Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja. jeg har latt meg fortelle at det er uproblematisk å kjøre en million med Passat 1.9 TDI. Jeg kom rett nok ikke lenger enn en snau halv million med min egen, men det var fordi en forb.... idiot vrengte over i min kjørebane og smadret bilen min! Den fremsto som ny, motren hadde null målbart oljeforbruk mellom oljeskiftene, dieselforbruk på 0.45 i snitt over året, reel toppfart på 200+, sist målt over 3-4 mil på en motovei i et unevnelig utland en måned før den ble smadret, og ikke minst: null feil på den ene EU-kontrollen etter den andre! Så...jeg er rimelig sikker på at jeg kunne kjørt bilen en million+. Jeg har ellers kun eiet en drøy håndfull biler i løpet av et langt liv, jeg synes 4-500' er passe, såpass ruller en god bil uten nevneverdige problemer. Da har mine biler altså enten blitt spiker eller gått videre til neste lykkelige eier, jeg er positivt sikker på at minst to av dem har rundet 700.000 etter min eietid.

I det hele tatt, det er flere biler enn vi snakker høyt om som med letthet kan kjøres veldig, veldig langt gitt et normalt godt regime for service og vedlikehold, og ikke minst, løpende understellsbehandling. Volvo er faktisk en av disse, likeledes flere biler med dieselmotor...det har noe med å kjøre på moment fremfor å jage turtall å kjøre. Et godt varmehushold er også viktig, og ikke minst: å unngå turtall over 2000 o/min før olja er gjennomvarm.. Det er nå engang også lurt å ha en defensiv kjørestil, idioter som innbiller seg at meningen med livet er "aktiv" kjøring, vel, de kan kjøre i støkker en flunka ny bil i løpet av en kveld!

For noen år tilbake ble det etterlyst VW med lang kjørelengde av Møller, blant de som poppa opp var det en mann med en Golf GTI (!) som hadde bikka 700.000, en Golf 1.6 D med rundt de 500, og en Jetta 1.6 TDi taxi som vel dengang var kjørt rundt de 500. Sistnevnte mista jeg tracket på når bilen hadde rulla 800.000, da ble den solgt videre til en taxisjåffør på Jessheim for å gå videre som privatbil. Mhp Mercedes i taxiversjon - en "ekte" taxiversjon leveres med litt "dauere" motorer som holder en stund - skal det ha vært biler som har runda både to og tre millioner kilometer som taxi i Oslo. På Geilo likeså, der var det en taxi-eier som hadde en "liten" Merc med 55 hk sugediesel som runde millionen. I Drammen var forøvrig Lada en populær taxi, der ble en 1500 S kjørt et sted mellom 7 og 800.000 før den ble konvertert til privatbil. Med mine Laddiser rulla den som ble kjørt lengst rundt 425.000 før den ble re-eksportert til mor Russland, så ja, en Laddis kan kjøres ufattelig langt, så igjen bilen mange år etter i St Petersburg! Gamle biler dør ikke, de finner bare nye eiere!

Akkurat dette med taxi er litt spesielt: normalt sett byttes bilene ut etter tre år og typisk 4-500.000 kjørte kilometer. Da selges bilene videre, og ruller og ruller og ruller. I det hele tatt: tar man vare på bilen, kan den som nevnt over, kjøres både lenge og langt, det er godt for miljøet, det er godt for lommepungen! Nå har jeg "nedgradert" i den forstand at jeg kjøpte ny bil etter mange år med biler som kvaifiserte for junior-medlemskap i high mileage club, men jeg regner med å kjøre min nye bil noen hundre tusen før jeg går over til tog på permanent basis!

Antall visninger