Revisjonshistorikk [tilbake]

Bytte hva? Motorolje med filterbytte er noe man bør gjøre hver 15.000, max 20.000 om man har et kjøremønster med mye langkjøring. Glem eventuelt "longlifte" program, det er dårlig karma for de aller fleste moderne motorer. Som min gode verkstmester sier: det er ikke olja man skal spare på.

Bytte bilen? Vel, bare de som har for mye penger bytter bil "ofte". Overgangkostnaden fra din nesten-nye til det være seg brukt eller ny bil, er formidabel. Sånn er det bare i et land der en betydelig del av nybilprisen er avgifter, og verditapet de første to åra er skyhøyt. Ja, du gjør neste eier lykkelig, eventuelt gjør du en forhandler som får bilen i innbytte lykkelig, men din kostnad pr kilometer, pr dag, whatever du regner på, blir så høy at du helst bør unngå å tenke på. Noe forenklet sett, jo lenger du beholder en bil, jo lavere blir verditapet nedbrutt til kjørelengde eller tid.

"Reparasjonsdumpa", altså påstanden om galopperende reparasjonskostnader på biler som har rulla over en gitt kjørelengde, det være seg 50', 100' ellr 150.000, er egentlig bare tull: om du passer på bilen, dvs et normalt godt regime for service og vedlikehold, samt sørger for understellsbehandling og løpende etterbehandling, vil du langt på vei forebygge og ha et jevnt over greit bilhold gjennom hele eiertiden. At ting går i støkker i dann og vann? Ja, det hender, men himmel og hav, alt utenom rustreparasjoner dreier seg om byggeklosser: deler som koster noen titusenlapper i verste fall, å ja, men de holder si 2-300.000 kilometer eller mer! Jeg har selv kjørt mine biler opp gjennom åra i mange år og typisk 4-500.000 km før de har gått over til neste lykkelige eier eller endt som spiker, bla pga idioten bak svingen som man får i fleisen.

Nei, det er kanhende ikke allverdens "restverdi" igjen etter 500.000, men jeg har opp gjennom åra sett konkrete eksempler der biler som er kjørt både 500' og sogar 800.000 er solgt for noen titusenlapper...30-50.000 er ikke uvanlig....og om bilene er rustfrie...da kan neste eier kjøre billig i flere år. Så man trenger jo ikke bytte etter 500' heller....men det er jo et rundt tall da!

Ja, det finnes de som "synes" det er "smart" å bytte bil hvert år, annethvert år, tredjehvert år. For noen, f.ex taxinæringen, har det med taxi-refusjonen å gjøre. For andre er det fordi de liker lukta av ny bil, da er det litt taktikk med i bildet: man bortforklarer gjerne de hyppige bilbyttene overfor kona med hele gullrekka av argumenter, fra en innbilt frykt for "reparasjoner" (Javel, en bil er da konstuert for å holde litt mer enn et år eller to!) til "garantien går ut", pluss elller mindre kvasi-vurderinger av den økonomiske sorten. Summa summrum, det koster å være kar, og igjen, overganskostnaden er så stiv at du kan kjøre "gratis" i lange tider om du velger å beholde bilen litt lenger, si f.ex dobbelt så lenge. Som et grellt eksempel kan jeg nevne en god venn som hadde en feiende flott Toyota: han fikk lyst på en annen Toyota og byttet etter 8-10 måneder. Bilen han byyta inn var kjørt rundt 11.000 km, i forhold til bilens nypris før div ekstrautstyr mv utgjorde netto verditap 150.000 - et hundre og femti tusen - kroner. Jeg sier "netto verditap" fremfor overgangskostnad, her lå nyprisen tilnærmet likt for de to bilene det var snakk om . Uavhengig av hva man kaller det, her kan man like gjerne ta taxi fremfor alt tullet med å eie egen bil!

Og som nevnt over: merkeforhandleren lo hele veien til banken her! Innbyttebilen som ramla 150.000 i verdi ble priset til nypris minus rundt 25'. Ja, registeringsavgiften kommer inn i bildet her, men du og du....forhandleren hadde null kostnader knyttet opp til denne innbyttebilen. Sånn vil det sannsynligvis være med din bil også, og nei, du får IKKE spesielt mye mer igjen for ekstrautstyret du helt sikkert har betalt dyrt for. Er du veldig fornøyd med bilen, ville jeg beholdt den lenge.....det er IKKE noen "fasit" som sier at man "bør" bytte en nesten-ny bil som knapt nok er brukt. Om du vil bytte av andre årsaker, enn si har vunnet i Lotto og slipper lånefinansiering, se det er en annne sak. Men spesielt økononisk? Det er det ikke. Spesielt ikke med Citroen, franske biler har en lei tendens til å falle i pris som et blylodd i Norge. Ufortjent spør du meg, de fleste er helt greie biler, men nettopp derfor bør man også eie dem en stund. Trampeklapp og terningkast 6 for at du har våget å kjøpe en annerledes bil, den skal du ha! Lykke til bidere med en feiende flott bil!

Antall visninger