Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, hvorfor ikke kjøpe Volvo igjen? Jeg ville imidlertid også anbefale å prøvekjøre en S-Max, og glem dette med "høyreist", det har foreler og ulemper, se gjerne på mer konvensjonelle stasjonsvogner også, om du ikke har nok bakkeklaring med en slik bil, vel, da er det på tide å putte fingeren i jorda og vurdere om det egentlig er forsvarlig å kjøre akkurat der! Forøvrig kommer man fint frem med et godt firehjustrekk i både 20 og 30 cm ubrøyta snø om man bare har nordiske vinterdekk, stikkord Nokian....ingen over, ingen ved siden!

Ellers er Kodiaq et godt alternativ, for al del: godt firehjulstrekk, god plass, alt godt! RAV4? Ekstrem nedtur her, hadde nær sagt at både Ford S-Max og Edge går RAV4 en høy gang. RAV4 hybrid har heller ikke et spesielt godt firehjulstrekk...greit å ha i bakhodet!

Tesla? Vel, stikkord du bør notere på tavla her er dårlig tilgang på verkstedstjenester. enda dårligere tilgang på reservedeler og ikke minst, høy feilfrekvens, dårlig kvalitet. Om du vil ha sorger og bekymringer, vel, da er Tesla et godt valg! Men sjekk bla den eneste artikkelen om "X" hos Motor: hvilken ovveraskelse....luftfjæringa roter det til på eldre biler! Og nei, det er IKKE en selvfølge at Tesla Norge tar dette som en garantisak! Legg til at vi snakker om en bil på opp mot 2.5 tonn med et ikke spesielt godt firehjusltrekk og assistentsystemer som ved gjentatte anledninger har vist seg å ikke levere....bla et nødbremsystem som åpenbart har permanent ferie! Om "god fremkommelighet" står på lista: glem X'en....en helt vanlig stasjonsvogn med AWD kommer frem der X'en står fast! Kfr også Tesla-Bjørns videosnutter fra en "test" av fremkommeligheten med X'en på Trandum......under forhold der en 1974 Lada med kun bakhjulstrekk hadde kommet frem som en drøm....ble X'en stående bom fast gang på gang!

Mitt stalltips er brukt Volvo eller ditto Skoda Kodiaq, da får du et greit og forutsigbart bilhold, og mer enn god nok fremkommelighet for de behovene du skisserer. Som sagt, prøvekjør gjerne også aktuelle kandidater fra Ford, designet i interiøret er egentlig bare en biting her! Elbil? Tja, har du mulighet for hjemmelading? Hvis ikke, glem det. Ellers? I praksis kryper rekkevidden ned mot 200 km og mindre når kulda kryper inn, det gjelder samtlige elbiler. Legg til at lading langs veien koster flesk, at det er "mange om beinet" på utfartsdager..."ladekø"....og at det ikke alltid er ladere der du helst til kjøre....det er IKKE "bare" å ta med en kanne strøm i bagasjerommet. Har du forresen strøm på hytta og kan kjøre til døra...alt med seg...dette bør du tenke nøye gjennom.

Ellers har "Motor" også publisert et par artikler om dette i senere tid...verdt å lese...kort og konsist, objektivt, burde vært obligatorisk lesning for alle som tenker i retning av elbil. Lykke til!

Vel, hvorfor ikke kjøpe Volvo igjen? Jeg ville imidlertid også anbefale å prøvekjøre en S-Max, og glem dette med "høyreist", det har foreler og ulemper, se gjerne på mer konvensjonelle stasjonsvogner også, om du ikke har nok bakkeklaring med en slik bil, vel, da er det på tide å putte fingeren i jorda og vurdere om det egentlig er forsvarlig å kjøre akkurat der! Forøvrig kommer man fint frem med et godt firehjustrekk i både 20 og 30 cm ubrøyta snø om man bare har nordiske vinterdekk, stikkord Nokian....ingen over, ingen ved siden!

Ellers er Kodiaq et godt alternativ, for al del: godt firehjulstrekk, god plass, alt godt! RAV4? Ekstrem nedtur her, hadde nær sagt at både Ford S-Max og Edge går RAV4 en høy gang. RAV4 hybrid har heller ikke et spesielt godt firehjulstrekk...greit å ha i bakhodet!

Tesla? Vel, stikkord du bør notere på tavla her er dårlig tilgang på verkstedstjenester. enda dårligere tilgang på reservedeler og ikke minst, høy feilfrekvens, dårlig kvalitet. Om du vil ha sorger og bekymringer, vel, da er Tesla et godt valg! Men sjekk bla den eneste SENESTE artikkelen om "X" hos Motor: hvilken ovveraskelse....luftfjæringa roter det til på eldre biler! Og nei, det er IKKE en selvfølge at Tesla Norge tar dette som en garantisak! Legg til at vi snakker om en bil på opp mot 2.5 tonn med et ikke spesielt godt firehjusltrekk og assistentsystemer som ved gjentatte anledninger har vist seg å ikke levere....bla et nødbremsystem som åpenbart har permanent ferie! Om "god fremkommelighet" står på lista: glem X'en....en helt vanlig stasjonsvogn med AWD kommer frem der X'en står fast! Kfr også Tesla-Bjørns videosnutter fra en "test" av fremkommeligheten med X'en på Trandum......under forhold der en 1974 Lada med kun bakhjulstrekk hadde kommet frem som en drøm....ble X'en stående bom fast gang på gang!

Mitt stalltips er brukt Volvo eller ditto Skoda Kodiaq, da får du et greit og forutsigbart bilhold, og mer enn god nok fremkommelighet for de behovene du skisserer. Som sagt, prøvekjør gjerne også aktuelle kandidater fra Ford, designet i interiøret er egentlig bare en biting her! Elbil? Tja, har du mulighet for hjemmelading? Hvis ikke, glem det. Ellers? I praksis kryper rekkevidden ned mot 200 km og mindre når kulda kryper inn, det gjelder samtlige elbiler. Legg til at lading langs veien koster flesk, at det er "mange om beinet" på utfartsdager..."ladekø"....og at det ikke alltid er ladere der du helst til kjøre....det er IKKE "bare" å ta med en kanne strøm i bagasjerommet. Har du forresen strøm på hytta og kan kjøre til døra...alt med seg...dette bør du tenke nøye gjennom.

Ellers har "Motor" også publisert et par artikler om dette i senere tid...verdt å lese...kort og konsist, objektivt, burde vært obligatorisk lesning for alle som tenker i retning av elbil. Lykke til! til!

Antall visninger