekk som en drøm!

Firehjulstrekket gir suveren stabilitet under alle forhold, i alle hastigheter fra krabbefart og opp til toppfart. Svært lite vindstøy, god lydisolasjon, god drivstofføkonomi, spesielt dieselmotoren gir anvendbar kraft over et turtallasområde fra rask tomgang via midlere turtall til rundt de 4000 o/min. For benzin-freaker som ELSKER å se turtelleren peake på 8000 o/min er dette rett nok "daue" greier, til gjengjeld er det ganske bra fres i speedomternåla når du kjører TDI! Hvem gidder vel jage turtall når man kan kjøre på momentet og bikke 220 før man rekker å si "fartskontroll"? Det sier seg selv at nei, man har ikke bruk for mer enn en 2CV med norske fartsgrenser, men det hender jo at man forviller seg utenlands. Og 2.0 TDI fungerer både her hjemme og der ute! Og bare så det er sagt: om det ikke hadde vært for at Octavia var så populær at leveringstiden ble ovseleg lang når jeg handla bil sist, hadde jeg når som helst valgt Octavia fremfor Golf!

THE BOTTOM LINE er at det beste du kan gjøre, er å kontakte din lokale Skoda-forhandler og sjekke om de har en passende demobil som kan gjøres tilgjengelig for en grundig prøvekjøring. Si et par timer med blandete forhold. Om det ikke er nok til å bli overbevist, be om å få disponere bilen over en helg. Verre er det ikke, selvgjort er mye bedre enn å lese om andres prøvekjøring, slik diverse tester jo i store trekk går ut på! Det er deg som er eksperten på egne behov, egne ønsker og ikke minst, eget kjøremønster. Det jeg ville satt på må-ha lista, er firehjulstrekk. Ellers er det mye spennende på utstyrslista, mye er "fiks-ferdig" i pakker hos Skoda, men det er hlt sikkert en feit liste over morosaker man kan bruke penger på i tillegg. Krøss av for eventuelle støttesystemer som IKKE er med, gjerne også de 2 centimeterne ekstra bakkeklaring om det fortsatt er et tilvalg, likeledes "stor" navigasjon" (tror det er eneste alternativ, den lille skjermen var ubrukelig) og ikke minst, adaptiv cruisekontroll og tilhengerassistent er MÅ HA. WEBASTO er også en klok ting!

Ellers? Med Ocativa gjør man et godt valg. Det er imidlertid to ting som er viktige om du tar sikte på å beholde bilen en stund: glem "longlife-service", skift motorlje OG filter hver 15.000 ved et normalt kjøremønster. Det er gode grunner til dette, se på en sprengskisse av motoren så skjønner du det sannsynligvis...stikkord: snafset som uvegerlig samler seg opp i olja, har kun to veier ut: via tappepluggen og filterbytte. Og nei, "longlife" olje er IKKE fritatt for oppsamling av snafs og dritt! Å kjøre 30.000 eller mer før en sensor sier fra, er dårlig karma for motoren på sikt!

Dernest: DSG-kassa og Haldex-systemet SKAL - med trykk på SKAL - ha oljeskift hver 60.000 km. Uten dette risikerer du problemer over tid, og Mølller kansellerer garantien!!! Mange har brent seg på dette, det finnes mer enn et merkeverksted som har "glemt" dette under longlife-programmet!

SIST, MEN IKKE MINST: selv om møller tar en liten spansk en og bla overfor "Motor" hevder at "rustbeskyttelsen fra fabrikk er god nok", glemmer man en viktig ting: fabrikkbeskyttelsen er ikke i nærheten av å være "god nok" for en norsk vinter, og sist jeg sjekka, var faktisk verken vinteren eller den evige saltinga i store deler av landet avskaffet ennå! Ja, rett nok påfører VAG en form for "rustbeskyttelse" på bunnplata, men uavhengig av hvor "god" denne påstås å være, etter en stund på norske veier er det IKKE godt nok! Det som er MYE verre, er at alt som er montert ETTER at bunnplata fikk et bad i godstoff, kun er "beskyttet" med et tynt lag med lakk! Mye av dette er DYRE deler, dessuten SPRER rusta seg som selveste pesten! F.ex er det kort vei fra rusta på felsteanordningene i støtdempertårnene foran og videre inn til toppen av tårnet - altså karosseriet! En skikkelig høydare på bla Peugeot tidligere, gjett hvorfor PSA sørger for å rustbeskytte sine biler når de kommer til Norge! At VAG er "bedre"? Nada, både nye Volkswagen og Skoda ruster som kjeks, og Audi er ikke veldig mye bedre! Dette finner du mer om HER: https://motor.no/bil/bare-mercedes-lager-biler-for-norge/192426?utmcampaign=20210223MotorNyhetsbrevuke8a&utmmedium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=5504D769A850975B966F4974FF904366&elqTrack=false&elq=4039b36493fe47c89fb91da7c2c5c279&elqaid=2084&elqat=1&elqCampaignId=2235

DERFOR har både jeg og mange andre valgt å kjøre våre nye VAG-mobiler direkte fra forhandleren til understellsbehandling, med påfølgende etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Det er så enkelt som at godstoffet tørker inn over tid, spesielt i hulrommene er dette negativt. At det koster litt? Nja, om vi ser kostnadene over det være seg 5 eller 10 år, det er bare peanøtter i forhold til å bare begynne å tenke på å reparere rustskader! Velg en seriøs aktør som har holdt på en stund, det koster gjerne litt mer, men de som ligger lavt i pris tar ofte en Ingrid Espelid: "no joksar me litt!". Jeg bruker et antirust-verksted som benytter Mercasol, det er god sort. Vær også klar over at enkelte forhandlere har gått så langt som å inngå avtaler med understellsbehandlere om å behandle nye biler etter kundens ønske til en fordelaktig pris. Det er faktisk ikke uten grunn - selv om Møller sentralt gir en versjon som nok er bittelitt vel optimistisk! Lykke til!

Antall visninger