Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, det viktigste spørsmålet her vet de fleste svaret på allerede: speil, speil på veggen der, hvem har best forutsetninger for å vite hva man kan og ikke kan gjøre med en motor fra Mercedes? Det er rimelig innlysende at 99.9 % av den bulkegjengen som leverer det ære seg tuing, optimalisering eller remapping, opererer langt utenfor hva de har kompetanse og ressurser til å "garanterte" noe som helst for. Ja, det skal angivelig være slik at det for enkelte Mercedes-motorer er slik at ytelsen er redusert for å tilpasses det norske avgiftsystemet, men derved er det ikke sagt at det "bare" er å la en tredjepartsaktør tukle med motorstyringen og trylle frem så og så mange hestekrefter. Om jeg hadde hatt f.ex en 122 hk Merc diesel som jeg ønsket å skremme opp et eller to hakk på Mercedes sin "effektstige", ja da ville jeg i første rekke sett i retning av Flensburg og et Mercedes-verksted der, eventuelt et firma med en tett knytning til Mercedes og tilgang til fabrikkens orignale programvare. Vi snakker tross alt om en av markedets beste biler...å degradere en slik bil gjennom å la hvem-som-helst tukle med motorstyringen....er ikke spesielt smart. På samme vis kan man nok få "tuning" med drøssevis av hestekrefter mer enn det Mercedes noensinne har påtenkt, men rent bortsett fra at det vil være utopi å få godkjent noe slikt i Norge, er det en sikker måte å få et spennende bilhold på. I tillegg er jeg en av mange som ser det som en ekstrem deal-breaker om en bruktbil er tuklet med. Så derfor...er det fornuftig å holde seg innafor de ytelsene motoren leveres med originalt....fortrinnsvis med bibehold av orignal software osv..

Og ja....pandemien hindrer slike sprell akkurat nå, men er vi heldige, blir det bedre tider en gang utpå høsten. Den som venter på noe godt osv osv.. Mhp dokumentasjon er våre tyske venner gjennomgående svært pliktoppfyllende, det er IKKE norske garasje-sjapper! Og ja, Biltilsynet er en side av dette, like viktig er det å melde fra til forsikringselskapet. At dette koster? Biltilsynets gebyrsatser ligger på nett, google er din beste venn. Ikke avskrekkende, men det betinger at du slipper å gå f.ex en ekstra runde for å innhente tilleggsdokumentasjon hos f.ex Sintef. Stikkord: effektmåling, utslippsmåling, støymåling. Alt dette slipper du om du - igjen - holder deg til den fremgangsmåten jeg skisserer over. Men bruker du en tilfeldig aktør som påberopser seg å være "seriøs"? Da får du kanskje et par intetsigende utskrifter ålright....men at Biltilsynet klapper i hendene og godkjenner dem? Det er som å tro på nissen. Gjett hvorfor det er svært sjelden kundene hos slike firmaer nærmer seg Biltilsynet!

Ellers vil det kanhende påløpe en økning i forsikringspremien. Dette er smart å sjekke på forhånd, spesielt om du er blant dem som har lav bonus. Lykke til!

Antall visninger