Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er skrevet mye om norske verkstedspriser i herværende spalte, vår gode venn Benny formulerer det kanhende best: absolutt alt innenfor veggene på et norsk verksted skal gi avkastning så det holder og litt til! Om den arme mekanikeren går på dass eller tar seg en røyk, ja da står jaggu BI-kandidaten i blådress der med stoppeklokka og øker timeprisen for å kompensere for pausa! I tillegg koster det selvfølgelig litt å drive sjappa også, verktøy, kjeledresser, opplæring og alt det derre...men EN TING skiller veldig sterkt mellom det store utland og Norge: se litt rundt deg neste gang du er innom en norsk merkeforhandler: hvor mange kjekke gutter i dress og slips svinser rundt deg nesten før du kommer innafor døra? Hvor mange kundebehandlere med skjorte og slips sitter der bare for å skrive ut faktura og ellers gjøre sitt beste for å hjelpe deg? For ikke å forglemme hvor mange som sitter BAK KULLISSENE....bare for at den ene stakkars mekanikeren som skal fikse bilen din skal ha det "støtteapparatet" blårussen mener han trenger!

Legg til at norske merkeforhandlere er veldig glad i fine lokaler med mye glass og stål, de liker å ha det varmt, i det hele tatt: vi må da forstå at de må holde stive priser for å tjene nok penger! Joda, jeg kan forstå litt av det derre, men når timeprisen er så heftig at selv en kjendisadvokat ville rødmet, for ikke å snakke om at f.ex identisk olje prises til både det tre- og firedobbelte av hva den koster gos auvhengige, like autoriserte verkstdeder? Da rygger jeg baklengs og velger nettopp det: et lite, uanseelig verksted der jeg bor, med en verkstmester som virkelig kan sine ting og ellers en kontordame og to mekanikere. Ikke like fint lokale, ikke like mange duttebasser med slips, men man gjør like godt, til tider bedre arbeid, til en mye, mye hyggeligere pris!

Og det du nevner....med en fresk kalkyle på forhåndsprisa "standardjobber"? Dessverre er det en del av bildet det også, jeg har sett det mer enn en gang, selv om min favoritt-merkeforhandler faktisk gjennom mer enn tyve år var blant de aller beste, også på pris. Men nevnte BI-kandidater har etterhvert gjort sitt inntog hos samtlige store aktører i bilbransjen i Norge, sånn er det bare! Det må vi bare leve med, eller finne en vei rundt. Ja, rent bortsett fra løsningen jeg nevner her, som koster omtrent det samme som å få jobben gjort i Sverige....også jeg har brukt svenske verksteder med stor glede og fryd. Bla i Arboga er det f.ex et bittelite VW-verksted drevet av en tysker, helt fantastisk service, gode priser, godt alt! Og med Volvo må det jo være en drøm å besøke søta bror! At Sverige er så nær er i seg selv god nok grunn til å velge Volvo for mange!

The Bottom Line er at norske bilverksteder neppe driver med utstrakt prisamarbeid, men konkurransen er ikke riktig like sterk som tilhengere av "konkurranse" tenker og tror. Det koker ned til at Norge er et lite land, det er heller ikke spesielt mange bilimportører av noe format. Legg til at bilbransjen bevisst har forsøkt å innbille kundene at de bare MÅ beenytte "merkeverksted", hvis ikke ryker garantien og de havner i evig fortapelse! Det gjør de visserlig fremdeles, man klorer seg fast til dette mantraet så mye man bare kan! Men sånn er fakitsk ikke virkeligheten, et frittstående verksted kan serve en grei bil som V50 like godt som Volvo Norges merkeverksteder, i noen tilfeller vil jeg hevde at et frittstående verksted med samvittighetsfulle mekanikere gjør en vesentlig bedre jobb enn herværende merkeverksted for nettopp....Volvo. Ja, det er selvfølgelig min subjektive oppfatning, men jeg oppforder alle som ikke har veldig feit lommebok til å tenke alternativt.

Antall visninger