Revisjonshistorikk [tilbake]

Om du ønsker det et forutsigbart bilhold, vil det være fornuftig å glemme alt som har med Subaru å gjøre: både motorer og automatkasser har hatt en lei tendens til å gi de uheldige eierne grå hår i hodet og slunken lommepung opp gjennom åra. Og nei, Subaru Norge gir ikke ved dørene.

Slik jeg forstår det, kjører du nok litt mer enn de fleste, og du er godt fornøyd med din Toyota. Hvorfor ikke tenke i retning av RAV4? Rett nok ikke verdens beste firehjulstrekk, men greit nok, om vi snakker om jevnt over gode vinterveier for din del, skal du ikke se bort fra at du kommer både frem og tilbake. Du kan også trekke veksler på din erfaring med Toyota, du har antagelig allerede en god samarbeidpsartner som gjør godt arbeid med service og vedlikehold på bilen din. Slike ting er gull verdt, dette med en god samarbeidspartner og et normalt godt service- og vedlikeholdsregime er selve grunnsteinen i et forutsibart, trygt bilhold. Pass på bilen, og bilen passer på deg, legg ti lat understellsbehandling med jenvlig etterbehanling er en fornuftig investering, men velg en velrenommert aktør, ikke gå for lavest pris! Igjen...godt arbeid!

Mhp RAV4 av forrige generasjon, holder jeg en knapp på benziner. Dieselmotoren er gørrande dau, og forskjellene i forbruk er ikke allverden. En pekefinger: om du har budsjett for det, gå for siste generasjon, det er en vesentlig bedre bil, ja, det koster litt mer, men du vil uansett kunne ha glede av bilen i mange, mange år fremover. Mini countryman? Når du har en fot innafor døra med Toyota alllerede, og opplever det som en god ting, er det egentlig ingen god grunn til å gå for Mini. O m du er i tvil, oppsøk forhandlere og prøvekjør aktuelle biler, uansett om det dreier seg om brukte eller nye biler, forhandlerne har mulighet for å hjelpe kundene med prøvekjøring. Det er derfor de er der.

The Bottom Line er at du bør påse at du velger en bil i best mulig stand, uansett om du handler privat eller hos forhandler. NAF-test eller en godt gjennomarbeidet tilstandsrapport er obligatorisk i det prisleiet vi snakker om her, og jeg kan ikke understreke det sterkt nok, en slik test eller rapport SKAL foreligge FØR du i det hele tatt nevner ordene "kjøp" og "kjøpekontrakt". Det er normalt sett greit å komme til enighet om å rette opp feil og mangler FØR kjøp, skulle det mot formodning være vanskelig, ja da går du bare videre, det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler! Om du venter med å sveipe innom NAF eller et autorisert verksted for å "sjekke bilen" ETTER kjøp? Ja, da sitter du i beste fall med en lang diskusjon foran deg om det dukker opp kritiske og dyre feil. I verste fall sitter du med en betydelig verkstedsregning og skjegget i postkassa!

Derfor: gjør en god jobb FØR kjøp, bruk tid og ressurser på å finne en bil i best mulig stand! I ditt std ville jeg nok også avhendet Yarisen på et tidspunkt, og heller lagt litt mer penger i å få en best mulig arvtaker. Som sagt: RAV4 har etterhvert blitt en ganske så grei bil, verdt å vurdere! Lykke til!

Antall visninger