Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, både Skoda Fabia og Octavia passer her, det gir "mye bil" for pengene, i den forstand at du får nyere bil med kortere kjørelengde for en hundretusenlapp enn du ellers ville gjort. Det du bør unngå, er de små benzinerne med kamkjede....dvs 12 hhv 1.4 TSI fra før 2013. Større benziner eller gjerne TDI er tingen, sistnevnte gir deg suveren drivstofføkonomi, god kjørekomfort og anvendbar motorkraft ved laveog midlere turtall. Vær dog opps på at en kjørestil der du kjører på momentet fremfor å jage turtall er en grunnleggende forutsetning for å ha et godt samliv med en TDI. Og ja, rett nok skvetter ikke turtelleren like "kjapt" opp som på "spreke" benzinere, men den som følger med på speedometernåla vil raskt erkjenne at det fløtter mer enn kjapt på seg. 1.6 TDI er ikke riktig like sprek, men grei nok, dog er det en motor som egentlig krever automat....du må like å gire for å holde koken med de små dieselmotorene. Vær ellers ops på generasjonskiftet høsten 2013, nye Octavia er vesentlig bedre enn forrige generasjon, dog også dyrere. Dvs at du gjerne må lete litt for å finne en bil med "høy km" i god stand for å komme innafor ditt budsjett.

Og "høy km"? Hva er nå det? Altfor mange ser seg blind på tallet på kilometertelleren, og velger en ihjælkjørt bil med 100.000 km fra bykjøring på telleren....fremfor f.ex en langkjørt bil med 300.000 km på telleren....ikke uvanlig at sistnevnte er i vesentlig bedre stand...vi som kjører lenger enn langt er ofte blant dem som tar litt bedre vare på bilene våre....blant annet fordi vi er litt mer avhengig av bilen enn de som bare kjører frem og tilbake til butikken i Drammen by :-) Som alltid ellers: sjekk objektet grundig før kjøp....å spandere NAF-test ETTER kjøp er bare tull! Det er FØR kjøpet du skal gjøre det viktigste valget: kjøpe eller gå videre, det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler! Og det kan ikke gjentas for ofte: to ting er en helt klar deal-breaker: det minste tegn til rust i kritiske konstruksjoner og EN DRØSS MED EIERE! Dessuten: ved den minste mistanke om "chipping" og "tuning".....stay away. Ellers er det så enkelt som å ta utskrift av en sjekkliste for generell sjekk og prøvekjøring på nett...og ta det derfra. Ta gjerne med en god venn, så kan du fort gjøre et kjempekjøp og få en bil du kan ha glede av i mange år!

Hos VW er GOlf en feiende flott bil, men med en tendens til å være noe dyrere enn den burde være. Enkelte modeller er dog mindre populære. f.ex 1.6 TDI....se f.ex DENNE: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202338711

GOLF 7 kom høsten 2012, det er en vesentlig bedre bil enn Golf 6. Det gjør også noe med prisen, du få "mer" Golf 6 for pengene, bla ble en serie stasjonsvogner med AWD og 1.6 TDI nærmest dumpet i pris mot siste del av Golf 6 epoken. Men hvorfor kjøpe Golf når du kan få Borra / Jetta for en grei penge...? Dette er litt "Octavia": en Golf med bagasjerom. Feiende flotte biler, men av en eller annen grunn upopulære i Norge. Virkelig lave priser, her kan du også gjøre knallkjøp! Ellers samme generelle råd som med Octavia / Fabia: de små benzinerne bør ha TANNREIM, ikke kamkjede, dvs den versjonen som kom fra rundt 2013 and on. Ja, det finnes også biler som har skiftet motor, der kan kamkjedeproblematikken være ordnet, men...som sagt...ops-ops!

Og før jeg får korreks av Kamerat K: glem ikke Ford oppe i dette: Ford Focus, Ford Fiesta, Ford Mondeo er greie biler, også en smule upopulære, derav mye bil for pengene. Dog...også der er det spesielt en liten benziner som kan gi overraskelser....i det hele tatt: det er mange gode grunner til å velge diesel....også hos Ford. Toyota? Vel, enkelte modeller er billige å kjøpe, men det er ofte en grunn til det. Toyota er rett og slett ikke så mye bedre enn "de andre" når det kommer til stykket. Alfa og omega er bilens faktiske stand i kjøpsituasjonen, som igjen henger tett sammen med om forrige eiere(e) har passet på bilen eller ikke. Det er det ene....kjøp nen bil i best mulig stand. Dernest avgjør du selv hvordan det skal gå videre: ta vare på bilen, og den tar vare på deg, så enkelt er det. Oljekift og filterbytte hver 15.000, max 20' ved mye langkjøring er viktig med enhver dieselbrenner, glem "longlife" programmet! Likeledes er oljeskift på automatkasser kritisk. Og ikke å forglemme: understellsbehandling. med jevnlig etterbehandling. Å holde rusta unna er veldig, veldig mye bedre for sikkerheten og totaløkonomien enn å gi beng her.

Kamerat K kommer nok innom med gode tips ad Ford....hva man velger, går på prøvekjøring og personlige preferanser. Lykke til med et fornuftig bilkjøp!

Antall visninger