Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, jeg tenker jo at det smarteste du kan gjøre er å legge deg på en rimeligere elbil, altså svi av et par hundre tusen mindre, og heller bruke de pengene du sparer på å overnatte på hotell, eventuelt leie deg et sommerhus eller noe i den sjangeren i feriene. Noe kynisk sett, da slipper du å drasse på vogna, du har mye bedre overnatting, og det tar noen år å svi av 200.000 om du har et normalt antall feriedager som du er ute på tur i året. Campingvogna selger du, eller parkerer et passende sted der du kan benytte den som hytte, og nei, det trenger IKKE være på en dyr campingplass, det finnes fremdeles f.ex bønder i grisgrendte strøk som lar deg leie noen kvadratmeter for en rimelig penge.

Hvorfor? Jo....det har seg sånn at om du skal trekke noe som helst med elbil, blir for det første utvalget av aktuelle biler veldig, veldig begrenset. For det andre har selveste Tesla X, kongen på haugen for elbilfansen, typisk 200 km effektiv rekkevidde om du hekter på 1500 kilo. Da bortfaller liksom hele vitsen med campingferie, du reiser fra ladestasjon til ladestasjon allright, men ting tar tid, du møter garantert begrepet ladekø, og du blir dritt lei før du kommer frem dit du så for deg å kose deg i ferien! For ikke å forglemme at Tesla X er en møkkabil, som i tillegg sprenger budsjettet ditt med sånn circa 100%. Møkkabil, fordi tilgangen på verkstedstjenester og reservedeler, for ikke å forglemme kundeservicen, ikke er i nærheten av det du er vant til med din Toyota! Ikke kvalitetkontrollen på nybilen heller....å gå fra Toyota til Tesla vil være en ekstrem nedtur!

Andre elbiler? Tja, det dukker opp hengerfester etterhvert, men dels er maks tillatt hengervekt begrenset, dels er og blir begrepet "rekkevidde" veldig, veldig problematisk her. I ditt sted ville jeg nok heller sett i retning av en nyere RAV4 hybrid, det er en mye bedre bil enn den du har, og jeg mener å erindre at tillatt hengervekt er 1650 kg...vel og merke for firehjulstrekkeren! Som ladbar hybrid er hengervekta 1500 kg, det kan vel såvidt fungere, men den ladbare versjonen har vesentlig mindre bagasjeplass og noe høyere egenvekt. Fordelen er at du kan kjøre ganske så langt i rent elektrisk modus, det kan jo være en fordel i hverdagen.

The Bottom Line er at med hybrid får du ja takk, begge deler: altså moderat drivstoff-forbruk, hadde nær sagt nesten som en diesel, og velger du ladbar hybrid, kan du kjøre på strøm fra din hjemmelader ganske så mye i hverdagen. Om motivet med å kjøpe elbil er å spare drivstoff og andre kostnader, kommer du bedre ut av det med hybrid i overskuelig fremtid...kfr at elbil-fordelen står for fall...det er rett og slett ikke bærekraftig på sikt i den norske skatte- og avgiftsmodellen.

En helt annen ting er at det er rådyrt å lade "langs veien", det er køproblematikk, og det er på ingen måte gitt at det er tilgang på lading der du helst vil kjøre. Ja, jeg er klar over at elbilforeningen skriker som en måke "skal ha, skal ha", og at politikerne lover og lyver om hverandre, men faktum er at "elektrifiseringen" - kall det gjerne den norske symbolpolitikken - ikke er noe som kan ordnes over natta gjennom et vedtak eller to. Det innebærer dels en svært omfattende oppgradering av såvel høyspentnettet som distribusjonsnettet for elektrisk kraft, vi snakker om flere titalls milliarder kroner, sannsynligvis opp mot et tre-siffret antall milliarder, og vi snakker om flere tiår - vi har rett og slett ikke arbeidskraft og kapasitet til å realisere dette på en-to-tre. Dels innebærer det også at det må etableres ladestasjoner ut over det ganske land, fortrinnsvis der vi har veier med en viss trafikkmengde. Og nei, det er faktisk ikke sånn at man bare kan sette et krøss på kartet og si at DER hiver vi ut en ladestasjon! Selve ladestasjonen er jo dyr nok, dessuten må det litt asfalt og sement og sånt til, men den VIRKELIGE utfordringen, den VIRKELIGE kostnaden ligger i at det overraskende nok faktisk knapt nok er ført frem strøm til gatelys når vi kommer litt utafor det vi i vår villfarelse kaller "store" byer i Norge!

For, vi teller jo ikke mer enn såvidt over 5 millioner innbyggere! Vi bor spredt...og vi har vært gjerrige med å bygge ut både det ene og det andre. Frem til olje og gass kom, hadde vi egentlig ikke råd til å bygge ut så mye. Etter olje og gass har vi måttet spare innenlands....forstå det den som kan! Uansett, det er i et nøtteskall årsaken til at det ikke er tilgjengelig infrastruktur til å oppfylle elbil-fansens "krav" om at det "må" bygges ut et ladetilbud "over hele landet". Vi snakker jo faktisk om LITT mer strøm enn et gatelys her: stikkord: ganske så lange, ganske så feite kabler!

Poenget? Om du liker å farte litt rundtomkring med den feiende flotte og nesten nye campingvogna di', er det egentlig ikke spesielt praktisk å velge elbil! Ja, det kan selvfølgelig gå, men det krever tilpasninger, det er ganske så utfordrende. Uansett, lykke til, og tenk litt i retning av Toyota hybrid...kanhende Mitsubishi PHEV også kan være et alternativ!

Antall visninger