Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville beholdt Vitaren så lenge som mulig og litt til og brukt den til slike gode ting som hytteturene, og kjøpt en elbil, gjerne den Skodaen du nevner, som hverdagsbil. Det er så enkelt som at kravet om rekkevidde på minimum 350 km en vinterdag - da regner jeg med at du tenker på seriøs vinter med 10 blå eller kaldere, gjerne litt snøføre - neppe er realistisk me noen som helst elbiler som er mulig å kjøpe i dag. Når du i tillegg nevner de magiske ordene "bratte bakker" og "ubrøytet"....det finnes ikke elbiler der ute som er i nærheten av din Vitara!

Kfr forøvrig diverse tester som er gjort på elbiler ifht nettopp dette med kulde: det skal ikke mer enn en litt kald høst-dag til før rekkevidden formelig raser nedover! Ikke rart at det har utviklet seg noe henimot en vane for eiere av unevnelige elbiler med å kjøre med dunjakke, lue og votter, for ikke å forglemme at de konsekvent kjører uten lys.

Om vi setter dette i perspektiv: faktum er at selv Tesla X på sitt beste knapt nok har samme rekkevidde som min første Lada 1500 S fra 1974. Liten tank og datidens bensinmotorer var greie nok, men rekkvidden rakk knapt nok til å kjøre Stavanger-Skien, legg til at dengang fantes det ikke døgnåpne bensinstasjoner og kortautomater. Litt sånn er det å kjøre elbil også: begrenset rekkevidde og ikke noen selvfølge at du kan "fylle" når du trenger det.

Ja, Audi har jo faktisk gjort en jobb ifht dette med firehjulstrekk, men som du forsåvidt sier, det koster å være kar. I-Pace er jo heller ikke noen billigbil, men fellesnevneren for begge disse er at de eter Tesla-X til frokost når vi snakker seriøse vinterforhold og fremkommelighet. Skoda Enyaq har en form for firehjulstrekk, men for meg ser det ut som om det dreier seg om man realiserer firehjulstrekket ved å bruke en motor foran og en bak, med en form for elektronisk synkronisering mellom dem. Det er ikke helt det samme som det firehjulstrekket som du har på din Vitara, og er heller ikke i nærheten av å matche andre, mer konvensjonelle firehjulstrekk som vi er vant til fra konvensjonelle drivlinjer. Når det er sagt, det gir deg helt sikkert grei fremkommelighet. Noe begrenset bakkeklaring, men korte overheng tilsier at du bør komme deg frem gitt at du har seriøse vinterdekk, mitt stalltips til ditt bruk er Nokian Hakkapellita, med eller uten pigg. TIl virkelige vinterforhold er det ingen over, ingen ved siden.

The Bottom Line er at joda, Skoda Enyaq kan gi deg mye av det du ønsker deg til en grei pris, legg til at Skoda også har et hakk bedre kvalitetskontroll enn moderfirmaet i Tyskland. Men du må være klar over at du må sjekke værmeldinga litt nøyere enn når du legger i vei med Vitaraen din, gjerne sørge for å ha kjettinger til alle fire hjul med for sikkerhets skyld. Begrensingen vil ligge i snødybden, før eller siden flyter bilen oppå snøen og der står du! Der er Vitaraen et hakk bedre!

Når det er sagt: jeg har selv Golf stasjonsvogn med Haldex 5. Med 2 cm forhøyet bakkeklaring tipper jeg at det omtrent samme bakkeklaringen som Enyaq og tilsvarende overheng, finner dessverre ikke eksakt bakkeklaring for Enyq dånn uten videre, men millimeterskalaen på linjaen på skjermbildet tilsier at det er sånn circa der. Ja, Haldex 5 er et svært godt fungerende firehjulstrekk, det gir bla bedre stabilitet under alle forhold, og fremkommeligheten er suveren. Jeg har ennå til gode å møte problemer, rett nok har jeg ikke hytte på fjellet, men når jeg ser på de målsatte skissene av Enyaq: gitt en erfaren sjåffør og gode vinterdekk skal det være si 30 cm ubrøyta snøføre før det begynner å butte i mot. En god ESP / antispinn vil et stykke på vei kompensere for potensielle svakheter med to-motors firehjulstrekket. Om du - som nevnt over - sjekker værmeldinga litt mer enn ellers og har kjetting på lur, kan det fort gå greit.

Du må også være forberedt på at du bør lade si enten på hytta eller en gang underveis, det er dessverre ikke bare-bare å ta med en reservekanne med strøm om du kjører elbil. Når vi snakker "hytte"," fjellet" og "vinter" tilsier all erfaring at det er lurt å ha litt å gå på, du vet aldri når du kan bli stående og ha behov for at bilen kan opprettholde et minimum av varme for deg og dine. I det hele tatt, det er et par ting å ta med i betraktningen her. Jeg ville som nevnt innledningsvis, beholdt Vitaraen en stund, og tatt "tilvenningen" til elbil gradvis. Skaffet erfaringer underveis. Mye dreier seg jo egentlig bare om praktiske problemer og å tilpasse seg litt, bla denne "bagatellen" som elbileiere aldri snakker om er at man i praksis kun får utnyttet en del av batterikapasiteten: dvs at WLTP-rekkvidde egentlig er av akademisk interesse: kfr at batteripakka har det best om man lader ved 20 % restkapasitet, likeledes bør man ikke lade mer enn si 80 %. Spesielt ved ladetilbud langs veien, der prisen man betaler er en kombinasjon av strømpris og tid, vil det være rådyrt å "topplade": det er så enkelt som at batteriets evne til å ta opp strøm avtar vesentlig fra 80 % og opp til 100%, det tar rett og slett ufyselig lang tid å "fylle" de siste 20 prosentene.

Derved har du IKKE 480 praktisk utnyttbar rekkevidde...du har vesentlig mindre. Legg til denne ubehagelige greia med at kulde gjør noe med batterikapsiteten, det gjør noe med strømforbruket, på samme måte vil snø og slaps langs veien øke strømforbruket....vips....så har man betydelig lavere rekkevidde enn "oppgitt rekkevidde". Sånn vil det jo også være med en dieselbrenner, men der har man tross alt en vesentlig lengre "rekkevidde" på tanken i utgangspunktet.

Nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe Skoda Enyaq, men ha begrensingene klart for dere og tilpass kjøremønsteret deretter! Verre er det ikke - og ha Vitaren som "kosebil" en stund, så kan overgangen gå i likaste laget. Andre elbiler til anstendig pris som kan matche Enyaq? Neppe, en greit utstyrt E-Tron koster skjorta. Model Y? Jeg vurderer Skoda og VAG som en vesentlig bedre samarbeidspartner på alle nivåer vs Tesla Norge. Gitt problemer knyttet til hele gullrekka, fra tilgang på service og reservedeler til høyst variabel kvalitetskontroll og et par ting til, ville jeg ikke engang kjøpt en lekebil fra Tesla. Med Skoda får du full pakke, med kundebehandling som vel må sies å være den beste i Møller-systemet: Skoda-forhandlerne bestreber seg litt mer på "fornøyde kunder" enn både VW og Audi-forhandlerne - da er allerede de viktigste tingene for et problemfritt bilhold gjennom bilens eiertid på plass. Ellers vil jeg anbefale at du sørger for å spesifiere en bil med "full pakke", spesielt assistentsystemene er lurt å få med seg.

Endelig vil jeg påpeke at når du velger Skoda fremfor VW, snakker vi litt lenger frem i tid....da får du en bil uten de barensykdommene som har preget utrullingen av VW ID.3. Lykke til!

Antall visninger