Revisjonshistorikk [tilbake]

Kamerat K er snill i sin beskrivelse her, jeg har ennå bildet av en Lada-motor der en defekt kamkjedestrammer medførte at registerkjedet hoppet over noen tenner på netthinna! Som Kamerat K antyder, det er store muligheter for omfattende skader på absolutt alt som i det hele tatt finnes av roterende leamikk inne i motoren. Motoren kan knapt nok benyttes til understell på stuebordet etterpå, ny motor er ofte det eneste fornuftige alternativet. Det ligger jo i sakens natur: Newtons andre lov er fremdeles med oss, tett fulgt av MacMurphy: alt som i det hele tatt er i bevegelse inne i motoren, har en betydelig hastighet og en masse, i tillegg henger ting fast i hverandre. Når ventilene krasher bånn gass inn i stemplene og stemplene får en Bjartmar bråstopp, ja da skjer det mye festlig med rådene og veiva!

The Bottom Line er at nevnte Laddis-motor er vesentlig mer robust enn en hvilken som helst BMW-motor, men jeg vil hevde at motoren hadde kreft, tæring og total breakdown, alt på en gang. Antagelig hadde noe større roterende masse enn det vi er vant med i dag, medført at ting roterte noen ganger ekstra rundtirundt, alt som kunne forvandles til fillebiter var nettopp det! Ja, det er turtallsavhengig, men som vi vet: ting går som regel til Jesus på verst tenkelige vis. Om spørmesålet ditt er retorisk, vet du at du skal gjøre det du kan for at dette aldri skjer. Om det allerede har skjedd? Vel, da vet du at motoren MÅ ut og sjekkes grundig fra topp til bunn.

Antall visninger