Revisjonshistorikk [tilbake]

Du skriver ikke noe om bilen har dieselmotor eller bensinmotor. Det symptomet du beskriver, fremstår for meg som typisk for høyt vanninnhold i drivstoff-filteret, dette er normalt sett noe som primært rammer dieselbiler, men også benzinere har drivstoff-filter. Jeg ville sjekket med mitt verksted snarest når filteret var skiftet sist. Derrsom det ligger noen tusen kilometer tilbake i tid, ville jeg skiftet uansett, det er normalt sett enkelt, og koster ikke stort.

En liten pekefinger: kondensfjerner er noe som hører fortiden til. Spesielt på biler som har nyere innssprøytingsystemer, men også enkelte eldre systemer av sorten, er det ekstremt dårlig karma å bruke kondensfjerner. Dette ligger i sakens natur: det vil alltid være kondensdannelse i drivstoffsystemet. Det blir vi ikke kvitt om det smalt. Vannperlene blir gjennom drivstoffsystemet til drivstoff-filtret, der stopper det. Dette er årsaken til at det er lurt å være nøye med å skifte drivstoff-filter ved rett intervall, gjerne oftere om det oppstår problemer eller man bor et sted med spesielt høy luftifuktighet og skiftende temperaturforhold.

Hva som er problemet med kondensfjerner oppi dette? Jo....kondensfjerneren virker på den måten at "virkestoffet", det være seg etanol eller isopopanol, gjør noe med overflatespenningen på vannet. Det gir mindre dråper, som sklir rett gjennom ethvert drivstoffilter! På f.ex en gammel sugediesel eller forgassermotor fortsatte dråpene uproblematisk gjennom og forsvant ut via eksosen.bare gikk "rett gjennom" og ut gjennom eksosen. Sånn er det IKKE med et moderne innsrpøytingsystem, vannperlene er ekstremt dårlig karma for både leamikken generelt og innsprøytingsdysene speseilt. En gang eller to dreper neppe noe som helst, men det er ikke bra, det er rett og slett noe man bør unngå. Dessverre så altfor lite kjent.

The Bottom Line for din del: sjekk det enkleste først....drivstoff-filteret. Om dette ikke løser problemer, ville jeg tenkt i retning av ispropper andre steder i systemet. Der vil ditt Subara-verksted kunne gi et kvalifisert råd om hvor man eventuelt kan tenke seg å begynne et eventuelt feilsøk, der vil man kjenne nettopp din bil i detalj, og vite hvor skoen vanligvis trykker. Lykke til!