Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat K......men en liten pekefinger....det kan være lurt å sjekke klagestatisikken for Gjenstridige i finansklagenemda: man ligger på topp i både antall klager ifht antall kunder....og ikke minst...man ligger på topp i en understatistikk som sier noe om hvilke selskaper som gir beng i finansklagenemdas avgjørelser. Ellers er denne tilbakebetalingen bop-bop, på tross av fagforeningsrabatt (Bla fagforeninger som faller inn under AF-paraplyen har en avtalt rabatt for sine medlemmer) kommer man egentlig ikke spesielt godt ut. Ja, på papiret ser det fint ut, man opererer med rabatter med tilsynelatende gode prosentsatser på forskjellige avtaler, men det er prisen man til syvende og sist skal betale som betyr noe. Man bør altså IKKE se seg blind på verken prosentvis rabatt eller tilbakebetalinger her.

Vær også ops på gamle Vesta....selskapet som i en årrekke lå på topp når det gjaldt mediaoppslag med meningsløste rettslige konflikter overfor egne kunder. Dette fikk tydeligvis konsekvenser, man byttet navn...lett å finne ut hva selskapet nå heter :-) Som Gjensidige-gruppen, man har også flere "underselskaper", altså små forsikringselskaper med sterke knytninger til morselskapet :-) Om "nye Vesta" er bedre eller dårligere, vil jeg ikke ha noen mening om, det må dere eventuelt undersøke selv. Og nei, jeg har ikke mine avtaler i "nye Vesta".

Dog har jeg stiftet bekjentskap med et "datterselskap" når jeg fikk et "fantastisk" tilbud om forsirking i et lite, relativt ukjent selskap i forbindelse med kjøp av ny bil hos en av Møllers merkeforhandlere. Latterlig lav pris, 1500 spenn i året for full kasko uansett hvor mye bonus man hadde eller ikke hadde! Der som ellers, det som høres for godt ut til å være sant, er ofte akkurat det! Først og fremst var dette et lokke-tilbud over maks tre år.....etter tre år skvatt prisen oppover til "normalpris", hva man nå måtte mene med det...å få et konkret svar var umulig. Man ville også veldig gjerne overta resten av min forsikringsportefølje....ikke så rent liten....også der var man uvillig til å opplyse om konkret prisnivå....hvilken overraskelse!

Den virkelige "høydaren" som gjorde at jeg ble varm i toppen i min ellers høflige samtale med dette unevnelige mini-selskapet, var at man ikke under noen omstendighet ville gi meg innsyn i fullstendige forsikringsvilkår for noe som helst - verken bilen som man hadde slikt et "fantastisk" tilbud for eller de andre forsikringsavtalene man veldig gjerne ville overta! Lite tillitvekkende spør du meg, det er da man bokstavelig talt kjenner lukta av ugler i måsan!

The Bottom Line er at forsikring er og blir en tillitsak. Den tilliten må gjelde begge veier, vi tegner våre forsikringsavtaler nettopp for å ha trygghet i en situasjon der vi kommer ut for en ulykke. Verken mer eller mindre. Noen selskaper er dårligere enn andre, men der som ellers, det er også i denne bransjen selskaper og ikke minst enkeltpersoner som virkelig forsøker å være en god samarbeidspartner når uhellet er ute - man forsøker etter beste evne å gjøre en best mulig jobb.

Det er her dette med å velge den rette samarbeidspartneren kommer inn i bildet, og som både jeg og Kamerat K er inne på: det er ikke noe poeng i å jakte småpenger her: om uløkka er ute kan det fort bli dyrt å velge en så viktig samarbeidspartner ut fra pris som eneste kriterium.