Revisjonshistorikk [tilbake]

5000 km i året? Med fare for å bli misforstått, kanhende jeg ville valgt taxi og kollektivtransport om jeg ikke hadde større behov enn dette. Men, om vi ser bort fra den økonomiske og praktiske siden, det jo selvfølgelig også kjekt med den friheten en bil gir oss. Mhp elektrisk drivlinje er det en ting som gjelder: mulighet for å benytte og innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Uten dette blir det hemingsløst dyrt å lade, og det er tildels upraktisk å "fylle" her og der...det er tross alt ikke riktig like enkelt som å hive benzin på tanken på en benziner eller hybrid....og det tar ganske så mye mer tid. For ikke å snakke om dette med ladekø! Dessuten: hvor praktisk er fruen? Er hun fortrolig med å fomle med ladekabelen i tide og utide? En elbil har jo ikke spesielt stor "tank", og skal batteriet leve lenge i landet, skal det visstnok være lurt å holde batteriet innenfor rammene av 20 hhv 80 % av full kapasitet. I det hele tatt: absolutt ikke så trivielt som å fylle benzin si 10 ganger i året med de 5000 kilometerne hun kjører....kanhende færre ganger med en hybrid.

Hybrid på sin side er ja takk, begge deler, og snakker vi ladbar hybrid og dere har mulighet for hjemmelading, ja da kan hun leke elbil så ofte hun måtte ønske, og likevel ha full frithet til å glemme å bry seg med ladekabelen når hun måtte ønske. Mye bykjøring? Tja, i Oslo kan det kanskje være en begrenset fordel med ren elbil, men ikke ubetinget, og etterhvert som det blir flere elbiler....elbilfordelen vil ikke vare forever, det er rett og slett ikke bærekraftig om "alle" skal ha gratis ditt og datt, tilgang til kollektivfeltet, reservert parkering med lademulighet....i det hele tat, det krever sin mann, her kvinne, å ha et lykkelig samliv med en elbil. Jeg tenker jo at med såvidt begrenset kjøring pr år, peker hybriden seg ut som den greieste løsningen for din kjære.

Ellers kallper jeg i hendene for ditt valg av mannebil, diesel er fremtiden, det er bare enkelte som ikke innser det! Uten diesel, ingen mat i verken butikken eller kjøleskapet, ingen vareimport, hele samfunnet ville stoppe opp! Bare så det sagt: jeg kjører selv diesel, og har gjort det i større elle mindre grad siden siden tidlig 90-tall. Og som vi vet, fra midten av 80-tallet har dieselmotoren sette en rivende utvikling, med løsninger som gjennom mange år stilte benzinerne fullstendig i skyggen. Først de siste åra har benzinerne fått tilsvarende løsninger, men likevel: på viktige områder som kjørekomfort, økonomi og ikke minst, anvendbar kraft uten å jage turtall, er det ingen ting som slår en skikkelig dieselbrenner! Måtte du ha glede av dieselbilen din i mange år ennå!