Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja aldeles korrekt, dieselvarmeren fungerer normalt sett sånn at den varmer opp kjølevæsken, derved også olja! Bortsett fra den gullrekka Benny nevner, gjør dette også underverker for å hindre soting i såvel DPF som EGR! Bare dette er gull verdt, med på kjøpet får du altså deilig, varm kupee og trenger ikke engang tenke tanken på å skrape is og feie snø fra bilens vindusflater! Win-Win!

Bare så det er nevnt: oppvarmingen av kupeen skjer via bilens klima-anlegg, det innebærer at vifta går. Dette, pluss et marginalt strømforbruk til drivstoff-pumpa som mater dieselvarmeren, er noe man skal ha i bakhodet om man har mye småkjøring: dette strømforbruket må kompenseres for ved enten en tur på et par mil innimellom, eller vha en runde med en batterilader innimellom, typisk iallefall et par ganger i løpet av vinteren. Når det gjelder dieselforbruket: Som Kamerat K har vært inne på her tidligere, det går bare noen få desiliter diesel i timen! Min subjektive oppfatning etter 6 år med Webasto er at dette "merforbruket" går opp i opp med reduksjonen i forbruk når man kan starte opp med fiks-ferdig oppvarmet motor. Jevnlig bruk av dieselvarmeren er altså ikke noe som burde gi deg våkenetter pga økt forbruk...min Webasto svir av 0.3 liter i timen ved halv effekt, 0.6 liter ved full effekt...en halvtime koster altså bare noen få kroner!

Og...bare så det er sagt...bilens styringsystem sørger for at en slik varmer IKKE verken tømmer tanken eller durer i vei til batteriet er flatt. Er det for lite av det ene eller andre, starter den ikke, eventuelt stopper om den allerede er i gang. Det har altså skjedd litt tiden de første av sorten!

Hvor mye man skal varme opp? Vel, timeren på min Webasto, slik den fremstår hos VAG, gir en halvtime varme av gangen, enten man bruker tidstyringen i systemet eller starter den med fjernkontrollen. Avhengig av hvor kaldt det er lar jeg den gå si 15-25 minutter før jeg tar på jakka og rusler ut, da er bilen godt lunken, kjølevæska holder et sted mellom 60 og 70 grader ved oppstart med den tidsrammen jeg refererer til her dersom varmeren får jobbe i sine fulle 30 minutter. Ellers er det jo også sånn at man kan sette opp Webastoen til å supplere under kjøring, en dieselbrenner produserer som du sikkert vet, lite spillvarme. Ved 10-15 blå og nedover når man ikke uten videre normal driftstemperatur, da kan dette være nyttig. Siden jeg bor på et sted med milde vintre, har jeg disablet denne funksjonen, men den kan settes opp til å hjelpe til ved en gitt temperatur, fra fabrikk har VAG valgt å sette denne grensa såvidt høyt som +5 grader. Dette er default, hva BMW gjør, er jeg usikker på, men det er sikkert de samme opsjonene.

I det hele tatt: man blir glad i en dieselvarmer, for min del var det et veiskille! En helt annen verden enn en fattig 2 kilowatts som gikk på strøm! Ja, Benny har forsåvidt rett i at det ikke er noen spesielt stor varmekilde, men det er mye mer futt i en Webasto enn en elektrisk motorvarmer!

Antall visninger