Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Tore! Ja i prinsippet. Den varmer opp kjølevannet og dermed også motoren og altså kupeen. Sistnevnte er nok det de fleste vektlegger aller mest.

Det er ikke så mange ekstra gradene en kald motor skal ha før den får litt lettere «dager på jobben». Jeg har ikke noen direkte erfaring med dette selv, men vil tro at rundt en halvtime i -10 grader vil gjøre underverker for både kaldstart-slitasje, lettstartethet og utslipp, samtidig som du får en varm og god kupe.

Du må nesten prøve deg litt fram ved ulike temperaturer. Du vil jo se hvor varm motoren har blitt på bilens motor-temp instrument.

Det har liten hensikt å varme opp til driftstemperatur (Ca. 85 grader). Da vil nok vinninga gå opp i spinninga - om det i det hele tatt går. Varmekilden her er jo relativt liten. Men +/- 40 grader er veldig mye bedre enn 0 grader. Da vil motoren ha en god lukk, og du får varmluft inn i kupeen.

Lykke til!

Hei Tore! Ja i prinsippet. Den varmer opp kjølevannet og dermed også motoren og altså kupeen. Sistnevnte er nok det de fleste vektlegger aller mest.

Det er ikke så mange ekstra gradene en kald motor skal ha før den får litt lettere «dager på jobben». Jeg har ikke noen direkte erfaring med dette selv, men vil tro at rundt en halvtime i -10 grader vil gjøre underverker for både kaldstart-slitasje, lettstartethet og utslipp, samtidig som du får en varm og god kupe.

Du må nesten prøve deg litt fram ved ulike temperaturer. Du vil jo se hvor varm motoren har blitt på bilens motor-temp instrument.

Det har liten hensikt å varme opp til driftstemperatur (Ca. 85 grader). Da vil nok vinninga gå opp i spinninga - om det i det hele tatt går. Varmekilden her er jo relativt liten. Men +/- 40 grader er veldig mye bedre enn 0 grader. Da vil motoren ha en god lukk, lunk, og du får varmluft inn i kupeen.

Lykke til! til!

Antall visninger