Revisjonshistorikk [tilbake]

Trodde jeg la inn et svar til et lignende spørsmål for kort tid siden? Uansett, nei, det er ingen grunn til å "gifte seg" med merkeverkstedet her, hadde nær sagt, tvert om. Kvaliteten på arbeidet som blir utført er IKKE avhengig av hva det står over døra, hvor mange duttebasser med jakkedress som svirrer rundt og serverer kaffe og ellers passer på mekanikerne, eller for den sakens skyld, hvor mye fint glass og metall det er i bygningsmassen som verkstedeet holder til i. Enn si timeprisen!

Min enkle oppskrift for å finne en god samarbeidspartner og ha et greit bilhold, er å sjekke referanser, gjerne lete opp et uavhengig, alltid autorisert verksted med en verksmester av den gamle skolen, gjerne en mann som har allsidig erfaring og har jobbet en stund. Om kjemien stemmer, bygger jeg opp en god relasjon over tid, holder en god og positiv dialog og sørger for at vi forstår hverandre. Jeg er også av den sorten som tar en titt på verkstedet og hilser på gutta som gjør jobben, jeg forventer å finne normalt grei orden og struktur, jeg forventer å spore trivsel og genuin arbeidsglade. Kall det gjerne et sted man kunne tenkt seg å jobbe sjæl!

Ikke et vondt ord om min merkeforhandler og merkeverkstedet, men jeg legger vekt på litt hyppigere oljeskift enn "longlife" service, jeg legger vekt på å passe litt bedre på bilen min enn de fleste. Da betyr det plutselig veldig mye om timeprisen ligger på det halve eller tredjeparten, enn si at deler og rekvisita (som ofte er orignaldeler eller deler produsert på samme sted levert i en annen eske) har omtrent samme prisforhold, og ikke å forglemme: literprisen for den "rette" olja: det er noe spinn, hakende galt et sted når merkeverkstedet priser olja til 700+ pr liter!!! Uten kommentar forøvrig, en snau femhundrelapp pr liter gjør ganske mye på et oljeskift! Og nei, dette gjelder ikke bare VAG, jeg har registert at både Toyota med flere priser olja som om den skulle være flytende gull rundtomkring her hvor jeg bor!

Billia kjenner jeg ikke spesielt godt, men to unevnelige merkeverksteder som hadde nærmest monopol på Volvo her hvor jeg bor tidligere, er den direkte årsaken til at jeg ikke har valgt Volvo som privatbil. Både prisnivået og slette holdninger til arbeidet man leverte, gjorde dem uaktuelle som samarbeidspartnere. Og ja, jeg har faktisk i stor grad brukt merkeverkstedet for mine kjære VW gjennom mange år, men prisutviklingen si de siste 10 årene har gjort sitt til at jeg har valgt andre løsninger: også innenfor garantitiden på våre nye Volkswagen.

The Bottom Line er at dersom din lokale Mekonomen leverer, og du opplever dem som en god samarbeidspartner, ja da er det ingen grunn til ikke å bruke dem. Om det mot formodning skulle oppstå problemer man ikke er helt fotrolige med, ja da kan du alltid bruke merkeverkstedet til det de eventuelt måtte være bedre på. Min subjektive oppfatning er at Mekonomen er en kjede som har gjort mye godt for å bygge opp en god merkevare, herunder gjøre det som skal til for å få en solid kundebase med fornøyde kunder. Men...husk alltid på dette med kommunikasjon, positiv dialog, snakk med gutta, vi er alle mennesker, også mekanikere legger seg litt ekstra i selen om de føler at du setter pris på den jobben de gjør. Og er du ikke fornøyd: det er faktisk mange gode verksteder der ute, det gjelder bare å finne dem, og når man finner dem, ja da blir man der :-)

MED VOLVO er også Sverige et godt alternativ, men det betinger at avstanden ikke er for stor, og ikke minst, at denne himmla pandemien roer seg noen hakk. Lykke til med en flott bil, husk første hovedsetning: pass på bilen og den passer på deg!

Antall visninger