Revisjonshistorikk [tilbake]

Golf med det oppsettet du nevner, er vesentlig bedre enn de andre du nevner, og en helt annen verden enn din ellers gode Yaris. Som du er inne på, Haldex 5 er god sort, med 10 % trekk-kraft på bakhjulene hele tiden, og ellers et firehjulstrekk som hos VW er designet nettopp for å gi økt stabilitet under alle forhold. Sjekk gjerne Youtube, der er det flere videoer som tar for seg nettopp Golf 7 og Haldex 5. Dette med fremkommelighet får du på mange vis på kjøpet, de virkelige fordelene, med økt stabilitet og slutt på alt som heter hjulspinn (en 2.0 TDI har mer enn nok moment til at det virkelig gir mening med firehjulstrekk, ESP/antispinn er ikke nok til at f.ex forhjulstrekkeren GTD ikke spinner og/eller foretar seg mye rart om du drar på litt for heftig)

Legg til at firehjulstrekket også gir snaue 100 kilo bak på bilen, det gir nær optimal vektfordeling. Ja, jeg har selv Golf 7 stasjonsvogn med Haldex 5, hadde egentlig bestillinga på en CC med firehjulstrekk mv klar, men så gikk jeg hen og prøvekjørte Golf 7 som kom på denne tiden. Rett nok en grundig prøvekjøring, men CC ble lagt på hylla, Golf 7 er så harmonisk, så god på alle punkter at man kjører med et evig smil som kun stoppes av ørene. Like god ved krevende vinterforhold som på noe som minner om veier i russisk Karelia, i tillegg er det en ekstremt stabil bil i et tempo som langt overstiger det vi er vant til her hjemmme på berget. Tro meg, den oppgitte toppfarten er absolutt reell, i tillegg er 2.0 TDI rask nok til å gi Golf 6 GTI åndenød.

Bare så det er sagt: nei, jeg kjører ikke "aktivt", jeg er over gjennomsnittet opptatt av å kjøre jevnt og trutt, og ikke minst, sikkert. Videre er jeg er opptatt av komfort på langkjøring - jeg er av dem som opplever 1000 km som en grei dagsetapppe. Adaptiv cruisekontroll, filholder, krefter i overflod, god støydempning, svært lite vindstøy og ikke minst - gode seter som passer de av oss som er litt større enn de syv små dverger - alt dette får du med Golf 7. Nei, en 2.0 TDI er ikke for de som går rundt og innbiller seg at det å jage turtall er meningen med livet. Men for de som har lært seg, eller er villige til å legge om kjørestilen, til å kjøre på momentet, ja da er det en god opplevelse. Ved norske fartsgrenser går bilen knapt nok på tomgang, trenger jeg si mer? Jeg har rett nok kun manuell kasse, men det er ikke et problem: på flatmark trekker bilen rent fra 1000 o/min.

Dette med bakkeklaring er forøvrig litt spesielt: du får den vanlige stasjonsvogna og den vanlige 5-dørs kombien med 2 cm ekstra bakkeklaring. Jeg har denne opsjonen, med korte overheng foran og bak skal det mye til før jeg noensinne får behov for mer bakkeklaring. Alltrack er såvidt vites enda et par cm høyere, og har et par jalla deksler under og litt plastikk her og der. Smaken er som baken, jeg synes en vanlig stasjonsvogn er penere. Fordelen med Alltrack er at du får den versjonen av 2.0 TDI som har hundreognoenåtti HK, du får også kombinasjonen firehjulstrekk og DSG. Det var ikke tilgjengelig i Norge når jeg handlet bil, og jeg mener bestemt at det ikke har kommet etterpå. I Tyskland derimot er kombinasjonen tilgjengelig. En norsk bil har også ofte dieselvarmer, det er en veldig god ting om vinteren. Jeg kjører ellers konsekvent på Nokian både sommer og vinter. lav støy, god grep, og ikke minst: Nokian Hakkapellita er det beste vinterdekket som kan kjøpes for penger for seriøse vinterforhold. Kjørte forleden opp en noe vemmelig bakke med klonk is på Nokian piggfrie...en god attest til både dekka, firehjulstrekket og ESP/antispinn! Verre å komme ned igjen, men med motorbrems på firehjulstrekket gikk det greit!

Dog, kjøp en "norsk" bil med norsk garanti...ikke det at man har bruk for garantien, det er sjelden problemer med Golf, men man sover litt bedre om natta med en god garanti. Jeg har p.t kjørt drøye 80.000 med min bil, ikke problemer whatsoever, med unntak av to "barnesykdommer" som er rettet fra utpå året i 2016 og utover: varmeelementet i dieselvarmeren og vannpummpa. Ellers har jeg kjørt VW D / TDI gjennom mer enn to tiår, min Passat 1.9 TDI rulla snaue 500' før den ble smadra av en idiot i feil kjørebane, da fremsto bilen som bilen nærmest som ny på alle vis, jeg passet godt på den og hadde lett kjørt den til en million eller mer. Når jeg ser på sprengskissene og måten Golf 7 er designet på, er jeg ikke i tvil om at bilen kommer til å holde til jeg går over til å kjøre tog på heltid.

Et par tips du bør ta med deg: glem "longlife" service, skift olje og filter hver 15.000 km, maks 20.000 km ved mye langkjøring. Haldex-systemet og eventuell DSG skal....med trykk på SKAL...ha oljeskift hver 60.000 km. Rustbeskyttelsen på VAG generelt fra år 2000 og frem til d.d har bare gått en vei: nedover. Om du ser under bilen, ser du at bunnplata har en form for rustbeskyttelse, men alt som er montert etter at bunnplata ble dyppet i godstoff, er kun "beskyttet" av et tynt lag med lakk. Det er ikke i nærheten av å være godt nok for norske vinterforhold. Jeg kjørte våre to nye VW rett fra forhandler til understellsbehandling, bedre å forebygge rust enn å ha tillitt til en "rustgaranti" som egentlig ikke er verdt noe som helst. Om du kjøper en relativt ny bil som IKKE er understellsbehandlet, kjøpr den direkte til en seriøs understellsbehandler, han vil også eventuelt sørge for å sandblåse overflaterust før han påfører godstoff. Jeg har valgt Mercasol, men også Tectyl og lanolin-olje fungerer. Sistnevnte krever noe hyppigere etterbehandling, Mercasol og Tectyl typisk etterbehandling hvert andre til tredjehvert år, avhengig av hvor mye du kjører.

Og er bilen du kjøper understellsbehandlet....er det sannsynligvis på tide med etterbehandling!

Ja, det koster, men alt i alt koster ikke normalt god service/vedlikeholdsmessig oppføling spesielt mye, ei heller understellsbehandling. Det gjør jo også noe med totaløkonomi og driftsikkerhet, for meg som sporadisk kjører lenger enn langt, og beholder bilene mine lenger enn lenge, er det bokstavelig talt lønnsomt. Nå kjører jeg rett nok ikke stort, når jeg ennå var i arbe' var jeg oppe i 70.000+ på det verste...med privatbilen. Da betyr det mye med driftsikkerhet, da betyr det mye med totaløkonomi, og jeg trenger vel ikke engang nevne det: diesel er kongen på haugen ifht både drivstoøff-økonomi og langkjøringskomfort. Disel partikkelfilteret? Problemfritt med ditt kjøremønster. Du skal kjøre ekstremt mye kun småkjøring før varsellampa tenner, og da er det ikke verre enn å kjøre med et gir lavere si 3-4 mil, så er alt jolly fine igjen.

The Bottom Line er altså at Golf 7 er en ekstremt god bil. Kanhende ikke "verdens beste" på noe som helst, men du og du, for en god allrounder! Det er rett og slett en bil som gjør "alt" veldig bra! Med en to-tre år gammel bruktbil er også mye av verditapet tatt. En ting dog: glem ikke Skoda Octavia oppe i dette: det er på mange måter en like god eller bedre bil enn Golf....bla får du kombinasjonen DSG og firehjulstrekk over hele modellpalletten. Lykke til!