Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, det enkle svaret her er at ingen biler som selges i det norske markedet er "godt" beskyttet mot rust. Ja, Mercedes skal være bedre enn de andre, men jeg er tilfeldigvis kjent med at en stor Mercedes-forhandler et unevnelig sted i Sør-Norge anbefaler og tilbyr sine nybilkunder understellsbehandling til en god pris. Ja, Mercedes sentralt tok "rustskandalen" for noen år tilbake meget alvorlig, men derfra til rustbeskyttelse fra fabrikk som holder mål også for en norsk vinter, er a complete different matter, se forøvrig artikkel på "Motors" nettsider publisert forleden!

Europeiske biler har en form for rustbekyttelse fra fabrikk, formodentlig er dette grunnen til at de respektive norske importørene ikke sørger for at de understellsbehandles når de kommer til landet. Det er imidlertid ikke det samme som at fabrikkbeskyttelsen er "god nok", tvert om! Ja, f.ex VAG sørger for å beskytte bunnplata på et vis, ikke godt nok, men det er bedre enn ingenting. Men, hva ser man når man kaster et blikk under bilen? Joda, alt som er montert i ettertid: bærebroer, støtdempere, støtdemperskåler...i det hele tatt: hele hjulopphenget og mye annet rart...er ikke "beskyttet" med annet enn et tynt lag lakk! Konsekvensen er kritiske rustskader etter kun kort tid, i beste fall snakker vi om 5-6 år! Det er så enkelt som at den norske vinteren IKKE er avskaffet, legg til at veiene "saltes" med atskillig mer aggressive kjemikalier nå enn tidligere tiders....salt!

Jeg er en av mange som har kjørt mine nye VW direkte til understellsbehandling, med påfølgende etterbehandling hvert andre til tredje år! "Koster...?" Nja, man får ikke sveisa stort rust for den totale kostnaden for si 10-20 år med løpende etterbehandling...! "Rustgaranti"? Ikke verdt papiret den er skrevet på, den dekker KUN "rust som kommer innenfra" og "gjennomrusting"! Om en bærebro eller et støtdempertårn ruster i fillebiter? Sorry, men DET dekkes faktisk IKKE av den "gode" 12-års "rustgarantien"! Selv ikke om man må frem med sveiseapparatet etter 5-6 år!

Asiatiske biler? Rustbeskyttelsen fra fabrikk er variabel, onde tunger ville vel sagt ikke-eksisterende, men uansett, meg bekjent blir samtlige asiatiske biler understellsbehandlet når de kommer til Norge! Det er i seg selv et MEGET godt argument for å kjøpe f.ex japs! Men medaljen har en bakside: altfor mange gir beng i ETTERBEHANDLING! Det er VELDIG dumt, mekanisk slitasje og det faktum at "godstoffet" som skal beskytte mot rust, tørker inn over tid. Da ruster bilen okkesom, minst like mye som alle andre biler! Sagt på en annen måte: understellsbehandlign er "ferskvare", og - igjen - siden den norske vinteren ennå ikke er avskaffet, er det noe vi må forholde oss til om bilen ikke skal havne på de evige rusthaugers jaktmarker så altfor tidlig! Se f-ex på Toyota Avensis....selv "legendarisk kvalitet" fra Toyotra ruster ofte vekk før bilene har rukket å bli mer enn ti-tolv år gamle! Legg til et par andre småproblemer...men summa summarum: eiere som ikke sørger for etterbehandling...eiere som gir beng i service og vedlikehold, da holder selv ikke den beste bil stand over tid! Pass på bilen og den passer på deg, uansett om det er en bil med stjene på panseret eller en Kinabil!

Kinesiske biler? Det er grunn til å forvente at de respektive importørene gjør en minst like god jobb med å sørge for understellsbehandling når bilene kommer til Norge, som andre importører av biler fra den delen av verden. Det er også grunn til å forvente at kinesiske bilprodusenter er fullt ut på høyde med sine japanske konkurrenter når det gjelder både kvaitetskontroll, men også byggekvalitet. Nei, man benytter nok ikke veldig mye aluminium eller andre, relativt dyre produksjonsmetoder i tide og utide, det gjør man heller ikke i Japan, men f.ex en Volvoprodusert i Kina vil være minst like god som en Volvo produsert i Gøteborg. Når det gjelder andre Kina-biler? Mitt stalltips er at det nok vil være jevnere enn for f.ex europeiske biler, men det vil også her være variasjoner fra produsent til produsent: f.ex kan enkelte biler ha det vi kalte "rustfeller" i hine dage!

Slike ting vil bli bedre over tid, på samme måte vil aktørene som driver med understellsbehandling i Norge tilegne seg erfaringer som gjør at de kan gjøre en bedre jobb med å understellsbehandle også kinesiske biler. Ja, det gir en viss porsjon usikkerhet de første åra, men over tid vil det jevne seg ut. Om du har angst for denne usikkerheten, ja da kjøper du en bil du føler deg tryggere på. Som nevnt innledningsvis, Mercedes er en bil som visstnok skal ha nådd litt lenger enn for noen år siden! Men kompenserende tiltak, som en understellsbehanlding utført av et firma som virkelig kan det, noen som har lang erfaring osv, fungerer kanhende like greit over tid!

Antall visninger