Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, gå for en "grei" bil som fyller dine behov, verken mer eller mindre. "Spare" på å kjøpe elektrisk? Vel, legg på de 10-15.000 det koster deg å få innstallert en forskriftsmessig hjemmelader. Om du IKKE har mulighet til å innstallere hjemmelader, er det bare å glemme elbil, det å lade på kommersielle tilbud koster mer enn å kjøre dieselbil, ref elbilforeningen. Ellers er det som du sier, dette med rekkevidde: glem heller ikke at du egentlig IKKE har maks oppgitt rekkevidde tilgjengelig, du bør lade ved typisk 20 % restkapasitet, og å lade over 80 % kapasitet tar plutselig veeeeeeeeeeeeeeeeeelig lang tid. Legg til at vintrekulda lett reduserer den efektive rekkevidden til ned mot 100 km her....det er definitivt ikke rare greiene! Siden du også bruker begrepet "spenstig" bil.....vel...trør du litt på gassen med elbil...forsvinner rekkevidden som dugg for solen! Faktum er at selv Tesla X knapt nok har samme "rekkevidde" som jeg hadde på min 1974 Lada 1500 S....en bil med liten bensinmotor og en knøttliten tank! Det ga visse utfordringer dengang, å kjøre tur med rekkevidde på 5-600 km (som jo er MYE lenger enn Tesla X) i en tid der døgnåpne bensinstasjoner og kort-automater ikke fantes! Litt sånn er det med "ladestasjoner" også, det er faktisk ikke så mange av dem, og sånn vil det være i lang tid fremover!

I ditt sted ville jeg først og fremst sett på en ganske standard Golf, men NB, unngå SMÅ BENSINMOTORER fra FØR 2013....dvs de med kamkjede!!!!!! De nyere benzinerne har registerreim og fungerer greit, de ELDRE har ordet "motorhavari" som mellomnavn! Nå er jo Golf på godt og vondt, en populær bil, dvs at du må betale relativt mye for en bil i god stand. I ditt sted ville jeg sett på Bora / Jetta (Golf med bagasjerom) eller VW New Beetle også, da får du kanhende en nyere bil i bedre stand for pengene. Samme om du går for Skoda Fabia eller Octavia, det er jo langt på vei VW, men det står "Skoda" på rumpa isteden! Diesel er absolutt et alternativ, da får du god totaløkonomi og en motor med overskudd av krefter. En ting: 1.9 hhv 2.0 TDI er gode saker, men 1.6 TDI er vesentlig rimeligere å kjøpe....ikke så mye krefter...du må gire mye...men helt grei.

Audi, A-klasse, enn si BMW 1-serie? Koster å være kar, sier ikke mer.

VÅR GODE VENN KAMERAT K her på forumet ville nok også sagt Ford Fiesta, Ford Focus. Der skal du være på vakt mot eldre versjoner av 1.0 benzineren, søk i innleggene her så finner du mer info, men ellers er det feiende folotte biler å se til, og egentlig ganske greie å eie også.

FoRSKJELLEN PÅ diesel og benzin er generelt kjørestilen: med diesel kjører du på momentet, med bensin må du jage turtall for at dritten skal flytte på seg. Smaken er som baken, jeg tenker at som "førstebil" er det nesten hipp som happ, dog vil du tilegne deg en mer fornuftig kjørestil om du velger diesel. Mhp reell ytelse kan en diesel være raskere enn en benziner, men glem ikke at du bor i det landet i Europa som har NEST LAVEST gjennomsnittshastighet i veinettet. Vi har også veldig dyre fartsbøter og verdensrekord når det gjelder fartsbokser. Derved er det egentlig mye smartere å kjøre en helt vanlig bil enn å ratte rundt med en Ferrari :-) Lykke til!

Antall visninger