Revisjonshistorikk [tilbake]

Et til tips som jeg glemte å nevne: det er jo sånn at en viktig forskjell mellom oss som har kjørt en stund og "de andre", er denne greia med erfaring og vaner, noen av vanene er gode, og bidrar til å redusere ulykkesrisikoen! Mye er nevnt over, her setter jeg dette inn i en større sammenheng:

Ta f.ex dette med at man faktisk ikke trenger å holde beinet over gassen hele tiden, da kan det like gjerne være over bremsen! Vips, så har vi det en sikkerhetsekspert ville kalt "kompenserende tiltak"! Overført til deg og meg betyr det at jo, vi er nok litt treigere i reaksjonen enn for 40 år siden, men med enkle grep får vi ganske grei responstid likevel!

En annen god vane er dette med å sørge for at man ikke har distraksjonsfaktorer: det å kjøre bil, er det vi kaller "multitasking" på fint: man må forholde seg til mange ting på en gang. Det er her dette med å slå av radioen og dempe kona kommer inn i bildet, på samme måte som gode støttesystemer og f.ex et navigasjonsystem bidrar til å ta en del av belastningen og derved reduserer stresset. Vips, så klarer vi faktisk å håndtere kjøring på flerfeltvei uten å bli svett i panna!

Hvilket leder oss hen til en viktig vane jeg ikke fikk med over: aktiv speilbruk! Dette er noe som øves opp over tid, alle yrkesjåffører er veldig gode på dette! Men om du ikke har vært yrkesjåffør en eller annen gang opp gjennom livet: det er aldri for sent å lære seg nye, gode vaner! Tenk litt gjennom dette med speilbruk neste gang du er i bilen, og øv det inn litt etter litt: bruk alle tre speilene jevnlig, sørg for at det blir en like selvfølgelig del av kjøringen som når du lar blikket gå fra nærområdet til det det langt borte, dette skjerper oppmerksomheten, det øver opp hjernen generelt og det bidrar til å opprettholde øyets evne til fokusering spesielt.

Bare å beklage at jeg ikke fikk med dette i går, jeg tenkte gjennom dette når jeg var ute og kjørte i dag, for anledningen med konebilen, som ikke har riktig alle de støttesystemene jeg har på mannebilen :-) Jeg har en innprogrammert "syklus" der blikket aldri hviler lenge på et sted, det gir meg så god kontroll med hva som foregår i trafikkbildet rundt bilen som overhode mulig. Kall det gjerne et veldig effektivt "kompenserende tiltak", innlært gjennom erfaring. Denne lille tingen holder meg skjerpet, den gir meg mer tid til å reagere når og hvis en hendelse inntreffer.

The Bottom Line er at en kombinasjon av gode, velfungerende støttesystemer og gode vaner kan medvirke til at vi som har kjørt en stund og begynner å komme litt opp i åra, fortsatt kan kjøre skadefritt et par tiår til!

Antall visninger