Revisjonshistorikk [tilbake]

Det enkleste er nybil eller bruktimport fra Tyskland, enten via en norsk forhandler som skaffer deg den bilen du vil ha, eller egeninnsats. Jeg ville valgt bruktimport, altså en bil som er registert av forhandler, f.ex som leasingbil, og ikke kjørt stort....enklere og billigere å få inn til Norge.

Å finne bilen sjæl er ikke så himmla umulig, men det koster tid og litt penger, dessuten dreier det seg om å pusse opp nynorsken (engelsk) eller tysken, og gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. Underforstått, skaff deg en "oppskrift" og skriv ned det du må huske av papirer og dill og dall på et ark som du har med deg når pandemien er på retur og du får mulighet til å reise på shoppngtur. Frankrike er også et land der du nok kan finne en slik bil, men NB NB NB, franskmenn har vært i krig med Great Dritten noen ganger, derfor snakker de konsekvent ikke engelsk, ikke om det smalt om du treffer rette person! Fransk er egentlig et enkelt språk, men om du ikke er så ung at du hadde fransk på videregående for mindre enn 10 år siden, har du som oss andre glemt det meste!

Hvilket minner meg på: vår egen "Greven", du vet, han derre heavy-metal gubben, fløtta til Frankrike. Når han ble arrestert, fikk vi se bilder fra gården hans. Der sto det faktisk en kamuflasjelakkert Lada Niva. Neppe fabrikklakkert, men kanhende den godeste Greven vet litt om hvor du kan finne den bilen du ønsker i Frankrike. Han burde være "sporbar", og snakker norsk! Anbdre nasjoner som har tatt inn en del Niva opp gjennom åra er Finland, Polen, Estland, Lituauen og Latvia, koster lite å sjekke bruktbilsider på nett, men be aware, spesielt i de tre sistnevnte markedene har prisen en tendens til å hoppe oppover når man har noe som er attraktivt i vesten for salg! Se bare på prisene på eldre SSSR-biler, det er IKKE billig når de havner på nettsider for salg i vesten!

POENGET MED Å HANDLE BIL INNENFOR EU er at bilen har alle godkjenninger fiks-ferdig. Ja, du kan selvfølgelig også importere en bil fra den russiske føderarasjon, der er prisene stort sett greie, men du må beherske språket eller kjenne noen som gjør det, og du må være forberedt på en kattesjau for å få skilter på bilen, uansett om det er en nesten-ny bruktbil eller en ny. Bilen må være produsert etter samme spesifikasjon som den versjonen som er eksportert til EU, og du må få med deg dokumentasjon for dette. Absolutt mulig, men russisk er LITT mer krevende enn tysk om du ikke tilfelidgvis er blant de som har russisk familie og har fått språket inn på den måten. Litt mer utfordrende å handle bil fra RF, på den annen side sett, å handle russisk bil i RF er stilig da!

Det kjipe...uansett hvilket land du henter bilen hjem fra...er at du må betale norske avgifter i bøtter og spann. Gjett hvorfor Niva (og de andre Laddisene) plutselig forsvant fra Norge ved en avgiftsomlegging for noen år tilbake! Jeg mener du kommer ut med et par hundre tusen give or take i avgifter for en Niva...myste litt på det for noen år tilbake. Testet også en brukt Volga mot norske avgifter i en avgiftskalkulator den gang, en relativt gammel bil ville medført ufyselig mange tusenlapper i avgifter dengang! Når bilen ble veteran, glapp muligheten....sånt skjer!

Men, har du tenkt tanken på å ta inn en veteran og f.ex få lakkert som en "Camo-replica" i det landet du eventuelt finner bilen? Det er jo egentlig like greit, da kunne du fått restaurert resten av bilen samtidig. Like sjarmerende som en ny Niva, like god også om du velger rette verksted til å håndtere jobben....vær bare ops på at i øst må du spesifisere jobben nøyaktig....der tror de automatisk at poenget er å spare mest mulig og gjør arbeidet deretter.

ET STED DU KAN FINNE TIPS OG FÅ KONKRETE RÅD er forøvrig en facebook-side for "oss som liker østsonebiler": https://www.facebook.com/groups/224266964264386/?fref=nf

I det hele tatt: dette er et kjempegodt prosjekt, men vær forberedt på å legge ned litt tid i det! Lykke til!

Antall visninger