Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, frehjulstrekk er helt klart et pluss, men det er kjøremønsteret som avgjør. Om du bare dasser rundt i byen er det bop-bop. Om du derimot kjører mye og langt, under tildels seriøse vinterforhold, er det en skikkelig gulerot her. 240.000 km er heller ikke speseilt langt, gitt at bile ner passet godt på, herunder er det viktig for en bil med TDI at olje og filter er skiftet ved typisk 15', maks 20' intervaller. Haldex-olje på firehjhulstrekken må også være skiftet jevnlig.

På den annen side innebærer 2006 14 år på veien, 2010 er noen år mindre på veien. Jeg ville gjort en grundig jobb med å sjekke begge, også i forhold til eventuelle tekniske forskjeller på disse to årgangene, og tatt det derfra. Er du ikke spesielt kyndig selv, få med deg en god venn som kan du et du ikke kan. Er du i tvil, kan en NAF-sjekk være en løsning, men NB NB NB: FØR kjøp, det er ikke noe poeng i å kjøpe en bil og ta test ETTER kjøpet for å "avdekke eventuelle feil og klage".

120.000 km er også i underkant, sjekk spesielt med faktisk kjørelengde for øye...240' for 10 år er mer normalt om vi snakker om en yrkesbil, altså en bil som er kjørt av proffesjonelle brukere.

Du bør selvfølgelig også gå gjennom verkstedshistorikken for begge, hva er skiftet osv. Jeg har selv bla kjøpt et par Passat av forskjellige årganger med 2-300.000 på telleren ved overtagelse, det gikk jolly fine det, de ga glede i mange, mange år uten nevneverdige problemer. Den første, en B2/ 1600D hadde rett nok en solid porsjon godt skjult rust som ble avdekket når jeg måtte skifte bakakselforinger etter noen år, da solgte jeg bilen videre for skrap-pant til neste lykkelige eier som kjørte den noen hunder tusen til :-) Han var god til å sveise osv...og hadde et par dusin delebiler av samme sort på låven :-) Jeg stiller ikke helt i den divisjonen, så jeg solgte bilen når jeg oppdaget at bakakslingen egentlig bare hang i blekk på tykkelse med et papirark :-) Derfor...sjekk NØYE mhp rust!!!! Helt greit, bilen var da snaue 20 år og ja ga ikke mye for den noen år tidligere :-)

The Bottom Line er at det er bilens faktisk stand som betyr noe her, dernest dine preferanser. Jeg har kjørt med firehjulstrekk de siste årene og kan ikke tenke meg å være uten, men med en varekasse? Om du er opptatt av fremkommelighet og stabilitet på veien under alle forhold, et rungende "ja", men vit hva du går til, en bil som har rulla 240.000 bør være både pent kjørt og nogenlunde godt passet på. Stikkord: ikke for mange eiere, komplett historiikk.

Ja, frehjulstrekk er helt klart et pluss, men det er kjøremønsteret som avgjør. Om du bare dasser rundt i byen er det bop-bop. Om du derimot kjører mye og langt, under tildels seriøse vinterforhold, er det en skikkelig gulerot her. 240.000 km er heller ikke speseilt langt, gitt at bile ner passet godt på, herunder er det viktig for en bil med TDI at olje og filter er skiftet ved typisk 15', maks 20' intervaller. Haldex-olje på firehjhulstrekken må også være skiftet jevnlig.

På den annen side innebærer 2006 14 år på veien, 2010 er noen år mindre på veien. Jeg ville gjort en grundig jobb med å sjekke begge, også i forhold til eventuelle tekniske forskjeller på disse to årgangene, og tatt det derfra. Er du ikke spesielt kyndig selv, få med deg en god venn som kan du et du ikke kan. Er du i tvil, kan en NAF-sjekk være en løsning, men NB NB NB: FØR kjøp, det er ikke noe poeng i å kjøpe en bil og ta test ETTER kjøpet for å "avdekke eventuelle feil og klage".

120.000 km er også i underkant, sjekk spesielt med faktisk kjørelengde for øye...240' for 10 år er mer normalt om vi snakker om en yrkesbil, altså en bil som er kjørt av proffesjonelle brukere.

Du bør selvfølgelig også gå gjennom verkstedshistorikken for begge, hva er skiftet osv. Jeg har selv bla kjøpt et par Passat av forskjellige årganger med 2-300.000 på telleren ved overtagelse, det gikk jolly fine det, de ga glede i mange, mange år uten nevneverdige problemer. Den første, en B2/ 1600D hadde rett nok en solid porsjon godt skjult rust som ble avdekket når jeg måtte skifte bakakselforinger etter noen år, da solgte jeg bilen videre for skrap-pant til neste lykkelige eier som kjørte den noen hunder tusen til :-) Han var god til å sveise osv...og hadde et par dusin delebiler av samme sort på låven :-) Jeg stiller ikke helt i den divisjonen, så jeg solgte bilen når jeg oppdaget at bakakslingen egentlig bare hang i blekk på tykkelse med et papirark :-) Derfor...sjekk NØYE mhp rust!!!! Helt greit, bilen var da snaue 20 år og ja ga ikke mye for den noen år tidligere :-)

The Bottom Line er at det er bilens faktisk stand som betyr noe her, dernest dine preferanser. Jeg har kjørt med firehjulstrekk de siste årene og kan ikke tenke meg å være uten, men med en varekasse? Om du er opptatt av fremkommelighet og stabilitet på veien under alle forhold, et rungende "ja", men vit hva du går til, en bil som har rulla 240.000 bør være både pent kjørt og nogenlunde godt passet på. Stikkord: ikke for mange eiere, komplett historiikk. Husk også: PRØVEKJØRING! Lykke til!

Antall visninger