Revisjonshistorikk [tilbake]

Da ville jeg nok drøya BWM'en til jeg var over den verste kneika i etableringsfasen :-) Jeg tenker jo også at i ditt sted ville jeg definitivt ikke bytta ut en Volvo med en japs, V60 er mer enn stor nok til en familie med to barn. Denne greia med bagasjeplass løser du lett og elegang med to tiltak: et Thule-stativ (du har formodentlig rails) og en bagasjeboks fra samme produsent. Ikke "skiboks", bagasjeboks....det er en boks som har proporsjoner som gjør den bedre egnet til å pakke alt fra barnevognhjula til pikk og pakk i, stikkord: bredere, litt høyere enn en skiboks. Ikke nevneverdig mer vindstøy før du passerer de 100, kjørte selv med en sånn i en årrekke.

Og det andre tiltaket? Pakke med fornuft, man trenger faktisk IKKE drasse på alt sitt Habengut når man er ute på tur :-) Ellers er det vel med deg som med oss andre, det er bare innimellom dere kjører såpass langt at vi snakker om overnatting osv, derved kan du vippe av og på bagasjeboksen etter behov. Også der er Thule din beste venn, man har en grei løfteanordning som du kan plassere oppe under taket i garasjen. Og ja, du kan jo også tenke i retning av Skoda Kodiaq, da får du både Haldex 5 og et hav av plass til en totalkostnad som er atskillig mer levelig, ja med 600' nærmer du deg jo visserlig en flunka ny Skoda! Lett å velge mellom ny Skoda og en si tre år gammel X5 :-) Og velger du en to år gammel Kodiaq...får du både mye bil for pengene og et greit bilhold. Du får både 2.0 TSI og 2.0 TDI som brukt, ellers er det såvidt jeg husker, hybrid på vei...men da som ny.

Outlander? Grei nok, og det er egentlig ikke rare forskjellen mellom diverse versjoner. I ditt sted ville jeg sørget for grundig prøvekjøring av aktuelle alternativer her.

The Bottom Line er at bagasjeplassen i Outlander PHEV ikke nødvendigvis er så fantastisk mye større enn i Volvoen din. 463 liter er tallet, uavhengig av diskusjonen omkring måltallet og faktisk plass, den som løfter bakluka på en Outlander og ser inn, vil raskt innse at det vil være en overdrivelse å snakke om "et hav av plass" her! Til sammenligning har jeg 600 liter volum i min Golf stasjonsvogn, før jeg regner med "smuglerrommet" mellom reservehjulet (har faktisk et ordentlig reservehjul!) og bunnen av bagasjerommet. Det går bare ufattelig mye inn. Det som tar plass på PHEV er formodentlig batteripakka, men en "vanlig" Putlander er ærlig talt ikke noe å rope hurra for den heller - når det gjelder bagasjeplass. Det er også et par små irritasjonsmomenter med Outlander, man bør rett og slett ta en grundig prøvekjøring før kjøp og se om bilens øvrige kvaliteter kompenserer for dette.

Golfen min har også 2.0 TDI euro6, som pensjonist har jeg mer småkjøring enn tidligere, da var det kun langkjøring, men bank i bordet, jeg har hatt minimalt med problemer med DPF. En gang, når helsa medførte at jeg kun kjørte 4-5 km et par ganger om dagen, fikk jeg opp varsellampa. En tur på noen mil med et lavere gir enn normalt, vips, så var problemet løst for aldri mer å komme tilbake. Jeg må tilføye at jeg også har webasto som jeg bruker flittig i vinterhalvåret, det skal ifølge Webasto gjøre underverker for alle mulige problemer med nedsoting av DPF, EGR osv osv...

Poenget? Jeg ville ikke utelukket en konvensjonell dieselbil med firehjulstrekk i ditt sted, da blir utvalget plutselig mye større enn om du låser deg til hybrid. Kanhende du tenker hybrid for å spare drivstoff, gjerne kjøre "rent elektrisk" innimellom? Vel, for å få varme i bilen må benisinmotoren trø til uansett, det innebærer at det slett ikke er gitt at det blir noen voldsom besparelse. Jeg så også i herværende spalte at Outlander PHEV ikke ga tilfredstillende varme ved -15, om du bor et sted med lange kuldeperioder, kan dette være verdt å undersøke nærmere. Det hører med til historien at vedkommende Outlander-eier hadde sjekket opp og i mente ved merkeverkstedet, alt var visstnok som det skulle være. Legg til at en hybrid egentlig er mest effektiv om man kjører i hybridmodus, ja, man bruker mindre drivstoff enn med en vanlig benziner, men alt i alt, over tid med et blandet kjøremønster, snakker vi om et forbruk som i beste fall matcher en dieselbrenner.

Det er altså på sett og vis bop-bop om man velger det ene eller det andre. Noen liker mora, andre liker dattera, i min verden er diesel kongen på haugen fordi jeg i alle år har kjørt på momentet fremfor å jage turtall. Kall det gjerne traktor-stil, men det gir høy komfort for både meg og de som kjører med meg, det gjør at bilene mine kan rulle hundretusenvis av kilometer uten nevneverdige problemer, og det gir en grei drivstoff-økonomi. Og nei, jeg kjører IKKE som en lus :-)

Endelig er det dette med bakkeklaring: hvor mye trenger du egentlig? Erfaringsmessig er det først og fremst dekka som definerer om man kommer frem eller ikke....det er jo som regel mer eller mindre brøyta, og er det IKKE brøyta, er det smartest å holde seg hjemme. Når det er sagt, vi har vel alle kjørt under ekstreme forhold, en god hjelp når det ligger mer enn si 30 centimetel med snø på veien, er piggkjetting....på drivhjula på en konvensjonell bakhjulstrekker og gjerne en styrekjetting på et av forhjula. Har man firehjulstrekk, er kjetting på alle fire tingen. forhjulstrekk er noe oppskrytt ræl når snøen blir for dyp, dritten graver seg ned så og så langt, og så blir man stående og vippe. Bakhjulstrekk graver seg ned ålright, men fortsetter å skyve bilen fremover. Firehjulstrekk likeså. Flyter man med en bakhjulstrekker eller en firehjulstrekker, vel, da ser man heller ikke veien, og burde holdt seg hjemme! Mer bakkeklaring løser liksom ikke dette med at man rett og slett ikke ser veien lenger! En konvensjonell stasjonsvogn med korte overheng foran og bak har for alle praktiske hensyn, like god fremkommelighet på alt som minner om vei, og har brøytebilen vært innom i løpet av siste døgn, ja da kan det ofte gå greit!

Viktigere enn bakkeklaring er altså dekk (Nokian Hakkapellita er suvert best på seriøst vinterføre), et godt firehjustrekk og ikke minst, gode støttesystemer, her ABS/ESP/antispinn/ABS.

Antall visninger