Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, denne greia med å stikke fingeren i jorda og tenke gjennom ting og tang et par ganger, er noe av det klokeste man kan gjøre. Mhp de to alternativene som nå har poppa opp, er det jo egentlig to vidt forskjellige biler. Jeg ville vel lagt ned veto mot Alltrack, i min verden hører ikke jalla plastdeksler her og der hjemme på en tysk kvalitetsbil. Jeg ville nok heller siktet i retning av en helt ordinær stasjonsvogn her, gjerne highline-utgave, med en grei motor, firehjulstrekk og DSG. I alt det vesentligste identisk med Alltrack-versjonen, men uten disse dekslene. Mhp bakkeklaring er det ikke rare forskjellen, i skrivende stund er jeg noe usikker på om du får Passat stasjonsvogn med et par cm forhøyet bakkeklaring...jeg valgte selv Golf stasjonsvogn med disse to ekstra centimeterne. Det er et greit kompromiss for de av oss som ikke vil ha en bil som liksom står på stylter :-)

Mhp BMW 5-serie er det en feiende flott bil, tyngre og markant mer "tysk" enn Passat. Skikkelig landeveislokomomotiv, ogsom din lilla fru er inne på, det koster å være kar. Passat er litt sånn "Coop" bil, altså en bil der du kan få deler på hvert et gatehjørne over hele Europa, og uansett om det er deler i innpakningspapir det står "VW" på eller tredjepartsdeler, prisene er i Coop-sjangeren. Litt sånn er det på merkeverkstedene i de fleste land også, og det er veldig kurrant å finne uavhengige verksteder som ikke skriker av angst når du kommer med en Passat for å få gjort det være seg service eller løpende vedlikehold. Et av unntakene der det IKKE er noen billig fornøyelse å besøke et merkeverksted med en VW, er Norge.

BMW er litt dyrere sånn sett, og 520 er en bil med respektable dimensjoner på alt som er av deler. Det gjør naturlig nok noe med prisnivået, men en ting skal BMW Norge ha: deleprisene skiller seg iallefall ikke voldsomt ut fra "røkla". Det finnes også uavhengige deleleverandører, bla i Sirevåg i Rogaland er det et firma som har spesialisert seg på deler. Legg til at vi også har et lokalt, uavhengig verksted som er svært dyktige med BMW....det gjør et hav av forskjell! Men merkeforhandlerne? Der begynner taksameteret å SPRINGE med det samme man kommer innafor døra!

Poenget? Vel, dette med begrepet "kostbar" sammen med service og reparasjoner, har veldig mye å gjøre med hvilke samarbeidspartnere man velger. Ære være merkeverkstedene, det er ting et godt merkeverksted kan gjøre som "de andre" sliter med. For min del har jeg hatt et utmerket forhold til herværende VW merkeverksted gjennom flere tiår. Men på et punkt gikk prisnivået fra "litt dyrere" til "skrekkinnjagende fryktelig forferdelig grusomt mye dyrere". Når det tilfeldigvis skjer samtidig med at Møller overtok eierskapet og det over natta dukka opp en drøss nye, kjekke gutter med blå dess og slips, for ikke å snakke om nye lokaler som minner mer om et palass enn et verksted, vel, da føler jeg meg liksom ikke helt "hjemme" der lenger! Ikke et vondt ord om de få av de gamle gutta som ikke tok sin hatt og gikk (de passa ikke inn lenger de heller), men jeg føler det blir litt for meget å betale en timepris som ville fått en advokat til å rødme, for ikke å snakke om å betale rundt 500 spenn mer pr liter for olja enn et uavhengig verksted tar for eksakt samme olje!

Sånn er det med BMW også, og ja, jeg tenkte seriøst på å gått for BMW 3-serie med xDrive når jeg fant ut at jeg skulle kjøpe meg ny bil for første gang i et langt liv. Men den ene forhandleren her hvor jeg bor, har for høy sigarføring, og den andre fant jeg ikke...og når jeg satte rumpa i først Passat CC, deretter Golf 7, følte jeg meg "hjemme" etter mange år med VW...så det ble VW noch einmal, en til meg, en liten nusselig ny boble til konen...så er hun også fornøyd!

The Bottom Line er at jeg ville tatt en tur innom og prøvekjørt disse to bilene hos en forhandler, ta en telefonrunde og finn noen som har demobil i nærheten.....eller prøv de to du nevner om de er tilgjengelige. Grundig prøvekjøring, overtalelse av konen om du fremdeles synes BMW er tingen. Verre er det ikke. Og nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe BMW 5-serie istedetfor Passat, selv om den er tyngre og har en grunnleggende forskjellig kjøreopplevelse. Men jeg ville nok sjekka litt for å finne ut om det er uavhengige (alltid autooriserte!!!) verksteder i lokalområdet som kan og vil gjøre godt arbe' på en sånn feiende flott bil. Det krever LITT mer enn for en Passat, og ja, noen vil rape i vei om "garanti" og ditt og datt, men det er dette med å betale advokat-salær for verkstedstjenster da, det blir som din kone antyder, en kostbar opplevelse å benytte merkeverkstedet med en BMW. Dog, det kan ikke understrekes sterkt nok: det dreier seg om å finne den rette samarbeidsparterneren: gjerne et verksted der flere av de ansatte er BMW-entusiaster på sin hals. Finner man et slikt sted, da er det en skikkelig høydare å eie BMW!

For min del har jeg en slik samarbeidspartner som vet hva jeg forventer, som leverer fantastisk godt arbe' til en helt grei pris, win-win for både meg og dette verkstedet. Har brukt dem i dann og vann opp gjennom noenogtredve år og når merkeverkstedet prisa seg ut, gikk jeg over til denne sjappa fullt og helt. Garantien? Det går på to ting her: et autorisert verksted har et stempel som er likeverdig ifht merkeverkstedet. Dernest er det å sørge for at alt arbeid utføres i tråd med fabrikkens instrukser eller bedre. Derav dette med "BMW-enstusiaster", en verksmester med genuin kjærlighet for BMW vil ikke ha noe problemer med denne biten.

Vær imidlertid ops på en ting: dette med rustgaranti er noe kinkig med VAG: der er det punkter som ikke alltid er enkle å finne ut av for et uavhengig verksted. Min løsning har vært å gi beng og understellsbehandle bilene vi har kjøpt umiddelbart etter kjøp og sørge for jevnlig etterbehandling. Det forebygger rust fremfor å stole på en "rustgaranti" som ikke er takk verdt. Når det er sagt, VAG har elendig rustbeskyttelse fra fabrikk, fra ca år 2000 and on har det bare gått feil vei. BMW er a complete different matter, men noe avhengig av hvor mye salt det er der du kjører: ta gjerne et ord med en lokal, seriøs leverandør av understellsbehanlding om hvordan du bør forholde deg til denne biten med en 5-serie. Jeg er av natur skeptiker og ville nok kjørt også en BMW direkte til understellsbehandling, men det er slett ikke gitt at dette er påkrevet! Som du forstår, jeg er heftig begeistret for mangt og meget med BMW, om jeg ikke hadde hatt så mange år med VW hadde jeg nok gjort liiiiiiiiiiiiittt mer for å finne BMW-sjappa når jeg handla bil sist :-)

Konlusjonen? Ja, det kan nok koste litt mer å eie en 5-serie, men så lenge man er forberedt på det, og kanhende innretter seg litt fornuftig, er det ikke personlig ruin å eie en BMW. Vær dog nøye med å overholde serviceintervallene, drit i eventuelle "longlife" intervaller for oljeskift, tipper rundt 15.000 km mellom olje og filterskifte er tingen også hos BMW. Tilsvarende skal man være nøye med alle andre oljeskift, koster lite og betyr mye i det lange løp. Endelig skal man ALDRI spare på dekk-siden: kjøp konsekvent gode dekk, det har blitt meg fortalt at Michelin er god sort på BMW, både sommer og vinter. men har du krevende vinterforhold: tenk Hakkapellitta. Lykke til!

Antall visninger