Revisjonshistorikk [tilbake]

Se gjerne på en mer "vanlig" Octavia stasjonsvogn også, ta gjerne en prøvekjøring, kan hende det er både et bedre kjøp og et mer "familievennlig" oppsett mhp felger, dekk osv osv, i det hele tatt: mer komfort. Ellers anbefales firehjusltrekk på det varmeste, Octavia har Haldex 5, det gir økt sikkerhet, bedre stabilitet både sommmer og vinter. Og bare så det er sagt: man kan velge mellom hele spekteret av bensinmotorer og dieselmotorer, prøvekjør flere biler. Ja, 2.0 benziner med rundt 180-190 hk er grei nok, men 2.0 TDI har mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. For noen av oss gir det en bedre opplevelse å kjøre på momentet fremfor å jage turtall.

En ting du skal ha i bakhodet: om du ser for deg å eie bilen mer enn maks to år, er understellsbehandling en klar fordel. Mao om du kjøper en bruktbil som IKKE er understellsbehandlet etter at den kom til Norge, kjør den rett på understellsbehanlding! Nybiler fra VAG er blant de mange som ikke er i nærheten av å ha en fabrikkbeskyttelse som holder mål for en norsk vinter, det er så enkelt som at ja, bunnplata har en form for overflatebehandling som kan minne om en rustbeskyttelse, mens absolutt alt som er montert i ettertid kun "beskyttes" av et tynt lag med lakk. Det gir seg selv at dette gir stålmarken helt fantastiske arbeidsforhold! Det er også bop-bop med hulromsbeskyttelsen, og "rustgarantien" har vesentlige begrensninger. Ellers etterbehandling hvert annet til tredje år, avhengig av kjøremønster, hvor langt du kjører og hvilket godstoff som benyttes...f.ex Mercasol holder 2-3 år før det begynner å tørke, spesielt for hulromsbeskyttelsen er det dumt når godstoffet begynner å tørke inn.

Og som alltid: velg en seriøs samarbeidspartner for både service/vedlikehold og understellsbehandling, Det lønner seg, bokstavelig talt!

En liten pekefinger: adaptivt understell er ikke spesielt smart over tid, det er en sånn greie som krever litt mer i forhold til vedlikehold, og bla sensorer under bilen kan gi mykje moro!

Mhp BMW 3-serie er det som Benny er inne på, en noe trangere bil, med prioritet på andre egenskaper enn Octavia. Hardere, strammere kjøreopplevelse, men for alle praktiske hensyn: Octavia er en vesentllig bedre "allrounder" og et mer fornuftig valg for norske kjøreforhold. Jeg hadde når valgt BMW 3-serie selv, men det er noe med det: her hvor jeg bor får du følelsen av at du må stille med dress og slips for å slippe inn i BMW-sjappa, gjerne også betale inngangspenger. Det skal være en til som er litt mer "meg", men den fant jeg ikke. Jeg hadde neeeeeeeeeesten kjøpt Octavia, men leveringstiden var for lang, så det ble VW Golf isteden. Med 605 liter bagasjerom før jeg tar i bruk "smugler-rommet" mellom gulvet i bagasjerommet og reservehjulet (jeg har faktisk reservehjul også :-)) er det et hav av plass, med to rom og kjøkken for bikkja og plass til bagasje i tillegg. Med firehjulstrekk får man i tillegg til uovertruffen stabilitt i alle hastigheter, uansett føre, også nær 100 kilo mer vekt bak, dvs omtrent samme vektfordeling som BMW 3-serie. Skoda Octavia er bygget over samme lest som Golf, dog enda bedre praktisk plassutnyttelse.

The Bottom Line er at det er lurt å sette opp en prioriteringsliste over hva man ønsker seg, deretter ta seg god tid til å se på og ikke minst prøvekjøre de atuelle bilene. Lykke til!

Antall visninger