Revisjonshistorikk [tilbake]

En ting som er viktig å ha i bakhodet, er at en forsikring har to priser: en før en skade, og en helt annen etter en skade. Det gjelder også i stor grad om du kun har ansvarsforsikring på bilen din. Det innebærer at det er enkelte selskaper man bør unngå: om du f.ex får en idiot i fleisen, skulle man tro at det ikke betyr noe hvilket selskap du har, ikke sant? Tro omigjen: enkelte selskaper er mer opptatt av å avgjøre saker ved skylddeling enn andre. Det betyr at du ikke får så mye som et øre i erstatning om en idiot vrenger over i din kjørebane og selskapet frekt og freidig prøver seg med skylddeling. Dette skjer hver dag, og verstingen er det samme selskapet som ligger på toppen i antall klagesaker i finansklagenemda. En ting er at du ikke får erstattet bilen din, det blir raskt bare småpenger likevel når selskapets takstmann har sagt sitt, verre er det om du eller andre i bilen blir påført skader som medfører medisinsk invaliditet. Da er det plutselig helt andre summer det er snakk om - og nettopp der ligger hovedmotivet for å prøve seg med skylddeling. Bilens egen fører/passasjerulykkedekning er begrenset

I korthet: du bør først og fremst velge et selskap som gjør en god jobb også etter en skade. Dernest er det på sin plass å påpeke at prisen på ansvarsforsikring variere nevneverdig fra selskap til selskap, spesielt ikke når du har topp bonus. Det er snakk om noen hundrelapper den ene eller andre veien, å "shoppe" fra selskap til selskap og bytte for å spare småpenger har lite for seg. Familien vil spare mer totalt sett ved å samle alle sine forsikringer under en samlepolise, gjerne i et selskap som gir fagforeningsrabatt. Den beste rabatten jeg vet om av denne sorten er LO-rabatten i tidligere Sparebank1 Forsikring, nå Fremtind. Prisen er grei, rabatten for samlepolise likeså, i tillegg får man de beste vilkårene uten tillegg i prisen. Et alternativ er forøvrig IF, der har Coop en avtale. IF var et møkkaselskap på tidlig 2000-tall, men det ser i dag ut som om man har skjerpet seg kraftig etter å ha mistet en drøss kunder på kort tid den gang.

Hva bonus angår, er dette en fast prosentsats. topp bonus er normalt sett 70 hhv 75 %, avhengig av selskap. Rabatten blir avregnet av total premie for kjøretøyet, om du har kun ansvar får du altså rabatten basert på prisen for kun ansvarsforsikring. Det dumme er at grunnprisen for forsikringen varierer fra år til år, stort sett går prisen bare en vei: oppover. Og nei, det gis IKKE aldersrabatt for bilene, uansett om du kun har ansvar eller full kaskodekning. Man må gjerne mene at det burde vært billigere med f.ex kasko på biler over 5 år, man får så alikevel bare peanøtter igjen for bilen om den blir totalskadd. men nei, man må betale fullpris for kaskodekning minus eventuell bonus!

Trøsten for dere er at Toyota stort sett er trauste familiebiler med relativt lav risiko for dyre skader og derav følgende "normal" premie....om dere ikke har en MR2 eller noe sånt da...da stiller det seg annerledes...på samme måte som Golf GTI er rådyr å forsikre i forhold til en diesel-Golf :-)

The Bottom Line er altså at det billigste alternativet er en samlepolise, der hus og biler og pikk og pakk samles i ET selskap, fortrinnsvis under samme polise om de familiære forholdene er slik at det er mulig. F.ex Fremtind er et greit alternativ, spesielt om en eller flere i familien er medlem i et LO-forbund, da kan dere under gitte premisser oppnå LO-avtale med bedre vilkår, bedre pris. Dette selskapet ligger også godt an i forhold til offentlig tilgjengelige statistikker, som nevnte statistikk over kundeklager til finansklagenemda, og "fornøyd-barometeret" for forsikringskunder.

En ting som er veldig lite smart, er å "spare" ved å barbere vekk absolutt alt unntatt ansvar på bilforsikringen, spesielt når man har høy bonus. Ansvarsforsikring dekker normalt sett også fører/passasjerulykke og rettshjelp. Nei, man trenger ikke ha full kaskodekning på en gammel bil, selv om det kan ha en begrenset verdi. Det man derimot absolutt bør vurdere, er delkasko: dette inkluderer glass, tyveri, innbrudd, brann og veihjelp. Koster ikke stort men gir mye om man får bruk for dekningen på et eller flere punkter! Forsikring dreier seg i store trekk om å balansere på denne måten: man finner en balanse mellom premie og dekning, dersom man f.ex ikke har økonomi til å dekke en bilberging etter en utforkjøring etc etc, ja da bør man ha delkasko. Likeledes er glassforsikringen grei å ha (inngår i delkasko), både en frontrute og en bilberging kan lett nærme seg en titusenlapp. Uten at jeg har innhentet pris for ansvar hhv pris på delkasko for en Toyota et eller annet, det skal mye til for at ikke dette skal være fornuftig når vi snakker om 70 % bonus.

Ellers trampeklapp for fornuftige mennesker som er fornøyd med de bilene de har og tar vare på dem! Lykke til videre med både bilene og forsikringsavtalene!