Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg tenker at en service / ettersyn med oljeskift én gang i året er et minimum av det en bil bør ha. Jeg mener at man på 14 -15 år gammel bil ikke slavisk behøver å følge fabrikantens anbefalinger mer. Har man eid bilen i noen år, vet man jo gjerne hvor skoen trykker også. Jeg tenker da på i forhold til hva som allerede er byttet etc. Ala – skiftet man fjærer, støtdempere og alle bremseklossene i fjor – er det ikke nødvendig å få folk som tar 2.000 kroner timen til å se på dette igjen nå.

Det handler selvfølgelig også om kjørelengde. Kjører man mye, fort og langt i en eldre bil bør man sjekke den oftere. En ting er jo driftssikkerhet. En annen ting den generelle sikkerheten for medtrafikanter og de om bord i bilen. Slik som knakte fjærer, skjevt slitte dekk, glippe i forstillingen og en del slike ting.

Dessuten er det jo noe med dette å forebygge. Det kan jo være greit å få byttet det gamle, slitte og rustene eksosanlegget før en ferietur. Det er ikke fult så kult når eksospotta ramler av etter to mil og bilen bråker som et helikopter.

Har man god kontroll her så vet man hva som er gjort, hva som bør gjøres og slik sett kan tilpasse service og vedlikehold individuelt.

Jeg er dessverre redd for at disse som har god kontroll er en litt utdøende rase. Og at mange tar litt enkelt på dette med vedlikehold og ettersyn på eldre biler. Det skal ikke brukes penger på det. Det virker som mange kjører til det stopper og da er det som regel «jævla møkkabil» det snakkes om. Ikke at kompisen på fire hjul har gått for lut og kaldt vann i årevis.

Oppsummert: Service og ettersyn årlig om du har normal kjørelengde.

Antall visninger