Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, hva en lader egentlig indikerer, er høyst variabelt...på noen ladere er det kun en diode som egentlig bare forteller at laderen ikke leverer strøm lenger. Det er normalsituasjonen når et batteri er "fullt", men det kan også være tilfelle om batteriet bokstavelig talt har avgått med døden og rett og slett ikke lenger har evne til å oppta strøm. Det samme er tilfelle med eldre ladere som indikerer ladestrøm - du får en indikasjon på at laderen ikke lenger leverer strøm, og jolly fine, om batteriet virkelig er full-ladet, gleder alle hjerter seg! Men det kan også være tilfelle II over.

I ditt sted ville jeg gjort tre ting: først sjekket med et mulitmeter at du faktisk har spenning over batteripolene. Når det kommer rett fra en lader, skal spenningen ligge et hakk over 12 V. Om det er spenning, ville jeg sjekket polskoene: er de fri for korrosjon, sitter de skikkelig? Korrosjon og/eller dårlig tiltrukket polsko vil kunne gi deg varsellamper en kort, men stakket stund når du vrir om på nøkkelen. Greit nok...men gløding og ikke minst startmotoren krever vanvittig mye strøm, er det dårlig kontakt, ja da øker overgangsmotstanden hinsides alle grenser...du får rett og slett ikke strømmen fra batteriet og dit du må ha den for å få start på bilen! Dette vil også være tilfelle om batteriet er kaputt gewesen sein, f.ex har kortslutning i en celle.

En annen mulighet er om bilen din har samme "kortslutningslisse" som bla VW har hatt opp gjennom årene. Det er rett og slett en "link" fra batteriet som brenner av ved en full kortslutning, men da vil du ha null strøm: dvs det vil ikke skje noe som helst når du vrir på tenningsnøkkelen. Dersom du har ladet batteriet i bilen....uten å løsne polskoene....er det legio muliheter for at alle de nevnte problemstillingene er tilstede.

Startkabler? Nja...da forbinder du vel startkablene med bilens batteri.....et problem med korrosjon, løse polsko, kaputt batteri eller svidd sikringslink følger med som nissen på lasset.

Om du ikke kommer frem til en mulig årsak med en nogenlunde strukturert gjennomgang med fremgangsmåten over, ville jeg tatt med batteriet til et verksted og spurt fint om de kunne sjekke om det var liv laga. Det enkle er ofte det beste, jeg tenker jo at et batteri som kan være drøye 8 år gammelt. nok kan ha sett sine beste dager, spesielt om bilen har stått i lange tider. Lykke til!

Antall visninger