Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat K som vanlig, og nei, "karbonrens" på boks for en konvensjonell, moderne motor har neppe spesielt mye for seg. Ja, om du kjører mye rundt veggene her hjemme på berget vil det over tid kunne oppstå karbonavleiringer på både stempeltopper, i forbrenningskamrene og eksosanlegget, men man skal også ha i mente at moderne motorer har vesentlig bedre styring med forbrenningsprosessen enn tidligere. Noe forenklet set, det er rett og slett ikke like mye av den sorten som tidligere, DPF og katalysatorer til tross. Ja, EGR-ventiler kan være en mare, men det er egentlig en annen problemstilling enn det som ligger i spørsmålet ditt.

Ja, man kan nok se for seg at det er mulig å hive på det være seg komponenter i drivstoffet som øker forbrenningstemperaturen og derved svir vekk det som måtte finnes av karbonavsetninger eller for den sakens skyld, man kan hive på remedier som ikke forbrenner, men forbinder seg med karbonavleiringene og løser dem opp, men det man kan si med stor grad av sikkerhet, er at ingen av disse alternativene er speseilt smarte for motorens indre liv.

Når det er sagt, jeg har selv brukt løsninger basert på Rema-prinsippet opp gjennom årene: i de tider da jeg hadde to-takt motorsykler var nettopp dette med karbon-avleiringer i såvel forbrenningskamre/stempeltopper som eksosanlegget et sporadisk, gjentagende problem, i tillegg formelig rant det totaktolje ut av pottene. Mine kjære Kawasaki triple var jo på ingen måte konstruert for å brenne rent ved skarve 80-90 km/t, må vite. Løsningen var å ta en aldri så liten kjøretur med åpne forgasserspjeld, gjerne i sene nattetimer, etter 4-5 mil med unevnelig høyt turtall og ditto hastigheter var det så gnistfokket sto ut av pottene, etter enda et par mil var eksosanlegget "berre lekkert" og lysebrunt, likeså tennplugger og stempeltopper.

Nei, denne løsningen er selvfølgelig ikke å anbefale, og i våre dager er det både unødvendig for motorens del og direkte forkastelig. Men vil du redusere de tross alt moderate avsetningene du antagelig har, ja da kan jeg anbefale en tur til det store utland, både landeveier og motorveier i det store utland gir en helt annen mulighet til å kjøre fra morgen til kveld på et forsvarlig vis i et tempo som på sitt vis renser motoren for karbonavsettinger. Det man skal være ops på, er å ta det litt piano de første mila, gjerne gjennom Danmark og de første mila i Tyskland. Vi snakker jo om en forbrenning av karbon, og er det et riktig tykt lag, vel, da kan temperatuene i stempeltoppene bli riktig høye: dels på grunn av forbrenningen av karbon, dels på grunn av den isolerende effekten et tykt lag med karbon uvegerlig har. Ja, f.ex en TDI-motor har som du nok vet, oljekjøling fra undersiden av stemplene, ikke uten grunn, men som sagt: ta det piano noen timer før du går overpå "Vollgas" an Der Autobahn". Det var vel dette noen kalte "blåse rent" i hine dage. Vel, det er ikke helt korrekt: man BRENNER rent, derfor skal man utvise en viss forsiktighet før man gir bånn pinne,

En annen metode for å gjerne karbon er som antydet innledningsvis, å hive på ting og tank på tanken som gir høyere forbrenningstemperatur. Jeg brukte jevnlig denne metoden dengang jeg hadde en Passat med den fantastiske 1.6 D sugediesel-motoren, den hadde attpå til en heller dårlig eksosventil. Den koksa rett og slett med jevne mellomrom, da hadde jeg plutselig en tre-sylindret istedetfor fire-sylindret motor. Kuren var å hive på det være seg tennvæske eller parafin, gjerne når det var lite diesel på tanken sånn at jeg kjørte på mest mulig parafin hhv tennvæske, og vips, etter noen få mil med tendenser til å røyklegge omgivelsene, var alt så meget bedre! Men ops-ops, dette gjør man ikke ustraffet med en moderne motor, det går an med en sugediesel og en bil som strengt tatt er såpass nedskrevet i verdi at man kan gå fra den i grøfta uten å grine for meget. Ja, jeg kjørte også den bilen noen hundre tusen, den gikk sogar 2-300.000 til med neste eier uten at noe ble gjort med eksosventilen, så ja, det enkle er ofte det beste!

The Bottom Line er at det er litt mer komplisert, litt dyrere, om man driter på draget med en moderne motor. Jeg ville så avgjort merket meg Kamerat K sine kloke ord her, og unngått å bruke min kjære motor til "prøveklut" for et eller annet "smart" tilsetningstoff. Det eneste jeg noensinne har brukt av den sorten, er dysrens for dieselmotor, men også da skal man være meget, meget, meget forsiktig: vite hva man kjøper, være sikker på at andre har brukt det før på tilsvarende motor uten gråt og tenners gnissel til følge, og kun bruke det si sånn her 100-200.000 kjørte kilometer, alt ettersom hvor man har fyllt diesel (jeg har bla kjørt en del på russisk fyringsolje når jeg har vært i austerled) og om man merker at motoren ikke går helt rent eller lignende symptomer.

Du nevner ikke om du har en dieselbrenner eller en benziner, i begge tilfeller vil jeg hevde at "karbonrens" er noe man strengt tatt ikke trenger. "Bivirkninger" og "langstidsvirkninger"? Vel, det første burde være innlysende ut fra ovenstående, avhengig av virkemåte kan det oppstå alt fra høl i stemplene til korrosjonskader på hele gullrekka fra innsprøytingsdyser til ventiler og stempeltopper, for ikke å snakke om at en katalysator hhv DPF garantert ikke liker de forbrenningsproduktene som meget vel kan oppstå ved bruk av denne sorten "mirakelmidler".

Garantier? Dersom motoren går tiil Jesus etter en slik runde, er det svært enkelt å konstatere for en erfaren mekaniker at her lyser formelig setningen: her er det gjort noe som aldri skulle vært gjort"

Andre metoder som jeg har valgt å unngå i ovenstående? Ja, det finnes de som hevder at de kan gjøre en slik jobb med både gass og damp, gjerne under relativt høy temperatur og trykk, gitt at du kjenner nogenlunde godt til hvordan en moderne motor er bygget opp, det er rimelig selvinnlysende at dette medfører det vi kaller "høyrisiko" for spennende konsekvenser alleredede i utgangspunktet. Ja, man kan selvfølgelig også demonterte motoren og glassblåse stempeltopper og ventiler / forbrenningskamre, innsuginings- og utblåstningskanaler, men himmel og hva, hvorfor i alle dager skal man gjøre det? Det er faktisk IKKE sånn at det oppstår massive karbonavleiringer i en moderne motor! Ja, det avsettes i noen grad moderate mengder med karbonforbindelser, men det er altså ikke i nærheten av det vi opplevde i hine dage, kfr innledningen. Min siste Passat rulla 485' før den ble smadra, da var motoren fremdeles i så god kondisjon at bilen bikka 10 km over oppgitt toppfart som ny på en motorvei et sted i det store utland, ikke målbart oljeforbuk innenfor serviceintervallene, normalt lavt drivstoff-forbruk....igjen...hvofor i alle verdens dager skal man tukle med noe som fungerer i tide og utide?

Mitt tips til deg: spar pengene, bruk dem heller på f.ex oljeskift hver 15.000 km, maks 20', bytt filter hver gang, glem eventuelle "longlife" intervall! Det gjør mer nytte for motoren din enn "Lurium" :-)

Antall visninger