Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, 200.000 er ikke spesielt "lang kjørelengde" for noen biler, dog bør man ta bilens alder med i betraktningen: lav årlig kjørelengde er f.ex noe som bør medføre at man er litt ekstra på utkikk etter mulig avvikende faktisk kjørelengde...det tar kun få sekunder å endre kilometertelleren. For min del tenker jeg at en relativt sett ny bil som er kjørt noen hundre tusen, appellerer mer til meg enn en eldre bil som knapt nok har runda de første 100'. Det er så enkelt som at de som kjører langt, det være seg langpendlere eller proffesjonelle brukere, ofte vet å ta vare på bilene sine. En bil som kjøres mye langkjøring er heller ikke tilnærmelsesvis like mye slitt som en bykjørt bil.

Og til syvende og sist: kjørelengden er bare et tall. Det viktigste er bilens faktiske stand, at den har få eiere, at den har vært passet godt på med et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, gjerne også jevnlig understellsbehandling. Men igjen: sjekk, sjekk og sjekk omigjen, spander gjerne en NAF-test FØR............FØR............FØR det i det hele tatt blir snakk om å undertegne kjøpekontrakt. Bare piss å kjøpe først og teste etterpå, da gir man seg selv mange unødige problemer.

Det e r imidlertid et stort "men" her: med et budsjett på 150.000 snakker vi i beste fall om en relativt gammel bil som er kjørt en del, typisk godt over 10 år gamle, eventuelt en noe nyere bil som er kjørt en HEL DEL, ofte langt over 200.000 gitt din prisramme. XC90 er forøvrig en bil du definitivit IKKE bør kjøpe om den er fra de første årgangene. XC90 er en relativt komplisert bil, Touraeg likeså, når noe går i stykker (og det vil det! ), koster det skjorta å reparere, selv om Touraeg er mye greiere i så måte enn sin fetter fra Porche.

Jeg ville nok gått for XC90 her, men igjen: tung bil, komplisert bil? Du skal lete lenge og vel og være sikker på å ha funnet et godt eksemplar, likevel risikerer du at grosse Uberraschungen står i kø! Ja, man kan fikse ting sjæl på slike biler også, men da skal du være langt over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker, gjerne ha et eller flere relevante fagbrev i bagasjen. Og har du det, da kan du også tenke i retning av Kamerat K sin favoritt: Landrover Discovery. Om mulig enda mer spennende å eie, men da har du iallefall Kongen Av SUV foran huset. Men igjen: skal du handle en så komplisert bil for et magert budsjett: det er å tigge om trøbbel! Mitt stalltips: kjøp en helt ordinær stasjonsvogn isteden, gjerne en Skoda Octavia 4x4, og begynn å spare penger til du har mulighet for å strekke budsjettet til si 300.000 før du i det hele tatt tenker på "lukus-SUV".

En pekefinger til er på sin plass: om bilkjøpet i stor grad er tenkt finansiert gjennom låneopptak: glem alt som har med "lukus-SUV" å gjøre i det hele tatt, det er en sikker oppskrift på gråt og tenners gnissel!

Dersom poenget er å skaffe seg en grei bruksbil med en viss fremokmmelighet, ville jeg dog heller gått for DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204399375

Med Defender har du iallefall en fair sjanse til å klare å holde bilen på veien og ikke bare ha den stående foran huset i påvente av at du har råd til reparasjoner :-) I det hele tatt: enkelte ganger bør man stikke fingeren i jorda og ta en "sanity check": er dette egentlig lurt? Er du f.ex en tilstrekkelig kompetent mekaniker til å gjøre mye sjæl....eller har du erfaring/forbindeler i Litauen eller Polen som kan redde showet den dagen kostbare reparasjoner melder sin ankomst? Lykke til uansett!

Antall visninger