Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, den norske bilbransjen har klart å trøkke på oss en oppfatning av at når kjøpekontrakten på en nybil undertegnes fra 01.07 i kalenderåret, ja da er det ny årsmodell, altså NESTE års modell! Det er ikke alltid helt og holdent sant, men vi har nå godtatt det da...og betalt deretter! Merkelig nok er det ikke så uvanlig at bilen plutselig blir en årsmodell eldre når den eventuelt skal byttes inn hos en forhandler...men hvilken overraskelse....som vet et trylleslag blir den igjen "rett" årsmodell når den averteres for salg igjen! Sagt på en annen måte: en bil som blir solgt som ny pr 01.07.16, blir solgt som "2017-modell" i Norge...uansett når den måtte ha rullet ut av samlebåndet. Når den blir byttet inn, ja da blir den ofte taksert som om den var "ny" i..........2016, da får man plutselig interesse for første gangs registrering f.ex! Når bilen igjen skal selges, skjer det du synes å ha observert på finn: trylleslaget på bakrommet hos forhandleren gjør igjen bilen til en 2017-modell! Kanhende man strekker strikken enda lenger, f.ex 2018!

Det har skjedd før, jeg gjorde en lignende sjekk av de rundt 30 VW Jetta TD som kom til Norge i første halvår 1990...pga avgiftsendringer ble bilene holdt tilbake til 01.07.1991...og ble således solgt som "1991-modell", minst en bil ble faktisk stående en stund og ble solgt som 1992-modell! Dette var i de tider da man tok inn en "bolk" med biler og solgte dem etterhvert, det hører med til historien at flere av bilene som ble solgt i første halvår. ble solgt iht kjøpekontrakt med fulle avgifter fra FØR avgiftsreduksjonen 01.07....dette kom IKKe kjøperne til gode når bilene ble trillet ut fra toll-lageret ETTEr avgiftsreduksjonen! Du skal ikke se bort fra at noe lignende har skjedd med en såvidt spesiell bil som den du er interessert i her!

I slike tilfeller forholder man seg til begrepene "Baureihe" og "Erstzulassung", det første er en serie med biler med tilnærmet lik basis, mer nøyaktig enn årsmodell, chassisnummeret sier egentlig en del om dette, og der får du i alle fulla fall en faktisk produksjonsdato. Det andre er altså første gangs registrering, tilsammen gir dette deg en pekepinn om hva bilen er verdt for deg. Om selger står på sitt og ikke vil redusere prisen for en bil som visserlig er eldre enn selger påstår? Finn en annen bil, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler, og når det gjelder Jeep Cherokee, er det eneste spesielle med bilen at den har amerikanske røtter, på godt og vondt. For min del ville jeg ikke kjøpt amerikansk om det smalt, velg heller en Landcruiser eller ditto Lexus om du er ute etter en svær firehjulstrekker med høy komfort osv....noen hakk mer pålitelig over tid også!

Antall visninger