Revisjonshistorikk [tilbake]

De tre du har tittet på, gir deg normalt sett et godt utgangspunkt for et problemfritt bilhold, også om du kjøper en godt brukt bil innenfor et begrenset budsjett. Forutsetningen er at du bruker den tiden det tar å finne en bil som er i rimelig god stand, glem aldri at bilens faktiske stand er viktigere enn tallet på kilometertelleren! I og med at du - som de fleste av oss før vi fikk litt erfaring - erkjenner at du ikke vet riktig alt, er det to ting som gjelder: ta med en god venn som kan det du ikke kan, og sørg for at den bilen du etterhvert har sett deg ut, får en tur innom NAF for en test FØR du undertegner kjøpekontrakten....dette er ryddigere for begge parter...og det er mye enklere å få rettet på feil og mangler FØR kjøpekontrakten er undertegnet....enn ETTER!!!! Dette gjelder uansett om du kjøper bilen privat eller hos forhandler! Om selger syter for kostnadene ved en NAF-test, eventuelt forsøker å unngå dette....er det ekstra god grunn til å insistere på en slik test, eventuelt går du bare videre - det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler der ute! Og bare så det er sagt: det er to varianter over temaet NAF-test, den "minste" holder som regel til en eldre bruktbil, om du er medlem (gjerne medlem uten veihjelp, det er en kjempesmart investering) snakker vi om rundt 1500 spenn om jeg ikke husker feil....du kan jo eventuelt splitte regningen med selger, det er tross alt en god ting for begge å få avdekket mangler FØR kontrakten er underskrevet!

Tilbake til de tre bilene du nevner: alle tre er gode kandidater, du får mye bil for pengene, og - igjen: gitt at bilen har en grei servicehistorikk, gjerne jevnlig understellsbehandling - RUST er en skikkelig DEALBREAKER - er det antydning til kritisk rust, gå videre! Neste forutsenting er at du selv sørger for et normalt godt regime for service og vedlikehold når bilen blir din, jevnlig understellsbehandling inkludert - alle biler produsert etter år 2000 ruster som kjeks, minst like ille som før! I min verden er det sånn at det koster mye mindre å ta vare på bilen, sammenlignet med å sveise rust eller måtte vrake bilen så altfor tidlig! Dette har jo også et sikkerhetsmessig aspekt, som alle som har krøpet ut av bilen etter en høyhastuighetskollisjon kan fortelle: sikkerhet er viktig! Og nei, ingen biler er feilfrie, men jevnlig service hjelper godt på for å forebygge feil, husk at enkelte ting som går i støkker kan dra med seg en drøss andre ting! F.ex slarve med å skifte motorolje/filter til rett intervall....slarve med intervallet på registtereima....det er VELDIG dårlig karma som kan bli fryktelig kostbart!

Om jeg skulle valgt blant disse med et begrenset budsjett, ville jeg sagt Skoda Octavia, eventuelt Skoda Roomster. Sistnevnte ser så spesiell ut at prisen er latterlig lav! Octavia er rimelig fordi det er så innmari mange av dem. Uansett: 1.9 hhv 2.0 TDI er det klart beste motoralternativet, 1.6 TDI er arme greier....du girer mye om du ikke har automatkasse! Octavia er overraskende romslig, vær imdlertid ops på at det var et genersjonskifte høsten 2013, den "nye" Octavia er vesentlig bedre, men også - naturlig nok - dyrere. Tilsvarende er forrige generasjon...altså frem til og med 2013-modell - noe rimeligere i bruktmarkedet. Om du har krevende vinterforhold der du bor, velger du bil med firehjulstrekk, Octavia har Haldex 4 hhv Haldex 5 på sine modeller med firehjulstrekk.

Superb er et nummer større, også noe tyngre og dyrere. Med begrenset budsjett ville jeg valgt Octavia her, det gir deg lavere kostnader til service og vedlikehold.

Golf stasjonsvogn er fetteren til Octavia, litt mindre, men absolutt en kapabel bil. Generasjonskifte mellom Golf VI hhv VII fant sted høsten 2012, også her er den nye modellen vesentlig bedre. Konsekvenene for prisen i bruktmarkedet som Octavia, Golf VI er ganske så grei å kjøpe! Jeg vet også at på tampen - altså før Golf VII kom - ble en serie Golf VI stasjonsvogner med firehjulstrekk solgt med et betydelig prisavslag. Greie biler med god plass! Ikke så mye mindre plass enn storebror Passat, men enklere og rimeligere å eie!

Ford Mondeo er favoritten til vår gode venn Kamerat K her, han kommer nok med gode ord om bilen ganske snart skal du se! Vel fortjent er det også, Mondeo er driftsikker som få, grei å eie, god plass, hyggelige priser i bruktmarkdet. Og bare så det er sagt: gode motorer også!

The Bottom Line er at du ikke gjør noen stor feil med å velge en av disse tre, alle har grei tilgang på verkstedstjenester praktiskt talt overalt - og nei - du trenger IKKE bruke et merkeverksted, bruker du et uavhengig, autorisert verksted smiler du ofte når du skal betale regningen! Du har også god tilgang på rimelige deler, i det hele tatt: du får et godt grunnlag for et problemfritt bilhold! Lykke tii!

Antall visninger