Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, det dreier seg mer om å bli litt mer sikker enn å begynne hele tralten på nytt. Få det ned på papiret eller en skjerm, sett opp en enkel liste over vil-gjerne-ha ting, og ta det derfra. Om du gjør godt arbe' i denne fasen, er det sannsynligvis ikke så mange aktuelle kandidater igjen. Det er da det begynner å bli virkelig moro: grundig prøvekjøring! Det er jo litt penger dette her, da vil man gjerne være fornøyd en stund, å bytte bil oftere enn man bytter sko er rådyrt!

At jeg først og fremst tenker 3-serie i forbindelse med BMW, er fordi det er en bil som sto høyt oppe på min egen liste når jeg - som deg - etter mange år med diverse biler av den ganske så rimelige sorten fikk det for meg at jeg skulle kjøpe et par nye biler til meg og konen. Egentlig en lang historie, det gikk en to-gang med litt komplikasjoner i form av en kollisjon som smadra en bil og en flom som tok min første nye bil og konebilen i samme smellen! Kjipt, men greit nok, i både runde 1 og runde 2 gikk jeg gjennom prosessen med å velge. Som deg var jeg åpen for forandring, men etter bla å ha fått skikkelig bakoversveis av holdningene i Audi-sjappa, kom jeg "hjem" til Volkswagen. Etter et par tiår med Lada og ditto med VW var det vel kanhende ikke annet å vente, jeg fikk bla prøvekjøre en av de ansatte sin private CC på en lørdag, hadde og har fremdeles rød løper hos herværende merkeforhandler :-) Det hadde jeg IKKE hos BMW, og den ene forhandleren i nærområdet som ikke har litt for høy sigarføring, fant jeg ikke den dagen jeg hadde satt av til å se nærmere på BMW.

Men jeg prøvekjørte en 3-serie, du og du, det var en morsom opplevelse! Men, etter mye prøvekjøring og faktisk en klargjort bestilling på CC "med alt", prøvekjørte jeg Golf 7. som den første privatkunde som fikk slippe til i Norge. Da ble det Golf 7 med firehjulstrekk og så videre, dette med firehjulstrekk er som du også har funnet ut, en god ting hele året: bilen blir vesentlig mer stabil, ligger som på skinner uansett føreforhold, uansett årstid, uansett hastighet. Ja, jeg har fortsatt en Golf stasjonsvogn med firehjulstrekk og en 2.0 TDI, uten merker på bakdøra :-) Det er litt morsomt, for jyplinger med GTI og elbilisiter som forventer at de kan blåse fletta av meg i lyskryssene og sådant mer, får som regel lang neste: dels for i man ikke skal kimse av en TDI, dels fordi firehjuilstrekket planter kreftene veldig godt i bakken.

Ellers fant jeg ut at Golf egentlig er stor nok. Tidligere hadde jeg Passat, derfor så jeg som sagt på CC. Men En relativt sett tyngre bil, om enn ikke så fryktelig mye større, er ikke like grei å håndtere verken generelt eller i krappe kurver spesielt. Med Golf kjører jeg med et evig smil som bare stoppes av ørene, den er faktisk ikke så ulik BMW 3-serie. Forskjellen vs BMW 3-serie er at bile ner vesentlig bedre sammensatt, du føler det med det samme du åpner døra, du føler det hele veien når du kjører. Ikke antydning til slinger i valsen, selv ikke om det eksemplaret jeg prøvde hadde kun bakhjulstrekk. Jeg hadde ikke mulighet til å prøve bilen i toppfart, men la oss si det sånn at jeg prøvde den i respekable hastigheter: like stabil uansett, og over noen mil med krappe svinger, ja BMW 3-serie er rett og slett like morsom som Golf 7! Det sier en hel del!

Ja, du vil få mer landeveislomotiv med en 5-serie, du får også mer plass. Men du får ikke i nærheten av den samme følelsen av absolutt presisjon på en smal, svingete vei. På vinterføre vil også overgangen til verdens største rattkjelke komme raskere, mer brutalt. Mer plass? Nja, men hvor mye plass trenger man egentlig? Det går faktisk an å la litt av sitt HabenGut ligge hjemme, og har man kone og barn, vel, det går an å dressere dem til å IKKE drasse med på absolutt alt til enhver tid! Ellers er det en annen løsning som kan avhjelpe mangt og meget: takboks...eventuelt tilhenger. Jeg har brukt begge deler, det løser plassbehovet når man trenger det, og resten av året har man en grei, passe stor bil som gjør det den skal. Å kjøpe en svær bil for den ene ferituren den ene gangen i året? Jeg ser poenget for dem som kjører opp og ned til Spania med et par under i baksetet et par ganger i året, men det går faktisk ganske greit med en mindre bil også, det dreier seg om å gjøre tilpasninger og finne praktiske løsninger.

Kollisjonsikkerhet er selvfølgelig et viktig moment, og ja, en tyngre bil moser en lettere bil, hipp hurra, kanhende en Chevrolet Suburban er tingen i tilfelle man møter en Tesla S eller X! Men ellers? Det blir litt feil å legge Newtons lov om massefart til grunn for valg av bil. Da burde man strengt tatt kjørt stridsvogn! Lysten har vært der, spesielt etter at jeg fikk en idiot i fleisen, men det er liksom ikke helt praktisk i hverdagen med en overvektig doning heller!

The Bottom Line er at prosessen med å finne en god bil er noe av det morsomste man gjør her i livet! Og gjør man en grundig og god jobb her, ja da rsikerer man til og med å bli fornøyd, og være blant dem som kjører rundt med et evig smil! Lykke til!

Antall visninger