1 | opprinnelige versjon |
Som vanlig trampeklapp for Kamerat K her, jeg slutter meg til og hopper av fryd! Helt sikkert mange av oss som tenker i samme retning, det er bare et bittelite problem: blårussen! Det gir mer klingende mynt i kassa å skifte hele moduler, det er jo bare å skrive en feitere faktura til kunden! Å skifte ut en battericelle her og en der? Da må jo mekanikerne ved verkstedet læres opp til godt, gammeldags håndverk, antagelig lodding og demontering/montering av batteribanken! I noen tilfeller skal vi forresten ikke se bort fra at "noen" i all sin uendelige visdom har støpt dritten inne i flere lag med epoxy og plast og fandens oldemor! Det skakke' være lett....ref f.ex IPhone!
Jeg merket meg også en artikkel på Motors nettversjon i desember: om en Tesla som hadde satt Norgesrekord i verkstedsbesøk for å få ordna det som for meg ser ut som et elektronikkproblem. Uten å gå i detaljer, artikkelen avslører to ting: Teslas verksted har åpenbart store problemer med å utføre et strukturert feilsøk og reparasjoner på komponentnivå av elektronikk....dernest...neste eier fikk ingen informasjon om dette forholdet. Som så mange andre, ble han nektet fullt innsyn i bilens verkstedshistorikk....har vi sett dette hos andre importører tro? Man skylder på "personvernet", men artikkelen i Motor avslører det jeg har hatt en meget sterk følelse av hele tiden: den egentlige hensikten med å holde tiblake bilens histoikk, er å holde tilbake informasjon som kan være kritisk for neste kunde: det være seg i forhold til kjøpsebeslutning....eller som her....for å utføre f.ex reparasjoner på komponentnivå hos et tredjepartsverksted! En full historikk vil jo kunne peke ut hvor skoen egentlig trykker...og som vi vet...det finnes f.ex bilelektriske firmaer i inn- og utland med kompetanse som går merkeverkstedene en høy gang. med fare for å bli misforstått: ingenting slår en spesialist når det gjelder mer komplekse feil!
IThe Bottom Line er at på konvensjonelle biler har vi gjennom flere tiår utviklet et system med byttedeler...generatorer...startere...motorer...girkasser....hele gullrekka! Det burde da ikke være spesielt vanskelig å etablere tilsvarende for batteribanker, display og andre knalldyre deler som ødelegger moroa for arme elbileiere! Gå sammen dere der ute, frem dette som et krav overfor de respektive importørene! Siden grønningene slår seg på brystet over "elbilnasjonen Norge" må man kunne forlange såpass! Voooops....men hvor stort er egentlig det norske markedet i den store sammenhengen tro....? Kanhende det tar noen år før det er tilstrekkelig mange elbiler til det kommer byttedeler, hvem vet? Men igjen: her har elbilforeningen pinadø noe som er mye viktigere å ta tak i enn å sutre over at elbilistene må betale 2 fattige tusenlapper i avgift fra og med i år!