Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, smaken er som baken, for noen av oss er ikke den evige jakten på turtall som uvegerlig følger med en benziner, spesielt "moro" :-) I ditt sted ville jeg gått noen runde med meg sjæl og gjerne prøvekjørt begge - grundig - og tatt en beslutning i forhold til den opplevelsen. Jeg pleier å si det sånn at man med diesel kjører på momentet, det betyr økt komfort og vesentlig bedre totaløkonomi, mens en benziner krever at man jakter turtall for å hente ut anvendbar kraft. En annen måte å eksemplifisere det på, er at med diesel har du et relativt lavt, "smalt" turtallsområde med anvendbar kraft og et stort hastighetspenn innenfor dette området. Selv en "slapp" 2.0 TDI med 150 hk er like kjapp som forrige generasjon GTI opp til 100-120, derfra og oppover går det virkelig radig, og igjen - selv med fattige 150 hk føler man virkelig at bilen aksellerer opp til toppfart, normalt sett rundt 220. For ordens skyld: jeg har kjørt en bil med denne motoren og firehjulstrekk på motorveier i det store utland, toppfarten er reell, og med firehjulstrekket er bilen stabil som et fjell uansett føreforhold, uansett hastighet. Haldex 5 som vi snakker om her, har litt kraft på bakhjula hele veien, og er designet nettopp for økt stabilitet og bedre kjøreegenskaper. Legg til at du får nærmere 100 kilo ekstra rundt bakakselen...det gir noe nær optimal vektfordeling.

Med en benziner kommer mange i den vrangforestillingen at motoren er "sprekere"....mon det....det eneste som skjer er at turtellernåla skvetter opp og ned som en jo-jo....men den som ser på speedomereret...vil se at egentlig er det ikke dramatiske endringer i hastighet. Med kun forhjulstrekk blir det uansett av akademisk interesse at man på papiret har et par ponnier mer, momentet er lavere...og med trekk på kun to hjul? Vel, man får IKKE planta disse ekstra ponniene ned mot asfalten like effektivt som med firehjulstrekk. Pga antispinnsystemet går det i røkk og napp bortover, spesielt med DSG kan det være en festlig opplevelse å gi flat pedal her :-)))

Som sagt....prøvekjøring og prioritering ut fra dine preferanser...du er eksperten på hva du selv foretrekker. Det gode med diesel er at ja, du får økt komfort og mindre stress, forutsatt at du evner å tilegne deg en kjørestil der du kjører på moment og IKKE turtall. Med 22 km hver vei er du vel akkurat "innafor" hva som kan funngere over tid ifht DPF, men du bør ha litt egentlig langkjøring innimellom. Jeg har selv erfart at det går helt greit - nå i corona-tiden har jeg ikke fått kjørt stort, selv om jeg bor på landet blir det bare en mil eller tre i slengen. Helt greit, ikke problemer med DPF whatsoever. Det skal mer "småkjøring" til enn som så, men den ene gangen - i en periode der jeg var syk - opplevde jeg det vi kan kalle DPF-warning. En tur på noen mil med litt høyere turtall var nok, siden har jeg aldri hatt problemer - jolly fine! Diesel med DPF er altså problemfritt, gitt at man har et blandet kjøremønster, og ikke utelukkende dassekjøring.

Når det er sagt, jeg kjøpte diesel med firehjulstrekk det siste året jeg var i arbe', nettopp for å ha komfort, driftsøkonomi og fremkommelighet. Jeg hadde vel snaue 30.000 i pendlerkjøring hvert år, måtte være tilgjengelig H24/7 uansett vær og så videre, da trenger man fremkommelighet, men jeg kunne ikke tenke meg SUV, og siden Octavia hadde lang leveringstid dengang, ble det Golf. Samme bil, grei bil, helt OK, men jeg ville kjøpt Octavia om jeg skulle handlet bil i dag.

Jeg kjører som antydet over også jevnlig på motorveier i utlandet, sporadisk noen avstikkere på steder der det er litt andre boller mhp vei i russisk Karelia. Også det taler for diesel og firehjulstrekk, men igjen: du er ekspert på dine ønsker og behov, du er neppe på fisketur i Karelia :-)

MHP BENSIN: om du føler dette er det rette, er det jo så enkelt som at du glemmer RS-utgaven og kjøper en "vanlig" 2.0 TSI, mener det er et sted mellom 180 og 200 hk i den også. Det er egentlig nok, spesielt om du holder deg innenfor Norges grenser, og det store her er at hipp hurra, da kan du også få firehjulstrekk! Tro meg, om du får prøvd Haldex 5 en stund, vil du ikke være foruten! Legg til at du får fantastisk fremkommelighet og ditto stabilitet på vinterføre, det betrakter jeg som en ekstra bonus! Men igjen, Haldex 5 gir det en bedre opplevelse året rundt, hele tiden! Egenltlig viktigere enn de par ponniene ekstra som du får ut av en benzin RS'er!

Du bør også sørge for å kjøpe en bil med adaptiv cruise og DSG, da får du ja takk, begge deler og en skikkelig god bil til såvel bykjøring som langkjøring.

Totaløkonomi med benzin kontra diesel? Tja, avhenger av hvor mye du kjører, men typisk kjører jeg min TDI et sted mellom lave 0.4 og 0.5, ned benziner går det si et par-tre desiliter mer, ikke minst fordi man lett henfaller til å jage mer turtall. Du kan selv finne ut hvor mange tusenlapper det blir av det i året, neppe personlig ruin. For meg er det sånn at jeg kjører ut og inn av den russiske føderasjon innimellom, dels er det mye langkjøring, dels koster diesel rundt en 5'er for literen i øst, da betyr det plutselig en del kroner pr tur. Jeg har også kjørt diesel i mangeogtyve år, da blir det en god vane. Men igjen: det trenger ikke være det rette for deg. En ting som er felles med begge alternativene her: Glem "longlife" service, skift olje og filter hver 15.000 med det kjøremønteret du skisserer, ditto er skiftinervallet for DSG / Haldex 60.000 km....MAX!!!!! Aldri slarve med service! Ellers er Skodas merkeverksteder gjennomgående en bedre opplevelse enn de øvrige i Møller-systemet, men også der koster olja så mye at man skulle tro det var flytende gull. Samme olje koster ned mot tredjeparten om du tar service ved et autorisert, uavhengig verksted, der er også timeprisen under det halve....da kan man koste på seg å være nøye med service! Velg imdlertid en samarbeidspartner som du vet gjør godt arbe', få gjerne en omvisning på verkstedet og se om det er orden på sakene osv før du bestemmer deg. Du bør også legge opp en serviceplan for tettere serviceintervaller i samråd med verkstedet, nei, du finner ikke serviceplanen i serviceheftet, men alle seriøse verksteder har tilgang til de respektive modellenes serviceplaner. Du får dem bare ikke på papir fra Skodas merkeverksder lenger :-)

En siste pekefinger. også nyere biler ruster, og heller ikke Skoda har rustbeskyttelse fra fabrikk som holder mål for en norsk vinter. Ja, bunnplata er beskyttet, men alt som er montert på den er kun "beskyttet" av et tynt lag lakk. Kjør bilen direkte til understellsbehandling om den ikke er understellsbehandlet av forrige eier, og er det en ny bil, kjører du den også direkte til behandling! Deretter er det etterbehandling annethvert til tredjehvert år, det lønner seg, for det dette koster over si en tiårsperiode, får du ikke engang skiftet en forskjerm! Lykke til!

Antall visninger