Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, svigerfatters Volga fremsto som ny etter rundt 45 år :-) Opp gjennom åra har jeg også sett andre en-eiers SSSR-biler som fremstår som det være seg nye eller i god brukstand, alt ettersom, etter flere tiår på veien! Men sånne biler det det jo også mulig å finne her hjemme, en viktig del av oppskriften for et langt og lykkelig samliv med en god bil er et normalt godt regime for service og vedlikehold, dernest jevnlig understellsbehanlding med hulromsbeskyttelse. Jeg har selv kun eiet en håndfull biler på 45 år, dessverre hadde jeg ikke som svigerfatter anledning til å kjøpe nye biler, mine første 5 biler hadde passert middagshøyden lenge før jeg overtok dem. Mine siste to biler har vært nye, min førte nybil ble kondemnert etter å ha drukna, men den nybilen jeg har nå tar jeg sikte på å beholde i 20-30 år totalt, alt ettersom når jeg går over til å ta tog på permanent basis.

Men, til spørsmålet ditt: ja, en moderne bil kan utmerket godt holde en stund, spesielt når vi snakker om en konvensjonell bil uten kritiske, kostnadsintensive faktorer som en batteripakke jo er! Noe forenklet sett, man kan faktisk skifte både motor og girkasse et par-tre ganger for det en eneste batteripakke til en elbil koster! Det negative med nyere biler er at service og vedlikehold er noe annerledes, noe mer krevende enn tidligere, og "rustbeskyttelsen" fra fabrikk holder ikke mål for en norsk vinter. Sånn er det bare, men igjen, med en konvensjonell bil kan man faktisk finne måter å håndtere dette på! Fullt så greit er det ikke med en elbil, spesielt ikke om det står "Tesla" på den! Likevel: Tesla 3 er blant de elbilene som nok har et potensielt problem i forhold til vår venn stålmarken, ref artikkel over dette temaet her på Broom for en tid tilbake.

Med en elbil er det jo egentlig sånn at selve bilen fortsatt har fire hjul, den har et hjuloppheng og bremser se om før, og karroseriet er egentlig ikke så ulikt det vi er vant til. Bærende konstruksjoner er også litt som før, men nå er ting limt, nå er det kanhende litt mer plast og spennende legeringer her og der, men ja, det er faktisk fortsatt spennende rustfeller! Hvordan det vil bære i vei med elbiler over tid, det vil bare tiden vise, men det er utfordringer knyttet til svære batteribanker med ufattelig høy kortslutningstrøm og enorme mengder energi i en bil! Selv små skader kan koste hundretusener å reparere! Legg til at elbiler også er ufyselig tunge, det gjør noe med kostnadene over tid, enten vi vil eller ikke, og det gjøre noe med behovet for løpende vedlikehold. Det har vi sett på amerikanske biler, det har vi sett på svære flak fra Mercedes, Audi og BMW, og nei, det er IKKE sånn at elbiler er like enkle som en T-Ford når det gjelder vedlikehold!

DEN STORE JOKEREN er likevel batteripakka: i bla Teknisk Ukeblad er det publisert mange gode artikler omkring akkurat det: viktige stikkord er pris vs levetid, hva som skjer med bruktprisene etterhvert som nye elbiler med lengre rekkevidde kommer på markedet, hva som skjer om det kommer ny teknologi, og ikke minst, forhold som påvirker levetiden for batteripakka. Det siste er jo egentlig den eneste den bolde elbileier i noen grad kan påvirke, det gjelder visstnok å holde batterikapasiteten innenfor et spillerom på 20-80 % av utnyttet kapasitet. Hurtiglading skal også være dårlig karma, det innebærer egentlig at det blir ganske så utfordrende å gjennomføre disse tilsynelatende enkle tiltakene for å forlenge batteriets levetid! Dels får man svært så avgrenset rekkevidde, dels blir det kjipt å lade "underveis" der man må betale for tiden det tar å lade, og ofte står lenge i kø for å få ladet...og når man kommer frem til "ladepistolen", ja da er køen bak deg enda lenger! Setter man ned strømstyrken sånn at man står og opptar laderen lenger enn nødvendig, skal man ikke se bort fra at man blir meget populær!

Alt dette er faktiske problemstillinger, og si at vi er litt optimistiske og setter batteriapkkas levetid til 10-12 år! Da er restverdien av bilen pr definisjon veldig nær 0, og ny batteripakke koster p.t fra snaue 300.000 og oppover for populære elbiler. Ser vi på Tesla, som jo markedsfører sine biler med "fantastisk ytelse", blir det en skikkelig høydare: med arbeid snakker vi lett om en halv mille!

Derved står vi med en ny versjon av det merømte "10.000 kroners" spørsmålet: Speil, speil på veggen der, skal jeg bruke x hundre tusen på bilen som foran meg her står? Vi har vel alle stått i en slik situasjon med en mer eller mindre sliten bil, der vi spør oss selv om vi skal bruke et par tusenlapper på å holde den på veien noen år til! Vel, tildligere snakket vi da som regel om en bil som hadde et par tiår på nakken, gjerne kjørt minst 500.000, og som sagt, et par tusenlapper i deler, konvensjonelle biler kunne vi i alle fall tidligere fikse der hjemme i garasjen!

Sånn er det ikke med elbiler, og den store forskjellen, bortsett fra at vi snakker om beløp i en helt annen størrelsesorden, er at resten av bilen egentlig kan være relativt ny, 10 år er da ingen alder!

Men som du antyder gjennom ditt meget kloke spørsmål: det er nye tider, det vi nok må belage oss på å forholde oss til en helt annen mentalitet, for oss som har levd en stund lyser formelig skiltet med "bruk og kast" opp når vi ser hva som skjer i nybilmarkdedet etterhvert! Spør du meg over et glass melk ville jeg vel sagt at dette ikke er noen spesielt god utvikling, men hva gjør vel ikke poltikerne for å trøkke gjennom en solid dose symbolpolitikk? Elbiler i en versjonen vi ser i dag kan være en god ting på mange vis, men det er liksom ikkke riktig alle problemer som blir "løst" ved eelktrifisering av det være seg personbilparken, ferger eller for den sakens skyld, nordsjøen. Det r så enkelt som at bruk og kast innebærer økt forbruk, økt forbruk innebærer økte utslipp, og strømmen må faktisk komme et sted fra!

P.t kommer 50 % av verdens elektriske kraft fra kullkraft, og veldig mye av "resten" kommer fra olje og gass. Sånn er det bare, og The Bottom Line er at en del av årsaken til at batteripakkene som nevnes over koster flesk, er nettopp at det er en produksjon som krever ufattelig mye elektrisk kraft, i tillegg til at produksjonen er ressurskrevende i dobbel forstand, stikkord: mineraler. Inntil vi eventuelt finner ny teknologi som gir oss mindre ressurskrevende, rimeligere batteripakker med lengre levetid, vil "elektrifiseringen" i beste fall være et null-spill. Hvilket leder oss til et interessant bilde i krystallkulen: hvordan vil egentlig egentlig det være seg miljøregnestykket eller for den sakens skyld, direkte kostnader pr kilometer se ut for den bolde elbileier 10 år frem i tid? Jokeren er og blir battierpakkas levetid, og selv om elbil-lobbyen kommer med ganske friske påstander innimellom, det er fortsatt sånn at den som lever, får se! Min krystallkule er dessverre ikke god nok til å spå med 100 % sikkerhet, men det er som nevnt over, et par små utfordringer her!

Antall visninger