Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, jeg har ike stillt så mange spørsmål her, kanskje et par....og Benny hadde et ganske så greit svar, det gjaldt oktan vs et hobbybilprosjekt som dessverre gikk fløyten :-( Ellers har du helt rett, vi har samme drivkraften bak, litt av poenget for min del er å holde hodet og evnen til å skrive sånn nogenlunde i gang. Som mekaniker sett er jeg bare en halvstudert røver, dog har jeg lært det jeg kan av praktisk arbe' av tålmodige mennesker som virkelig kunne sine ting, i en tid der en mekaniker var en mekaniker - og ikke en duttebass som nok er flink med pc'en, men ikke vet bak og frem på en skiftenøkkel slik det har en tendens til å være i dag.

Det gode med Broom-redaksjonen er at det er en gjeng med forskjellig bakgrunn og hver sine kjepphester, jeg setter spesielt stor pris på den enkle, likefrem skrivestilen som er varmerket til "gamlegutta" her!

2.0 FSI? Benzinere er ikke in greie uansett, men enkelte serier av 2.0 benziner har hatt sine svakheter. Dog tenker jeg at det i noen tilfeller er litt som med hunder: det er egentlig ikke hunden sin feil at eieren negliserer enkle råd. Overført til biler (og motorer) som ender opp med å få overskrifter som "bruktbilen fra helvete" og andre sjarmerende betegnelser, det er slett ikke alltid at det er bilen som er det egentlige problemet! Ja, 2.0 FSI har hatt et par morsomme problemer i enkelte serier, men dels er VAG ganske så gode til å rette opp i slike ting løpende, dels finner verkstedene og kreative eiere løsninger, eksemplvlis byttes deler som har iboende svakheter ut med deler der svakhetene er elimiminert. HER finner du en "oppskrift som iallefall dekker noen av de kjente problemstillingene som har vist seg underveis: https://www.shopdap.com/blog/post/vw-audi-20t-fsi-common-problems.html

Ser man kynisk på det, finnes det ikke feilfrie motorer, men enkle tiltak kan faktisk gjøre mye for å forebygge mange problemer: eksempelvis er det av stor betydning for motorens indre liv å være nøye med oljeskift/filterbytte (alltid filterbytte ved oljeskift!!!), typisk er 15.000 km et fornuftig intervall her...glem dette med "longlife" intervaller! Det ligger også i sakens natur at Haldexhhv DSG-kassene SKAL ha oljeskift ved rette intervaller, det er IKKE oljeskift man skal spare på! En helt annen ting er at man ALDRI skal jage turtall før motorolja er gjennomvarm, i praksis er man snill med gassen og holder turtallet under 2000 o/min til olja er varm - OLJA - ikke kjølevæska!

Dernest er det dette med "chipping", "tuning", "optmialisering" og gud vet hva idiotene som selger denslags kaller det....jeg kaller det TUKLING med motorens styringsystemer: dette er så høl i hue som det kan få blitt, det burde være rimelig innlysende at VAG - som bruker noen milliarder euro på motordesign hvert eneste år - vet veldig godt hva som er BEST for DIN motor....sånn er det IKKE med "Garasjetuning A/S"! Enhver som har et minimum av kunnskap om hvordan det være seg en TFSI eller TDI-motor er bygget opp, vil vite at det er fryktelig mye som kan gå galt om man øker ladetrykket, øker drivstoffmengden eller på annet vis påvirker motorens indre liv, hele gullrekka fra smøring til varmehushold påvirkes mye mer enn man tror, selv ved tilsynelatende ubetydelige tukling med motorstyringen. Konsekvensene er uvergerlig redusert levertid for enkeltkomponentre og en sikker oppskrift på havari av et eller flere elementer i "gullrekka" fra turbo og innsprøyting til motor, girkasse og like frem til drivakslingene. En kombinasjon av en idiot som innbiller seg at "aktiv" kjørestil er meningen med livet og TUKLING med bilen er en skikkelig høydare, det ender før eller siden med gråt og tenners gnissel for en eller flere eiere av bilen!

I det hele tatt: nei, 2.0 FSI er ikke noen spesielt dårlig motor, men som mange andre moderne motorer, man kan med fordel sette seg inn i kjente svakheter, sørge for et normalt godt vedlikeholdesregime, kjøre med vett og ta det derfra, da kan det fort gå aldeles utmerket!